Det nye testamente 2023
27. august. Hvordan kan jeg vise at jeg vet at kroppen min er en hellig gave fra Gud? 1 Korinter 1–7


“27. august. Hvordan kan jeg vise at jeg vet at kroppen min er en hellig gave fra Gud? 1 Korinter 1–7”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023 (2022)

“27. august. Hvordan kan jeg vise at jeg vet at mitt legeme er en hellig gave fra Gud?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023

Bilde
tempel

Indianapolis Indiana tempel

27. august

Hvordan kan jeg vise at jeg vet at kroppen min er en hellig gave fra Gud?

1 Korinter 1–7

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledes av et medlem av klasse- eller quorumspresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere sammen Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvilke erfaringer i den senere tid har ført oss nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Ha omsorg for de trengende. Har noen nylig flyttet til menigheten eller blitt medlem av Kirken? Hvordan kan vi hjelpe dem å føle seg velkommen?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvilke aktiviteter kommer som vi kan invitere vennene våre til?

  • Forene familier for evigheten. Hvilke anstrengelser kan vi gjøre for å skrive ned vår personlige historie?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn klassens eller quorumets medlemmer på planene som ble lagt og oppfordringene som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Siste dagers hellige synes både på godt og ondt å være velkjente for det vi ikke gjør. Mye av det som vi “ikke skal” gjøre gjelder måten vi behandler vår fysiske kropp på. Bak hvert av disse valgene om hva vi skal gjøre er noen evige sannheter – det vi vet. Når evige sannheter veileder våre valg, blir disse valgene lettere å ta, mer gledesfylte og mer varige. Evige sannheter hjelper oss også å forklare våre valg for våre venner. I tillegg til å være kjent for det vi ikke gjør, kan vi kanskje bli bedre kjent for det vi vet.

Tenk på de evige sannhetene du kjenner til om vår fysiske kropp – hvorfor vi har den, hva Gud føler for den og hva han ønsker at vi skal føle for den. Hvordan har kunnskap om disse sannhetene velsignet deg og påvirket dine valg? Hvordan kan denne kunnskapen velsigne klassens eller quorumets medlemmer? Når du grunner på dette, kan du lese 1 Mosebok 1:27; 1 Korinter 6:19-20; og president Russell M. Nelsons artikkel “Kroppen: En storartet gave å verdsette” (Liahona, aug. 2019, 50–55).

Lær sammen

Da klassens eller quorumets medlemmer studerte Skriftene denne uken, kan de ha tenkt på Paulus’ læresetninger om kroppen vår i 1 Korinter 6. Én måte å be dem dele disse tankene på er å gi hver av dem et papirark og be dem skrive minst tre mulige svar på spørsmålet “Hvordan er kroppen vår som et tempel?” Oppfordre dem til å lese 1 Korinter 6:19–20 mens de grunner på dette spørsmålet. De kan så fortelle hverandre hva de har svart. Hvordan påvirker Frelserens læresetninger om kroppen vår valgene vi tar? Her er noen flere forslag til aktiviteter om dette emnet. Velg blant disse, eller planlegg en av dine egne.

  • Hvis du ønsker ytterligere drøfting om Paulus’ sammenligning mellom kroppen og tempelet, kan du vurdere å vise bilder av flere forskjellige templer. Du kan finne noen på temples.ChurchofJesusChrist.org. Klassens eller quorumets medlemmer kan drøfte forskjellene de ser på disse templene, sammen med ting de har til felles. De kan også snakke om hva de føler når de er i tempelet. Hva er det som gjør tempelet til et så åndelig og hellig sted? Du kan deretter oppfordre klassen eller quorumet til å sammenligne det de har drøftet om templer, med kroppen. Hvordan kan læresetningene om templer i Lære og pakter 97:15–16; 109:8, 12 gjelde vår fysiske kropp?

  • Klassens eller quorumets medlemmer har sannsynligvis hatt – eller vil få – anledninger til å forklare hvorfor de følger Frelserens læresetninger om å ta vare på kroppen sin. Du kan gjerne spørre noen av dem hva de kan si hvis noen for eksempel spurte dem hvorfor de ikke drikker alkohol, te eller kaffe, eller hvorfor de ikke bruker visse typer klær. Hva er noen sannheter fra Jesu Kristi evangelium som påvirker hvordan vi behandler kroppen vår? Klassens eller quorumets medlemmer kan se etter noen av disse sannhetene i “Støtteressurser”.

  • For å hjelpe dem du underviser å utdype sin ærbødighet for vår mirakuløse kropp, kan du vise videoen “Guds største skaperverk” (se også Russell M. Nelson, “Kroppen din: En storartet gave å verdsette”, 50–55). Hva ønsker vår himmelske Fader og Jesus Kristus at vi skal føle for kroppen vår? Dere kan også drøfte hvordan Satan prøver å overtale oss til å undervurdere eller til og med hate kroppen vår. Hva kan vi gjøre for å overvinne hans løgner og fristelser? Hvilke sannheter vil hjelpe oss? Noen av ressursene under “Støtteressurser” kan være nyttige.

Bilde
ungdom som jogger

Kroppen vår er en gave fra Gud, og evangeliets sannheter hjelper oss å ta vare på den.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

  • 1 Mosebok 1:27; 1 Korinter 6:19–20; Alma 11:42–44; 40:23; Lære og pakter 89; 130:22

  • Familien – en erklæring til verden”, spesielt de tre første avsnittene

  • Min Gud ga meg et tempel”, Barnas sangbok, 73

  • Artikler om vår fysiske kropp i august 2019-nummeret av New Era eller Liahona

  • President Russell M. Nelson underviste: “Ved å gi oss kroppen vår i gave, lar Gud oss ta et viktig skritt mot å bli mer lik ham. Satan forstår dette … Mange, om ikke de fleste av de fristelsene han legger i vår vei, får oss derfor til å misbruke vår kropp eller andres kropp … Din kropp er ditt personlige tempel, skapt for å huse din evige ånd [se 1 Korinter 3:16–17; 6:18–20]. Hvordan du tar vare på dette tempelet, er viktig. Så spør jeg dere … er dere mer interessert i å kle og stelle kroppen deres for å bli likt av verden enn for å behage Gud? Svaret deres på dette spørsmålet sender en direkte melding til ham om deres følelser angående hans ekstraordinære gave til dere” (Vi kan gjøre bedre og bli bedre”, Liahona, mai 2019, 68).

  • Eldste D. Todd Christofferson underviste: “De som tror at kroppen ikke er noe mer enn et resultat av evolusjonens luner, føler ingen ansvarlighet overfor Gud eller noen annen for det de gjør med eller mot kroppen sin. Vi som har et vitnesbyrd om en større virkelighet, om førjordisk, jordisk og etterjordisk evighet, må imidlertid erkjenne at vi har en plikt overfor Gud når det gjelder dette høydepunktet på hans fysiske skaperverk … Ettersom kroppen er vår ånds redskap, er det avgjørende at vi tar så godt vare på den som vi kan. Vi skulle gjøre bruk av dens muligheter til å tjene og fremme Kristi verk” (“Refleksjoner over et innviet liv”, Liahona, nov. 2010, 17).

Undervisning på Frelserens måte

Vær oppmerksom på dem i klassen eller quorumet som har funksjonshemninger eller andre fysiske utfordringer. Hjelp dem å forstå at alles kropp er dyrebar og skulle respekteres. Den Kristus-lignende kjærligheten du viser alle, kan ha stor innflytelse på hvordan klassens eller quorumets medlemmer ser hverandre og seg selv.