Generalkonferenser
Mormons boks framkomst
Generalkonferensen i april 2020


Mormons boks framkomst

Historiska fakta och särskilda vittnen om Mormons bok vittnar om att dess framkomst verkligen var mirakulös.

När han vid ett tillfälle hade ett möte med kyrkans äldster sa profeten Joseph Smith: ”Ta bort Mormons bok och uppenbarelserna, och var är då vår religion? Vi har ingen.”1 Mina kära bröder och systrar, efter den första synen är Mormons boks mirakulösa framkomst den andra grundläggande milstolpen i den pågående återställelsen av Jesu Kristi evangelium i denna tidsutdelning. Mormons bok vittnar om Guds kärlek till sina barn, om Herren Jesu Kristi osjälviska och gudomliga försoningsoffer och om hans krönande verksamhet bland nephiterna kort efter sin uppståndelse.2 Den vittnar också om att återstoden av Israels hus ska bli ett genom hans verk i vår tid och att de inte är förskjutna för evigt.3

När vi studerar denna heliga skrifts framkomst i vår tid inser vi att hela företaget var mirakulöst – från det att profeten Joseph tog emot guldplåtarna av en helig ängel till det att den översattes genom ”Guds gåva och kraft”4, bevarades och publicerades genom Herrens hand.

Mormons boks framkomst började långt innan Joseph Smith tog emot guldplåtarna av ängeln Moronis händer. Forntida profeter profeterade om denna heliga boks framkomst i vår tid.5 Jesaja talade om en förseglad bok, om att människor, när den kom fram, skulle tvista om Guds ord. Denna omständighet skulle utgöra ramen inom vilken Gud kunde genomföra sitt ”underbara och förunderliga” verk som skulle få ”de visas vishet” att förgås och ”de förståndigas förstånd [att] förmörkas”, medan de ödmjuka skulle få ”allt större glädje i HERREN [och] de fattigaste bland människor ska fröjda sig i Israels Helige.”6 Hesekiel talade om hur Juda stav (Bibeln) och Efraims stav (Mormons bok) skulle förenas till ett. Både Hesekiel (i Gamla testamentet) och Lehi (i Mormons bok) antydde att de skulle ”växa samman” för att vederlägga falska läror och bilägga stridigheter, upprätta fred och bringa oss till kunskap om förbunden.7

På kvällen den 21 september 1823, tre och ett halvt år efter att ha upplevt den första synen, fick Joseph tre gånger besök av ängeln Moroni, nephiternas siste profet i det forntida Amerika, till följd av sina uppriktiga böner. Under deras samtal, som varade hela natten, sa Moroni till Joseph att Gud hade ett förunderligt verk för honom att utföra – att översätta och för världen publicera de inspirerade orden från forntida profeter på den amerikanska kontinenten.8 Nästa dag begav Joseph sig till platsen, inte långt från hans hem, där plåtarna hade grävts ner av Moroni i slutet av dennes liv, århundraden tidigare. Där såg Joseph Moroni igen, som uppmanade honom att förbereda sig för att ta emot plåtarna i framtiden.

Under fyra års tid därefter, den 22 september varje år, fick Joseph ytterligare undervisning av Moroni om hur Herrens rike skulle styras i de sista dagarna. Josephs förberedelser inbegrep besök av Guds änglar varigenom majestätet och härligheten i de händelser som skulle äga rum i den här utdelningen framlades.9

Hans giftermål med Emma Hale 1827 var en del av den förberedelsen. Hon spelade en viktig roll i att hjälpa profeten under hela hans liv och verksamhet. Faktum är att Emma i september 1827 följde med Joseph till kullen där plåtarna låg gömda, och hon väntade på honom medan ängeln Moroni lämnade över uppteckningen i Josephs händer. Joseph fick löfte om att plåtarna skulle beskyddas om han ägnade alla sina krafter åt att bevara dem tills de skulle återlämnas i Moronis händer.10

Mina kära medarbetare i evangeliet, många av vår tids upptäckter från forna tider görs under en arkeologisk utgrävning eller av en tillfällighet under ett byggprojekt. Men Joseph Smith blev vägledd till plåtarna av en ängel. Det resultatet var i sig ett underverk.

