Det nye testamente 2023
26. november. