Det nye testamente 2023
24. september. Hvordan kan jeg følge Frelserens eksempel med hensyn til å hjelpe de trengende? 2 Korinter 8–13


“24. september. Hvordan kan jeg følge Frelserens eksempel med hensyn til å hjelpe de trengende? 2 Korinter 8–13”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023 (2022)

“24. september. Hvordan kan jeg følge Frelserens eksempel med hensyn til å hjelpe de trengende?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023

Bilde
kvinner som klemmer hverandre

24. september

Hvordan kan jeg følge Frelserens eksempel med hensyn til å hjelpe de trengende?

2 Korinter 8–13

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledes av et medlem av klasse- eller quorumspresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere sammen Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hva snakket vi om forrige gang, og hvilke oppfordringer eller oppgaver ble gitt? Hva har vi gjort for å handle ifølge disse oppfordringene eller oppgavene?

  • Ha omsorg for de trengende. Hva kan vi gjøre eller si for å nå ut til dem som kanskje føler seg alene eller langt borte fra vår himmelske Fader?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi hjelpe andre å føle Jesu Kristi kjærlighet?

  • Forene familier for evigheten. Hvilke forslag kan vi dele med hverandre for å bidra til å styrke våre familier?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn klassens eller quorumets medlemmer på planene som ble lagt og oppfordringene som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Hvilke muligheter har du og klassens eller quorumets medlemmer til å hjelpe de trengende rundt deg? I en tid da de hellige i Jerusalem led og trengte hjelp, skrev Paulus til korinterne for å oppmuntre dem til å gi generøst, “ikke med ulyst eller av tvang. For Gud elsker en glad giver.” Han lovet at når de gjorde dette, ville Gud “gi dere all nåde i rikelig mål,” slik at de kunne “ha overflod til all god gjerning” (2 Korinter 9:7–8).

Paulus pekte også på Jesu Kristi eksempel: “Da han var rik, for at dere ved hans fattigdom skulle bli rike.” (2 Korinter 8:9). Frelseren ofret villig himmelens rikdommer slik at han kunne tjene oss og gjøre oss evig rike. Tenk på eksempler fra hans liv da han rakte ut en hånd for å hjelpe menneskene rundt seg. I tillegg til å lese 2 Korinter 8–9 når du forbereder deg til å undervise, kan du vurdere å lese søster Michelle D. Craigs tale “Øyne å se med” (Liahona, nov. 2020, 15–17).

Lær sammen

For å innlede drøftingen kan du be klassen eller quorumet om å lage en liste med noen av grunnene til at noen kanskje ikke tjener andre som er trengende. Hva kan vi lære av Paulus’ læresetninger i 2 Korinter 8:9; 9:7–8 som inspirerer oss til å gjøre mer for å hjelpe de trengende? Følgende aktiviteter kan hjelpe dem du underviser å få en bedre forståelse av hvordan de kan hjelpe de som er rundt dem.

  • Flere ganger i Skriftene underviste Herren hva han føler med hensyn til omsorg for de fattige og trengende. Noen eksempler står oppført i “Støtteressurser”. Én måte å gjennomgå disse læresetningene på er å dele klassen eller quorumet i par og be hvert par studere noen av skriftstedene. Be dem drøfte hva skriftstedene lærer oss om omsorg for de fattige og trengende. Hvorfor er omsorg for de fattige og trengende så viktig for vår himmelske Fader og Jesus Kristus? Be ungdommene planlegge hvordan de individuelt kan hjelpe de trengende.

  • Noen ganger blir vi så opptatt med vårt eget at vi ikke klarer å gjenkjenne behovene til menneskene rundt oss. I sin tale “Øyne å se med” gjennomgikk søster Michelle D. Craig beretningen om da Gud åpnet øynene til en ung mann (se 2 Kongebok 6:15–17). Hva lærer vi av denne beretningen? Hva kan vi lære av de andre beretningene hun delte om å gjenkjenne andres behov og nå ut til dem? (se også videoen “Pray for Eyes to See as He Sees” [Be om øyne til å se slik han ser] på ChurchofJesusChrist.org). Klassens eller quorumets medlemmer kan også fortelle om erfaringer da noen oppfattet deres behov og betjente dem. Når har vi gjenkjent andres behov og hjulpet dem? Hva føler vi når vi mottar eller gir slik omsorgstjeneste?

  • Forstår klassens eller quorumets medlemmer hvordan de kan ivareta sin plikt til å hjelpe de trengende? Vurder å drøfte Mosiah 4:16–21 og 18:8–10 sammen, så vel som de aktuelle delene av Generell håndbok (10.2.2 for Det aronske prestedømmes quorumer eller 11.2.2 for unge kvinner). Hva blir vi inspirert til å gjøre som et resultat av å studere disse ressursene? Vurder å planlegge hvordan dere kan samarbeide om å nå ut til de trengende i klassen eller quorumet, menigheten eller samfunnet. Videoene i “Støtteressurser” gir noen forslag. For tjenestemuligheter i ditt område, se JustServe.org.

Bilde
ung kvinne deltar i et tjenesteprosjekt

Vår Kristus-lignende tjeneste kan være til velsignelse for menneskene rundt oss.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Skriftene og det profeter og apostler i de siste dager sier, er kilden til sannhetene vi underviser. Ved enhver anledning bør du inspirere dem du underviser til å søke veiledning, svar på spørsmål og støtte i Guds ord.