Översättningen av Mormons bok var också ett underverk. Den här heliga uppteckningen ”översattes” inte på det traditionella sättet varigenom de lärda översatte forntida texter – genom att lära sig ett forntida språk. Vi bör se processen mer som en ”uppenbarelse” med hjälp av fysiska redskap som tillhandahölls av Herren, i stället för en ”översättning” av någon med kunskap om språk. Joseph Smith förkunnade att han genom Guds gåva och kraft ”översatte … Mormons bok från [hieroglyfer], ett skriftspråk som fallit i glömska i världen, och i detta underbara skeende måste [han] ensam, en olärd yngling, bekämpa världslig visdom och arton århundradens samlade okunnighet med en ny uppenbarelse”.11 Herrens hjälp under översättningen av plåtarna – eller uppenbarelse, så att säga – framgår också tydligt när man beaktar den mirakulöst korta tid som Joseph Smith behövde för att översätta dem.12

Josephs skrivare vittnade om att Guds kraft var uppenbar medan de arbetade på översättningen av Mormons bok. Oliver Cowdery sa en gång: ”Det var dagar som jag aldrig skall glömma – att sitta under ljudet av en röst, dikterad genom himmelsk inspiration, väckte den största tacksamhet i mitt bröst! Dag efter dag fortsatte jag oavbrutet att skriva det som kom från hans mun, när han … översatte … ’Mormons bok’.”13

Historiska källor visar att från det ögonblick då Joseph fick plåtarna år 1827 gjordes försök att stjäla dem från honom. Han sa att ”de ihärdigaste ansträngningar [gjordes] för att ta [plåtarna] ifrån [honom]” och att ”varje tänkbar list användes i detta syfte”.14 Till slut blev Joseph och Emma tvungna att flytta från Manchester i New York till Harmony i Pennsylvania för att hitta en säker plats där översättningsarbetet kunde fortsätta, långt från pöbelhopar och människor som ville stjäla plåtarna.15 Som en historiker konstaterar: ”Sålunda avslutades den första svåra fasen av Josephs förvaltarskap över plåtarna. … Men uppteckningen var i säkerhet, och i sin kamp för att bevara den hade Joseph utan tvekan lärt sig mycket om Guds och människors vägar som skulle vara till stor nytta i framtiden.”16

Medan Joseph översatte Mormons bok fick han veta att Herren skulle välja ut vittnen som skulle få se plåtarna.17 Det här är en del av det som Herren själv fastställde när han sa: ”Varje sak ska avgöras efter två eller tre vittnens ord.”18 Oliver Cowdery, David Whitmer och Martin Harris – några av Josephs första medarbetare under etablerandet av Guds underbara verk i den här utdelningen – var de första vittnena som kallades att på ett särskilt sätt vittna om Mormons bok för världen. De vittnade om att en ängel som kommit från Herrens närhet hade visat dem den forntida uppteckningen och att de hade sett tecknen som var inristade på plåtarna. De vittnade också om att de hade hört Guds röst från himlen förkunna att den forntida uppteckningen hade översatts genom Guds gåva och kraft. Sedan hade de befallts att vittna om den för hela världen.19

Herren kallade mirakulöst ytterligare åtta vittnen att se guldplåtarna med egna ögon och vara särskilda vittnen om Mormons boks sanning och gudomlighet för världen. De vittnade om att de hade sett och noga undersökt plåtarna och dessas inristade tecken. Trots motgångar, förföljelser och alla slags svårigheter, och fastän några av dem senare vacklade i sin tro, förnekade dessa elva utvalda vittnen om Mormons bok aldrig sina vittnesbörd om att de hade sett plåtarna. Joseph Smith var inte längre ensam om att känna till Moronis besök och guldplåtarna.

Lucy Mack Smith skrev att hennes son kom hem överlycklig efter att vittnena hade fått se plåtarna. Joseph sa till sina föräldrar: ”Det känns som om jag befriats från en börda som nästan var för tung för mig att bära, och min själ gläds över att jag inte längre behöver vara helt ensam i världen.”20

Joseph Smith ställdes inför stort motstånd när Mormons bok skulle tryckas efter att översättningen var klar. Han lyckades övertala en boktryckare vid namn Egbert B. Grandin i Palmyra i New York att trycka den först när Martin Harris genom stor tro och uppoffring intecknat sin gård som säkerhet för tryckkostnaderna. Delvis på grund av det fortsatta motståndet efter att Mormons bok publicerats sålde Martin Harris i enlighet därmed drygt 61 hektar av sin gård för att betala av publiceringskostnaderna. Genom en uppenbarelse till Joseph Smith uppmanade Herren Martin Harris att inte ha begärelse till sin egendom utan betala tryckkostnaderna för boken som ”innehåller sanningen och Guds ord”21. I mars 1830 publicerades de första 5 000 exemplaren av Mormons bok, och i dag har över 180 miljoner exemplar tryckts på över hundra språk.

