Det nye testamente 2023
22. oktober. Hvordan kan jeg holde meg sterk i min forpliktelse til Jesus Kristus? 1 og 2 Tessaloniker


“22. oktober. Hvordan kan jeg holde meg sterk i min forpliktelse til Jesus Kristus? 1 og 2 Tessaloniker, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023 (2022)

“22. oktober. Hvordan kan jeg holde meg sterk i min forpliktelse til Jesus Kristus?” , Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023

Bilde
ungdommer som går

22. oktober

Hvordan kan jeg holde meg sterk i min forpliktelse til Jesus Kristus?

1 og 2 Tessaloniker

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledes av et medlem av klasse- eller quorumspresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere sammen Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvilke opplevelser har nylig styrket vårt vitnesbyrd?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvem trenger vår hjelp og våre bønner? Hva føler vi oss tilskyndet til å gjøre for å hjelpe dem?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi være et lys for familiemedlemmer eller venner som ikke deler vår tro?

  • Forene familier for evigheten. Hvordan kan vi vise familien vår større kjærlighet og støtte og utgjøre en positiv forskjell i hjemmet?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn klassens eller quorumets medlemmer på planene som ble lagt og oppfordringene som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

De fleste av oss kjenner noen som en gang virket fullt ut forpliktet til Jesus Kristus, men som siden har falt fra sin tro. Det er naturlig å undres: “Kan det noensinne skje med meg?” Paulus roste de hellige i Tessalonika for deres trofasthet, men følte seg inspirert til å advare dem mot falske læresetninger og andre innflytelser som kunne svekke deres tro. Uansett hvor sterkt vårt engasjement for Frelseren er akkurat nå, er det alltid mye vi kan gjøre for å “utfylle det som ennå mangler i [vår] tro” (1 Tessaloniker 3:10).

Når du ber angående personene i klassen eller quorumet, lytt etter tilskyndelsene Herren sender deg. Hva føler du vil hjelpe dem å holde seg trofaste mot Frelseren uavhengig av motstanden de vil møte? Hva har hjulpet deg? Når du forbereder deg til å undervise, kan du gjennomgå eldste Dale G. Renlunds tale “En urokkelig forpliktelse til Jesus Kristus” (Liahona, nov. 2019, 22–25) i tillegg til 1 og 2 Tessaloniker.

Lær sammen

For å hjelpe ungdommene å repetere det de har lest i 1 og 2 Tessaloniker og introdusere temaet å holde seg sterke i vårt engasjement for Frelseren, kan dere sammen lese 2 Tessaloniker 2:1–3. Drøft hva begrepet “frafall” kan bety. Hva betyr det helt konkret at en person faller fra Jesus Kristus? Dere kan sammenligne dette begrepet med andre uttrykk Paulus brukte, som “stå fast i Herren” (1 Tessaloniker 3:8) og “bli ikke trette av å gjøre det gode” (2 Tessaloniker 3:13). Dere kan deretter gjennomgå 1 Tessaloniker 5:15–23. Hvordan kan det å følge Paulus’ råd i disse versene bidra til å hindre oss i å falle fra vår tro på Jesus Kristus – selv når vi møter motstand? Bruk aktiviteter som de følgende til å hjelpe klassens eller quorumets medlemmer å holde seg sterke i sitt engasjement for Frelseren.

  • Det kan være inspirerende å lære av andre som ble urokkelige i sitt engasjement for Kristus. Dere kan for eksempel sammen studere anti-nephi-lehittenes eksempel, som hadde vært “et vilt og et forherdet og et grusomt folk”, men “falt aldri fra” etter at de ble “omvendt til Herren” (Alma 17:14; 23:6–8). Hva sier Alma 24:8–18 om hvorfor de forble trofaste? Hvilke viktige valg tok de? Hvordan hjalp Herren dem? Ytterligere eksempler finnes i eldste Dale G. Renlunds tale “En urokkelig forpliktelse til Jesus Kristus.” Kanskje noen ungdommer kan lese noen av disse eksemplene og fortelle hva de lærer om å holde seg trofaste til Kristus. Hvordan har vi holdt fast ved vår forpliktelse til Herren til tross for våre svakheter?

  • I vår innsats for å styrke vår tro, er det nyttig å være oppmerksom på krefter som ønsker å svekke den. Lehis syn om livets tre beskriver noen av disse kreftene. Kanskje du kan vise et bilde av synet (se Kunst inspirert av evangeliet, bok [2009], nr. 69) og sammen gjennomgå detaljene som finnes i 1 Nephi 8:10–34. Hva hindret folk i å nyte treets frukt i synet? Hva hjalp folk å komme frem til treet og bli der? Hva symboliserer disse tingene i vårt liv?

  • I sin tale “Kraft til å overvinne djevelen” (Liahona, nov. 2019, 110–12) nevnte eldste Peter M. Johnson tre måter Satan prøver å svekke oss på. Du kan gi hver ungdom i oppdrag å lese om en av disse og dele med klassen eller quorumet eksempler på hvordan Satan bruker dette verktøyet mot ungdom i dag. Deretter kan de lese et av eldste Johnsons fire forslag for å overvinne motstanderens taktikk og fortelle hva de har lært.

Bilde
Jesus Kristus

Be Not Afraid [Frykt ikke], av Michael Malm

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

I mange tilfeller kan det være hensiktsmessig å be elevene hjelpe hverandre å finne svar på sine spørsmål. Når Ånden tilskynder deg til det, kan du bestemme deg for å gjøre dette selv om du føler at du vet svaret.