Kom och följ mig 2024
22–28 januari: ”Beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft.” 1 Nephi 11–15


”22–28 januari: ’Beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft.’ 1 Nephi 11–15”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: Mormons bok 2024 (2024)

”22–28 januari. 1 Nephi 11–15”, Kom och följ mig – för hemmet och kyrkan: 2024 (2024)

Bild
människor som äter av frukten från livets träd

Guds kärlek, av Sabrina Squires

22–28 januari: ”Beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft”

1 Nephi 11–15

När Gud har ett storslaget arbete för sin profet att utföra ger han ofta den profeten en storslagen syn. Mose, Johannes, Lehi och Joseph Smith fick alla sådana syner – syner som utvidgade deras sinnen och hjälpte dem att se hur storslaget och förunderligt Guds verk verkligen är.

Nephi fick också en sådan livsförändrande syn. Han såg Frälsarens verksamhet, framtiden för Lehis efterkommande i det utlovade landet och Guds verks bestämmelse i de sista dagarna. Efter den synen var Nephi bättre förberedd för det arbete som låg framför honom. Och att läsa om den här synen kan också hjälpa dig att förbereda dig – för Gud har också ett arbete för dig att utföra i hans rike. Du är bland ”de heliga i Lammets kyrka” som Nephi såg, ”som var spridda över hela jordens yta, och de var beväpnade med rättfärdighet och med Guds kraft i stor härlighet” (se 1 Nephi 14:14).

Se även ”Nephi ser en syn om framtida händelser” (video), ChurchofJesusChrist.org.

Förslag på hur man lär sig hemma och i kyrkan

1 Nephi 11

Gud sände Jesus Kristus som ett uttryck för sin kärlek.

När Nephi frågade ängeln vad trädet betydde i Lehis syn kunde ängeln helt enkelt ha sagt: ”Det representerar Guds kärlek.” I stället visade han Nephi flera symboler och händelser i Frälsarens liv. Titta efter de här symbolerna och händelserna när du läser och begrundar 1 Nephi 11. Vad hittar du som hjälper dig förstå varför Jesus Kristus är det högsta uttrycket för Guds kärlek?

Du kan också titta på bibelvideor i Evangeliebiblioteket som motsvarar de händelser som Nephi såg. Hur har Frälsaren hjälpt dig att känna din himmelske Faders kärlek?

Se även Susan H. Porter, ”Guds kärlek: det mest glädjande för själen”, Liahona, nov. 2021, s. 33–35.

1 Nephi 12–14

Jag kan vara ”[beväpnad] med rättfärdighet” och kraft.

Nephi skulle inte leva länge nog för att bevittna mycket av det han såg i sin syn. Varför tror du att det var viktigt för Nephi att veta allt det här? Varför är det viktigt för dig att veta det? Ställ de här frågorna varje gång du läser om något som Nephi såg i sin syn (se 1 Nephi 12–14). Vilka intryck får du om din roll i Herrens ”stora och förunderliga verk” (se 1 Nephi 14:7)? Kan du nämna några av de stora och förunderliga saker han har gjort för dig?

Tänk särskilt på löftet i 1 Nephi 14:14. Hur har Frälsaren uppfyllt det här löftet i ditt liv? (För några exempel, se David A. Bednar, ”Med Guds kraft i stor härlighet”, Liahona, nov. 2021, s. 28–30, särskilt de två sista styckena.)

1 Nephi 13:1–9; 14:9–11

Vad är den ”stora och avskyvärda kyrkan” som Nephi såg?

President Dallin H. Oaks har förklarat att den ”stora och avskyvärda kyrkan” som Nephi beskriver representerar ”alla filosofier eller organisationer som motsätter sig en tro på Gud. Och ’fångenskapen’ som den här ’kyrkan’ vill försätta de heliga i är inte så mycket en fysisk fångenskap som en fångenskap i falska uppfattningar” (”Stå som vittnen om Gud”, Liahona, mars 2015, s. 20). Hur hjälper Frälsaren dig att undvika – och fly från – en fångenskap i falska uppfattningar?

1 Nephi 15:1–11

Gud svarar mig om jag ber i tro.

Har du någon gång känt att du inte fick någon personlig uppenbarelse – att Gud inte talade till dig? Vilket råd gav Nephi sina bröder när de kände så (se 1 Nephi 15:1–11)? Hur kan du använda Nephis råd i ditt liv?

1 Nephi 15:23–25

Bild
ikon för seminariet
När jag håller fast vid Guds ord hjälper det mig att motstå Satans inflytande.

Nephi hade ofta viktiga saker att säga till sina bröder. Men han verkade särskilt angelägen med det han sa till dem i 1 Nephi 15:23–25. Vad var Nephis budskap och varför tror du att han kände så starkt för det?

Äldste David A. Bednar har sagt att ”Guds ord” kan syfta på skrifterna, på levande profeternas ord och på Jesus Kristus själv. Vad tror du det innebär att ”hålla fast” vid skrifterna och de levande profeternas ord? Vad kan det innebära att ”hålla fast” vid Jesus Kristus? Du kan titta efter möjliga svar på de här frågorna i äldste Bednars tal ”Men vi gav inte akt på dem” (Liahona, maj 2022, s. 14–17).

Hur får du hjälp att stå emot motståndaren genom att hålla fast vid Guds ord? Genom att fylla i en tabell som den här kan du få hjälp att organisera dina tankar:

 … få hjälp att övervinna frestelsernas mörker (se 1 Nephi 12:17)?

 … få hjälp att inte ”ge akt” på världens fåfänga och högmod (se 1 Nephi 12:18)?

Hur kan man genom att hålla fast vid skrifterna och levande profeternas ord …

Hur kan man genom att hålla fast vid Frälsaren …

Se även ”The Iron Rod”, Hymns, nr 274; Jorge F. Zeballos, ”Bygg ett liv som är motståndskraftigt mot den onde”, Liahona, nov. 2022, s. 50–52.

Bild
familj som läser skrifterna

Skrifterna är som en ledstång av järn som leder oss till livets träd.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskrifterna Liahona och Vägledning för de unga.

Förslag på hur man kan undervisa barn

1 Nephi 11:16–33

Min himmelske Fader sände Jesus Kristus eftersom han älskar mig.

  • En ängel visade Nephi händelser i Frälsarens liv för att undervisa honom om Guds kärlek. Du kan göra detsamma för dina barn – ge dem bilder av de händelser som Nephi såg i 1 Nephi 11:20, 24, 27, 31 och 33 (se Evangeliebilder, nr 30, 35, 39, 4257). När du läser de här verserna, hjälp då dina barn att hitta bilden som matchar dem. Vad lär vi oss om Jesus Kristus i de här verserna och bilderna?

  • Att sjunga en sång som ”Han sände sin Son” (Barnens sångbok, s. 20–21) kan hjälpa dina barn att känna Guds kärlek. När ni har sjungit klart frågar du dina barn vad de lär sig av sången. Vad mer kan vi lära oss om Guds kärlek från 1 Nephi 11:22–23?

Använd konst för att hjälpa barnen att lära. När du återger en berättelse ur skrifterna för dina barn, hjälp dem då att visualisera den. Du kan använda bilder, videor, dockor, utklädning, med mera.

1 Nephi 13:26–29, 35–36, 40

Mormons bok undervisar om dyrbara sanningar.

  • För att hjälpa dina barn att värdesätta de ”tydliga och dyrbara” sanningarna i Mormons bok kan du rita en bild och be dina barn ändra eller ta bort delar av bilden så att den ser annorlunda ut. Du kan använda det här för att undervisa om att saker och ting i Bibeln ändrades och togs bort med tiden. Läs tillsammans 1 Nephi 13:40 och prata om hur Mormons bok (”dessa sista uppteckningar”) hjälper oss att förstå de ”tydliga och dyrbara stycken” som försvann ur Bibeln (de ”första” uppteckningarna). Vilka ”tydliga och dyrbara” sanningar har du lärt dig i Mormons bok?

  • Videon ”Mormons bok – en bok från Gud” (Evangeliebiblioteket) kan hjälpa dina barn förstå varför det är viktigt att ha både Bibeln och Mormons bok. Barnen kanske vill göra egna versioner av illustrationen i videon.

Bild
Mormons bok på olika språk

Mormons bok återställer evangeliesanningar som gått förlorade genom avfallet.

1 Nephi 15:23–24

Att hålla fast vid Guds ord ger mig kraft att motstå frestelser.

  • Ge dina barn en chans att berätta vad de minns från Lehis syn. Det kan vara till hjälp att använda en bild, som den i förra veckans studieförslag. Vad hindrade vissa från att nå fram till trädet? Vad hjälpte dem att nå dit? Du kan be dem titta efter ledstången av järn på bilden. Läs 1 Nephi 15:23–24 tillsammans för att ta reda på vad ledstången av järn representerar och hur den kan hjälpa oss.

För fler förslag, se månadens nummer av tidskriften Vännen.

Bild
Nephis syn om Maria och Jesusbarnet

Nephis syn om Maria, av James Johnson