Historiska fakta och särskilda vittnen om Mormons bok vittnar om att dess framkomst verkligen var mirakulös. Men kraften i den här boken är inte bara baserad på dess förunderliga historia utan på dess enastående budskap som har förändrat oräkneliga människor – däribland mig!

Jag läste hela Mormons bok för första gången som ung seminarieelev. Som mina lärare rekommenderat började jag med att läsa de inledande sidorna. Löftet i Mormons boks första sidor genljuder fortfarande i mitt sinne: ”Begrunda [i ditt] hjärta … och … fråga Gud [i tro] … i Kristi namn om boken är sann. De som följer denna väg … får ett vittnesbörd om dess sannhet och gudomlighet genom den Helige Andens kraft.”22

Med det löftet i åtanke, och en uppriktig strävan att få veta mer om dess sanning och i en anda av bön studerade jag Mormons bok bit för bit alltmedan jag fullgjorde seminarielektionerna varje vecka. Jag minns som om det var i går den varma känsla som gradvis började svälla i min själ och fylla mitt hjärta, upplysa mitt förstånd och bli mer och mer behaglig, så som Alma beskrev det när han predikade Guds ord för sitt folk.23 Den känslan blev så småningom kunskap som slog rot i mitt hjärta och blev grunden till mitt vittnesbörd om de viktiga händelser och lärdomar som finns i denna heliga bok.

Genom dessa och andra dyrbara personliga upplevelser blev Mormons bok sannerligen den slutsten som uppehåller min tro på Jesus Kristus och mitt vittnesbörd om läran i hans evangelium. Den blev en av de pelare som vittnar för mig om Kristi gudomliga försoningsoffer. Den blev en livslång sköld mot motståndarens försök att försvaga min tro och ingjuta otro i mitt sinne, och den ger mig mod att djärvt förkunna mitt vittnesbörd om Frälsaren för världen.

Mina kära vänner, mitt vittnesbörd om Mormons bok kom rad på rad24 som ett underverk till mitt hjärta. Än i dag fortsätter det här vittnesbördet att växa allteftersom jag med uppriktigt hjärta fortsätter att till fullo lära mig förstå Guds ord som det står nedtecknat i denna utomordentliga bok.

Jag uppmanar alla som hör min röst i dag att vara delaktiga i den underbara framkomsten av Mormons bok i ert eget liv. Jag lovar er att ni, när ni med en bön i hjärtat ihärdigt studerar dess ord, kan ta del av dess löften och rika välsignelser. På nytt bekräftar jag löftet som ekar genom dess sidor, att om ni ”frågar Gud, den evige Fadern, i Kristi namn, om inte dessa uppteckningar är sanna … [och] frågar med ett uppriktigt hjärta, med ärligt uppsåt och med tro på Kristus, skall han [i barmhärtighet] uppenbara sanningen om dem för er genom den Helige Andens kraft.”25 Jag kan försäkra dig om att han ger dig svaret på ett mycket personligt sätt, liksom han har gjort för mig och många andra runtom i världen. Din upplevelse blir lika underbar och helig för dig som Joseph Smiths upplevelser var för honom, liksom för de första vittnena och för alla som har sökt få ett vittnesbörd om denna heliga boks integritet och tillförlitlighet.

Jag vittnar om att Mormons bok verkligen är Guds ord. Jag vittnar om att denna heliga uppteckning ”förklarar evangeliets lärosatser, redogör för frälsningsplanen och visar människan vad hon måste göra för att få frid i detta liv och evig frälsning i livet härefter”.26 Jag vittnar om att Mormons bok är Guds redskap för att genomföra Israels insamling i vår tid och att hjälpa människor lära känna hans Son Jesus Kristus. Jag vittnar om att Gud lever och älskar oss och att hans son Jesus Kristus är världens Frälsare, hörnstenen i vår religion. Jag säger detta i vår Återlösares, vår Mästares och vår Herres, Jesu Kristi heliga namn, amen.