Det nye testamente 2023
12. november. Hvordan kan jeg komme nærmere Jesus Kristus gjennom hellige ordinanser og pakter? Hebreerne 7–13


“12. november. Hvordan kan jeg komme nærmere Jesus Kristus gjennom hellige ordinanser og pakter? Hebreerne 7–13”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023 (2022)

“12. november. Hvordan kan jeg komme nærmere Jesus Kristus gjennom hellige ordinanser og pakter?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023

Bilde
ung mann deler ut nadverden

12. november

Hvordan kan jeg komme nærmere Jesus Kristus gjennom hellige ordinanser og pakter?

Hebreerne 7–13

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledes av et medlem av klasse- eller quorumspresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere sammen Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvordan har vi kommet nærmere Frelseren? Hvordan prøver vi å bli mer lik ham?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvem har vi tenkt på i det siste? Hvordan kan vi hjelpe disse?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi besvare våre venners spørsmål om Kirken på en måte som styrker deres tro på Frelseren?

  • Forene familier for evigheten. Hvordan kan vi få bedre kontakt med andre familiemedlemmer, for eksempel besteforeldre og søskenbarn?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn klassens eller quorumets medlemmer på planene som ble lagt og oppfordringene som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

I århundrer hadde Israels barn, noen ganger kalt hebreerne, deltatt flittig i ordinanser knyttet til tabernakelet og Moseloven. Likevel var det mange av dem som ikke forsto at disse tingene var “avbildene av de himmelske ting” – “en skygge av de goder som skulle komme” (Hebreerne 9:23; 10:1). Alle ordinansene hadde til hensikt å undervise dem om Jesus Kristus. Det var dette Paulus forklarte i sitt brev til hebreerne. Hans budskap er også viktig for oss i dag fordi vi også har hellige ordinanser med samme hensikt. Så det er verdt å stille oss selv disse spørsmålene: Hjelper disse ordinansene oss å minnes Jesus Kristus? Er det mer vi kan gjøre for å oppleve Jesu Kristi kraft gjennom evangeliets ordinanser? Eller går vi, i likhet med oldtidens hebreere, glipp av deres dypere betydning?

Grunn på disse spørsmålene mens du leser Hebreerne 7–13, og når du forbereder deg til å undervise om hvordan ordinanser og pakter bringer oss nærmere Jesus Kristus. Du kan også studere noen av generalkonferansetalene som er nevnt i denne oversikten.

Lær sammen

For å hjelpe dem du underviser å forstå hvordan de kan komme nærmere Jesus Kristus gjennom ordinansene og paktene i hans evangelium, kan du be dem skrive noen ordinanser i evangeliet og deres tilhørende pakter på tavlen (se Gospel Topics, “Ordinances” [ordinanser], “Covenant” [pakt], topics.ChurchofJesusChrist.org). Hva lærer disse ordinansene og paktene oss om Kristus og hans forsoning? Uttalelsen av eldste David A. Bednar i “Støtteressurser” gir en definisjon av ordinanser og annen viktig innsikt. Aktiviteter som de følgende kan også være til hjelp.

  • Du kan be ungdommene lese Lære og pakter 84:19–22 og drøfte spørsmål som disse: Hva betyr “guddommelighetens kraft”? Hvordan har ordinanser og pakter hjulpet oss å oppleve denne kraften? Hvilken forskjell utgjør ordinanser og pakter i vårt liv? Hvordan hjelper de oss å holde oss knyttet til Frelseren? For å besvare disse spørsmålene kan ungdommene lese de fire første avsnittene av eldste Kent F. Richards tale “Guddommelighetens kraft” (Liahona, mai 2016, 118) eller eldste Bednars tale “La dette hus bygges til mitt navn” (Liahona, mai 2020, 84–87), spesielt delen “Innenfra og ut.”

  • Vurder å spørre dem du underviser hvordan de ville forklare nadverdens ordinans for noen som ikke vet noe om den. Delen “Erfaringer og vitnesbyrd” i eldste Taniela B. Wakolos tale “Frelsende ordinanser vil bringe oss vidunderlig lys” (Liahona, mai 2018, 39–41) gir et eksempel. Ungdommene kan også finne viktige læresetninger i videoen “Always Remember Him” [Alltid minnes ham] (ChurchofJesusChrist.org). Hvordan bringer nadverden oss nærmere Jesus Kristus? Hvilke anledninger har vi til å undervise andre om dette?

  • En gjennomgang av de fem forslagene i eldste Peter F. Meurs’ tale “Nadverden kan hjelpe oss å bli hellige” (Liahona, nov. 2016, 85–87) kan hjelpe ungdommene å forstå hvordan de bedre kan forberede seg til nadverden. Eller, hvis du har ungdommer som forbereder seg til å motta sin begavelse, kan dere sammen gjennomgå delen med tittelen “About the Temple Endowment” [Om tempelbegavelsen] på temples.ChurchofJesusChrist.org. Drøft hvordan disse hellige ordinansene og deres tilhørende pakter kan bidra til å bringe oss nærmere Frelseren.

  • Vurder å skrive ordene Nadverd, Dåp og Tempel på tavlen. Under hver av dem ber du ungdommene føre opp paktene vi inngår. Henvisningene som finnes i “Støtteressurser” kan være til hjelp. Drøft hvordan disse paktene hjelper oss å komme nærmere Jesus Kristus.

  • Du kan dele klassen eller quorumet i grupper og gi hver gruppe i oppdrag å gjennomgå en del av enten eldste Ronald A. Rasbands tale “Vi står ved våre løfter og pakter” (Liahona, nov. 2019, 53–56) eller eldste D. Todd Christoffersons tale “Hvorfor paktens sti” (Liahona, mai 2021, 116–19). Oppfordre dem til å fortelle hva de lærer om hvordan det å holde sine pakter styrker deres forhold til Jesus Kristus.

Bilde
unge kvinner som går utenfor et tempel

Hellige ordinanser i evangeliet bringer “guddommelighetens kraft” inn i vårt liv (se Lære og pakter 84:19–22).

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

  • Mosiah 18:8–10 (Dåpspakten)

  • Moroni 4–5 (Nadverdspakten)

  • Eldste David A. Bednar underviste: “Hellige ordinanser står sentralt i Frelserens evangelium og i prosessen med å komme til ham og søke åndelig gjenfødelse. Ordinanser er hellige handlinger som har åndelig hensikt, evig betydning og er knyttet til Guds lover og vedtekter …

    De frelsende og opphøyende ordinanser som forrettes i Herrens gjenopprettede kirke, er langt mer enn ritualer eller symbolske handlinger. De utgjør snarere godkjente kanaler som velsignelser og himmelens krefter kan strømme inn i vårt liv gjennom.

    Ordinanser som mottas og overholdes med integritet, er avgjørende for å oppnå guddommelighetens kraft og alle velsignelsene som er tilgjengelig på grunn av Frelserens forsoning” (“Alltid bevare en forlatelse for deres synder”, Liahona, mai 2016, 59–60).

Undervisning på Frelserens måte

Når du oppfordrer dem du underviser til å etterleve sann lære, hjelper du dem å forlenge læringsprosessen til sitt hjem og sitt daglige liv.