Det nye testamente 2023
13. august. Hvordan kan Jesus Kristus hjelpe meg å forandre meg? Romerne 1–6


“13. august. Hvordan kan Jesus Kristus hjelpe meg å forandre meg? Romerne 1–6”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023 (2022)

“13. august. Hvordan kan Jesus Kristus hjelpe meg å forandre meg?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023

Bilde
dåp

13. august

Hvordan kan Jesus Kristus hjelpe meg å forandre meg?

Romerne 1–6

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledes av et medlem av klasse- eller quorumspresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere sammen Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvordan finner vi glede i å følge Jesus Kristus?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvem i menigheten eller lokalsamfunnet trenger vår hjelp? Hvordan kan vi hjelpe dem?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hvordan kan vi hjelpe hverandre å forberede oss til misjonærtjeneste?

  • Forene familier for evigheten. Hvordan kan vi bidra til menighetens innsats for å gjøre slektshistorie og tempelarbeid?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn klassens eller quorumets medlemmer på planene som ble lagt og oppfordringene som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

“Jesu Kristi evangelium handler om forandring!” har President Russell M. Nelson sagt (“Avgjørelser for evigheten”, Liahona, nov. 2013, 108). Apostelen Paulus forklarte også at når vi blir døpt, “så skal også vi vandre i et nytt liv” (Romerne 6:4). På grunn av Jesus Kristus kan hver dag – ikke bare dagen vi blir døpt – bringe “et nytt liv” eller en sjanse til å vandre lenger fra synd og nærmere Gud. Å etterleve Jesu Kristi evangelium betyr å omvende oss og komme nærmere Gud – stadig, noen ganger gradvis – å vite at vår innsats vil lede oss til en fylde av glede.

Grunn på hvordan Frelseren forandrer deg og dem du underviser. Hvordan kan du mer fullstendig motta Frelserens kraft til å forandre deg? Tenk på dette når du leser Romerne 1–6 og når du forbereder deg til å undervise. Du kan også gjennomgå president Russell M. Nelsons tale “Vi kan gjøre bedre og bli bedre” (Liahona, mai 2019, 67–69) eller søster Becky Cravens tale “Behold forandringen” (Liahona, nov. 2020, 58–60).

Lær sammen

For noen av oss er det “nye livet” som Kristus tilbyr (Romerne 6:4), vanskelig å skjelne fordi det skjer gradvis, mens for andre skjer denne forandringen raskere. Du kan gjerne be klassens eller quorumets medlemmer fortelle hva “vandre i et nytt liv” betyr for dem. Hvilke ord og uttrykk fra Romerne 6 beskriver vårt liv med og uten Frelserens innflytelse? (Hvis ungdommene trenger hjelp, kan de se i vers 6, 11, 22–23.) Hvilke andre ord og uttrykk kan vi komme på? Hvordan tilbyr Frelseren å hjelpe oss å forandre oss? Aktiviteter som de følgende kan føre til en dypere drøfting om dette emnet.

  • For å hjelpe klassen eller quorumet å tenke på endringer Frelseren kan hjelpe dem å gjøre, kan du be dem lese definisjonen under “Omvende, omvendelse” i Veiledning til Skriftene (scriptures.ChurchofJesusChrist.org). De kan også drøfte president Russell M. Nelsons definisjon av omvendelse i de første syv avsnittene av hans budskap “Vi kan gjøre bedre og bli bedre”. Hvilke viktige sannheter lærer disse definisjonene oss om omvendelse? Du kan også gi klassen eller quorumet tid til å grunne på president Nelsons liste over ting Jesus ber oss om å forandre (i femte avsnitt av hans budskap). Oppfordre dem til å skrive ned noe konkret de føler seg tilskyndet til å forandre. Bær ditt vitnesbyrd om Frelserens kraft til å hjelpe oss å omvende oss og forandre oss.

  • Søster Becky Craven sa at venner fra fortiden hennes noen ganger sier: “Du har ikke forandret deg i det hele tatt!” Du kan gjerne dele søster Cravens kommentarer om dette (se “Behold forandringen”, 59–60). Be klassens eller quorumets medlemmer forestille seg at om fem eller ti år møter de en venn fra fortiden. Hvilke endringer kan være tydelige for våre venner? På hvilke måter håper vi at vi vil ha forandret oss? Hvordan kan tro på Jesus Kristus hjelpe oss å forandre oss? (se Mosiah 5:2–5, 7; Alma 5:11–13; Ether 12:27, eller det “kontinuerlig(e) mønster[et] for forandring” som søster Craven beskrev i de fire avsnittene av sin tale som begynner med “Da jeg var yngre”). Du kan gjerne be ungdommene fortelle om erfaringer da Jesus Kristus hjalp dem å forandre seg.

  • Noen ganger tror vi kanskje at vi forventes å gjøre endringer eller forbedringer i vårt liv helt på egenhånd. Hvordan er dette forskjellig fra sann omvendelse? For å hjelpe klassen eller quorumet å drøfte dette spørsmålet, kan dere sammen gjennomgå uttalelsene i “Støtteressurser”. Hva kan vi gjøre nå for å søke Frelserens hjelp og kraft slik at våre forandringer vil bli permanente og gledesfylte? Dette kan være en god mulighet for ungdommene til å overveie sine personlige utviklingsmål. Hvordan kan vi involvere Frelseren i våre mål?

Bilde
unge kvinner som går

Tro på Jesus Kristus hjelper oss å omvende oss og bli mer lik ham hver dag.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

  • President Russell M. Nelson forklarte: “Vi kan forandre [vår] adferd. Til og med våre ønsker kan endre seg. Hvordan? Det er bare én måte. Virkelig forandring – permanent forandring – kan bare komme gjennom den helbredende, rensende og styrkende kraft i Jesu Kristi forsoning. Han elsker dere – hver og en av dere! Han lar dere få tilgang til hans kraft når dere holder hans bud, ivrig, oppriktig og nøyaktig” (“Avgjørelser for evigheten”, 108).

  • Eldste Dale G. Renlund underviste: “Den kraft som gjør omvendelse mulig, [er] vår Frelsers forsoningsoffer. Sann omvendelse må innebære tro på den Herre Jesus Kristus, tro på at han kan forandre oss, tro på at han kan tilgi oss, og tro på at han vil hjelpe oss å unngå og gjøre flere feil. Den slags tro gjør hans forsoning virksom i vårt liv. Når vi … ‘vender om’ [omvender oss] med Frelserens hjelp, kan vi føle håp i hans løfter og gleden ved omvendelse. Uten Forløseren, vil den håpefullhet og glede som følger med omvendelse fordampe, og omvendelse blir ganske enkelt en elendig modifisering av oppførsel. Men ved å utøve tro på ham, blir vi omvendt til hans evne og villighet til å tilgi synd” (Dale G. Renlund, “Omvendelse: Et gledelig valg”, Liahona, nov. 2016, 122).

Undervisning på Frelserens måte

Aktivitetene i denne oversikten gir forslag til mulige måter å hjelpe klassen eller quorumet å lære sammen om Frelseren og hans kraft til å hjelpe oss å forandre oss. Det kan finnes andre tilnærminger som vil fungere bedre for dem du underviser. Søk Åndens veiledning med bønnens hjelp når du planlegger hvordan du kan utvikle tro på Jesus Kristus.