Generalkonferenser
Gå framåt i tro
Generalkonferensen i april 2020


Gå framåt i tro

Jag välsignar er med frid och ökad tro på Herren.

Mina älskade bröder och systrar, när vi nu kommer till slutet av den här historiska konferensen uttrycker vi vårt tack till Herren. Musiken har varit utsökt och budskapen inspirerande.

Under den här konferensen har vi upplevt många höjdpunkter. Vid detta 200-årsjubileum har vi framlagt ett tillkännagivande för världen som förkunnar att återställelsen av Jesu Kristi evangelium i dess fullhet är verklig.

Vi firade återställelsen med hosiannaropet.

Vi introducerade en ny symbol för vår tro på Herren Jesus Kristus som visuellt ska känneteckna officiell information och annat material från kyrkan.

Vi har uppmanat till en global dag för fasta och bön för att den nuvarande pandemin ska komma under kontroll, vårdgivare beskyddas, ekonomin stärkas och livet normaliseras. Denna fasta hålls på långfredagen den 10 april. Och vilken härlig fredag det blir!

Nästa söndag är påskdagen, då vi åter minns Herren Jesu Kristi försoning och uppståndelse. Tack vare hans försoning kommer uppståndelsens gåva till alla som någonsin levat. Och det eviga livets gåva kommer till alla som gjort sig värdiga det genom trohet till förrättningar och förbund som ingåtts i hans heliga tempel.

Alla inspirerande beståndsdelar i den här generalkonferensen i april 2020 – och den heliga vecka vi nu går in i – kan sammanfattas i två gudomligt påbjudna ord: ”Hör honom.”1 Vi ber att ert fokus på vår himmelske Fader, som uttalade dessa ord, och på hans älskade Son Jesus Kristus ska stå främst i era minnen av allt som skett. Vi ber att ni i sanning på nytt börjar höra, lyssna och ge akt på Frälsarens ord.2 Jag lovar att minskad fruktan och ökad tro följer på detta.

Tack för er önskan att göra era hem till trons sanna fristäder, där Herrens Ande kan vistas. Vårt studiekursmaterial Kom och följ mig kommer att vara till fortsatt välsignelse för er. Era konsekventa ansträngningar i denna strävan – även under de stunder då ni känner att ni inte är särskilt framgångsrika – kommer att förändra era liv, era familjers liv och världen. Vi stärks när vi blir allt mer ståndaktiga lärjungar till Herren och står upp för honom och talar för honom var vi än är.

Låt oss nu prata om tempel. Vi har 168 invigda tempel världen över. Andra är i olika planerings- och byggstadier. När vi tillkännager planer på att bygga ett nytt tempel blir det en del av vår heliga historia.

Det kan verka konstigt att tillkännage nya tempel när alla våra tempel för närvarande är stängda.

För över ett århundrade sedan förutsåg president Wilford Woodruff omständigheter som våra i dag, vilket upptecknats i invigningsbönen för Salt Lake-templet, som uppsändes 1893. Några av er kanske nyligen har sett utdrag ur denna anmärkningsvärda bön på sociala medier.

Hör denna vädjan från en mäktig Guds profet: ”När ditt folk inte har möjlighet att stiga in i detta heliga hus … och de är förtryckta och i fara, omgivna av svårigheter … och vänder sina ansikten mot detta ditt heliga hus och ber dig om befrielse, om hjälp, om att din makt ska utsträckas å deras vägnar, ber vi dig att se ner från din heliga boning i nåd … och lyssna till deras rop. Eller när ditt folks barn under kommande år åtskiljs, av någon anledning, från denna plats … och de ropar till dig ur djupet av sitt lidande och sin sorg om att du må skänka dem lättnad och befrielse, ber vi dig ödmjukt att … lyssna på deras rop och ge dem de välsignelser de ber om.”3

Bröder och systrar, i vår tid av prövning då templen är stängda kan ni fortfarande nyttja kraften i era tempelförbund och er tempelbegåvning när ni hedrar era förbund. Jag ber er använda den här tiden då templen är stängda till att fortsätta leva ett tempelvärdigt liv eller till att bli tempelvärdiga.

Prata om templet med familj, släkt och vänner. Eftersom Jesus Kristus är i centrum för allt vi gör i templet kommer ni att tänka mer på honom när ni tänker mer på templet. Studera och be för att lära er mer om den kraft och kunskap ni har begåvats med – eller som ni kommer att begåvas med.

I dag har vi glädjen att tillkännage planer på att bygga åtta nya tempel på följande platser: Bahía Blanca, Argentina; Tallahassee, Florida, USA; Lubumbashi, Demokratiska republiken Kongo; Pittsburgh, Pennsylvania, USA; Benin City, Nigeria; Syracuse, Utah, USA; Dubai, Förenade Arabemiraten och Shanghai, Folkrepubliken Kina.

På alla åtta platser kommer kyrkans arkitekter att arbeta tillsammans med lokala tjänstemän så att templet harmonierar med och blir ett vackert bidrag till vart och ett av dessa samhällen.

Planen på ett tempel i Dubai är ett svar på deras vänliga inbjudan, som vi tacksamt tar emot.

Kontexten kring planen för Shanghai är mycket viktig. Under mer än två decennier har tempelvärdiga medlemmar i Folkrepubliken Kina besökt templet i Hongkong. Men i juli 2019 stängdes detta tempel för en sedan länge planerad och välbehövlig renovering.

I Shanghai kommer en blygsam mötesplats med flera användningsområden att ge kinesiska medlemmar möjlighet att fortsätta delta i templets förrättningar – i Folkrepubliken Kina – för sig själva och sina förfäder.4

I varje land lär denna kyrka sina medlemmar att ära, lyda och upprätthålla lagen.5 Vi undervisar om familjens betydelse, om att vara goda föräldrar och exemplariska medborgare. Eftersom vi respekterar lagar och regler i Folkrepubliken Kina skickar kyrkan inte proselyterande missionärer dit, och det kommer vi inte heller att göra nu.

Församlingar för utlandsstationerade och kinesiska församlingar fortsätter att mötas var för sig. Kyrkans lagliga status där förblir oförändrad. I en inledningsfas för användningen av lokalerna kommer besök endast att ske efter att tid bokats. Herrens hus i Shanghai kommer inte att vara ett turistmål för personer från andra länder.

Dessa åtta nya tempel kommer att välsigna många på båda sidor om dödens slöja. Templen är kronan i återställelsen av Jesu Kristi evangeliums fullhet. I sin godhet och generositet för Gud templets välsignelser närmare sina barn överallt.

Allt eftersom återställelsen fortlöper vet jag att Gud kommer att uppenbara många stora och viktiga ting angående sitt rike här på jorden.6 Det riket är Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Kära bröder och systrar, jag vill uttrycka min kärlek till er. Under denna spända och osäkra tid, och med den myndighet jag förlänats, vill jag ge er en apostolisk välsignelse.

Jag välsignar er med frid och ökad tro på Herren.7

Jag välsignar er med en önskan att omvända er och bli lite mer som han för varje dag.8

Jag välsignar er med att veta att profeten Joseph Smith var profeten för återställelsen av Jesu Kristi evangeliums fullhet.

Om det förekommer sjukdom bland er eller dem ni älskar lämnar jag en helande välsignelse, i enlighet med Herrens vilja.

Jag välsignar er med detta och uttrycker åter min kärlek till er alla i Jesu Kristi heliga namn, amen.