Det nye testamente 2023
8. oktober. Hvordan kan Jesu Kristi evangelium hjelpe meg å styrke min familie? Efeserne


“8. oktober Hvordan kan Jesu Kristi evangelium hjelpe meg å styrke min familie? Efeserne”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023 (2022)

“8. oktober. Hvordan kan Jesu Kristi evangelium hjelpe meg å styrke min familie?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023

Bilde
mor og datter lager mat

8. oktober

Hvordan kan Jesu Kristi evangelium hjelpe meg å styrke min familie?

Efeserne

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledes av et medlem av klasse- eller quorumspresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere sammen Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme. I tillegg til å rådføre dere med hverandre om det som konkret angår klassen eller quorumet, kan dere gjerne drøfte inntrykk og temaer fra generalkonferansen. Følgende spørsmål kan være til hjelp.

  • Hvilke temaer eller budskap skilte seg ut for oss? Hva styrket vår tro på Jesus Kristus?

  • Hva styrket vårt vitnesbyrd om levende profeter? Hva følte vi oss tilskyndet til å gjøre på grunn av det vi lærte eller følte?

  • Hva må vi som klasse eller quorum gjøre for å huske og følge råd vi hørte på generalkonferansen?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn klassens eller quorumets medlemmer på planene som ble lagt og oppfordringene som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Noen i klassen eller quorumet kan ha sterke, kjærlige familier som gir næring til tro og åndelighet. Andre kan være alene i sin innsats for å etterleve evangeliet, og noen kan oppleve strid og hjertesorg hjemme. Men ingen i klassen eller quorumet har en fullkommen familie uten utfordringer. Og alle har tilgang til Jesu Kristi kraft, som kan helbrede og styrke familier.

Frelseren ønsker å velsigne familier. Noen ganger er måten han gjør dette på, gjennom kjærligheten fra og eksempelet til en ung person som gjør sitt beste for å følge ham og etterleve hans evangelium. Når du forbereder deg til å undervise ungdommene om den kraft som er tilgjengelig for dem og deres familie gjennom Jesus Kristus, kan du grunne på prinsipper i Efeserne som kan hjelpe oss å styrke familieforhold. Du kan også studere “Familien – en erklæring til verden” (ChurchofJesusChrist.org).

Lær sammen

Etter å ha gitt klassens eller quorumets medlemmer anledning til å fortelle hva Ånden lærte dem denne uken da de studerte Efeserne, kan du se etter måter å presentere emnet om hvordan Jesus Kristus kan hjelpe oss å styrke vår familie. Du kan for eksempel be ungdommene finne og dele skriftsteder i Efeserne som inneholder prinsipper vi kan bruke for å styrke familierelasjoner. Noen eksempler kan være Efeserne 2:19–22; 3:14–19; 4:1–3, 25–26, 29–32; 5:1–2; 6:1–4. Hvordan kan rådene i disse versene velsigne en familie? Hvordan har Frelseren og hans evangelium vært til velsignelse i vårt hjem? Her er noen flere aktivitetsforslag knyttet til dette emnet.

  • Hvis du ønsker å drøfte budet om å “hedre din far og mor” (Efeserne 6:2), kan du begynne med å spørre klassen eller quorumet hva ordet hedre betyr for dem. Kanskje noen kan dele definisjonen fra en ordbok eller Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). Be ungdommene snakke om hvordan de kan anvende dette budet i sitt eget liv. Det kan også være inspirerende å utforske hvordan Jesus Kristus hedret sin Fader i himmelen og sin mor Maria (se for eksempel Lukas 2:41–52; Joseph Smiths oversettelse, Johannes 2:4 [i Kirkens engelske utgave av Bibelen John 2:4, fotnote a]; Johannes 8:29; 19:25–27). Hva kan vi lære av Jesu eksempel som kan styrke vårt forhold til våre foreldre?

  • Det kan være nyttig å snakke om hvilke materialer som trengs for å bygge et solid hus. Hva er noe av det som trengs for å bygge opp en sterk familie? Som en del av denne drøftingen kan du dele denne uttalelsen av eldste L. Whitney Clayton: “Det viktigste er interiørdesignet av beboernes sjeler, ikke selve bygget” (“De beste hjem”, Liahona, mai 2020, 107–9). Dere kan også drøfte de fire forslagene eldste Clayton ga i sin tale om hvordan vi kan bygge “de beste hjem”.

  • I “Familien – en erklæring til verden” står det: “Lykke i familien oppnås med størst sannsynlighet når den er grunnlagt på vår Herre Jesu Kristi læresetninger.” Hvordan skaper Frelserens læresetninger grunnlaget for en lykkelig familie? Familieerklæringen og skriftsteder i “Støtteressurser” gir eksempler. Hvordan kan familiemedlemmene hjelpe hverandre å etterleve disse læresetningene?

  • Klassemedlemmene kan kanskje se videoen “Through Small Things” [Gjennom små ting], der tre søsken snakker om å ta imot biskopens oppfordring om å tenke på hvordan de kan gjøre hjemmet deres til et helligere sted. Hvordan ble familien i videoen velsignet på grunn av disse ungdommenes handlinger? Hva kan gjøre et hjem til et hellig sted? Vurder å be ungdommene om å ta imot den samme oppfordringen som biskopen ga. For å hjelpe dem å overveie hva de kan gjøre, kan dere drøfte spørsmålet som stilles i videoen: “Hva er du villig til å gjøre for å ha Ånden i ditt hjem?”

Bilde
familie som studerer sammen

Jesu Kristi læresetninger er grunnlaget for lykke i familielivet.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Dersom ungdom føler at du stoler på dem, vil deres tillit til sine guddommelige muligheter vokse, og de vil overraske deg med hva de kan utrette. Hjelp dem å få et glimt av det vår himmelske Fader vet at de kan bli.