Det nye testamente 2023
10. september. Hvordan kan jeg finne trøst i Jesus Kristus når en av mine nærmeste dør? 1 Korinter 14–16


“10. september. Hvordan kan jeg finne trøst i Jesus Kristus når en av mine nærmeste dør? 1 Korinter 14–16”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023 (2022)

“10. september. Hvordan kan jeg finne trøst i Jesus Kristus når en av mine nærmeste dør?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023

Bilde
kvinner som går

10. september

Hvordan kan jeg finne trøst i Jesus Kristus når en av mine nærmeste dør?

1 Korinter 14–16

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledes av et medlem av klasse- eller quorumspresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere sammen Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvordan kan det å vende oss til Herren hjelpe oss å takle utfordringer og prøvelser?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvem kjenner vi som trenger våre bønner og vårt vennskap?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvilke planer for å dele evangeliet med andre har blitt drøftet på menighetens ungdomsrådsmøter? Hvordan kan klassen eller quorumet engasjere seg?

  • Forene familier for evigheten. Hvordan kan det å gjøre slektshistorie styrke vårt forhold til vår himmelske Fader og Jesus?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn klassens eller quorumets medlemmer på planene som ble lagt og oppfordringene som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Når noen vi bryr oss om dør, kan det være overveldende. Adskillelse fra vår kjære medfører dyp sorg og tristhet. Men Paulus sa at “døden er oppslukt til seier” (1 Korinter 15:54) på grunn av Jesu Kristi oppstandelse. Med andre ord er “dødens brodd” – smerten og håpløsheten vi føler i jordelivet – “oppslukt i Kristus” (Mosiah 16:7–8; se også 1 Korinter 15:54–57).

På et eller annet tidspunkt vil alle oppleve at en av våre nærmeste dør. Hvordan vil du hjelpe dem du underviser å finne trøst i disse vanskelige tidene gjennom sin tro på Jesus Kristus? Tenk på dette spørsmålet når du forbereder deg til å undervise ved å lese 1 Korinter 15, Mosiah 16:7–9 og Lære og pakter 42:44–46.

Lær sammen

Du kan gjerne be klassens eller quorumets medlemmer fortelle når de har følt noe som har en brodd. Du kan deretter spørre dem hvorfor de tror Paulus brukte ordet “brodd” for å beskrive døden (se 1 Korinter 15:54–56). Gi dem noen minutter til å gjennomgå 1 Korinter 15 og dele sannheter de finner om hvordan dødens brodd er overvunnet. Vurder så aktiviteter som de nedenfor som vil bidra til at ungdommene får bedre forståelse av hvordan Frelseren kan trøste oss når noen vi bryr oss om, dør.

  • Du kan gjerne la klassens eller quorumets medlemmer gå sammen to og to og be hvert par gjennomgå noen av skriftstedene i “Støtteressurser”. De kan skrive svar på et spørsmål som: “Hvilke viktige sannheter håper jeg å huske når jeg mister en av mine kjære?” Be dem om å ta med informasjon fra skriftstedene i sitt svar. Be dem så fortelle klassen hvilke sannheter som er mest meningsfylte for dem, og hvorfor.

  • Vurder å gjennomgå sammen en beretning fra en generalkonferansetale som viser hvordan en person fant håp i Jesus Kristus når noen de brydde seg om, døde. Noen eksempler er søster Reyna I. Aburtos tale “Graven har ingen seier” (Liahona, mai 2021, 85–86) eller eldste S. Mark Palmers tale “Vår sorg skal bli til glede” (Liahona, mai 2021, 88–89). Du kan bli tilskyndet til å fortelle om din egen erfaring eller be ungdommene fortelle hvordan de fant trøst og håp i Jesus Kristus etter at en av deres nærmeste døde.

  • Etter å ha vurdert behovene til klassen eller quorumet, kan du vise en eller flere av videoene i “Støtteressurser”. Be ungdommene dele sine inntrykk. Hvordan påvirker kunnskapen om at Jesus Kristus oppsto, hvordan vi ser på døden? Be klassens eller quorumets medlemmer bære sitt vitnesbyrd om Frelseren og hans oppstandelse, og hvordan denne kunnskapen gir dem håp.

  • Johannes 11 beskriver Frelserens erfaring med en av hans nærmestes død – hans venn Lasarus. Klassen eller quorumet kan kanskje lese vers 1–45 sammen, og mens de leser, kan de dele ting de lærer av Frelserens eksempel. Hva kan vi lære av denne beretningen som kan gi oss trøst når noen vi bryr oss om, dør? Hvordan kan vi følge Frelserens eksempel på å “sørge med dem som sørger … og trøste dem som trenger trøst”? (Mosiah 18:9). Hva annet lærer vi i Lære og pakter 42:45–46 som kan hjelpe oss å gjøre dette? Du kan gjerne vise videoen “One-on-One (Omsorgstjeneste med kjærlighet)” (ChurchofJesusChrist.org).

Bilde
ung mann som grunner

Vårt vitnesbyrd om Jesu Kristi oppstandelse gir oss håp når en av våre nærmeste dør.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Undervisning innebærer å utføre tjeneste med kjærlighet og hjelpe andre å motta evangeliets velsignelser, og dette er ofte akkurat det et mindre aktivt klassemedlem trenger. Vi må alle samarbeide om å nå ut til dem som har det vanskelig, og som lærer kan du være i en unik posisjon til å hjelpe.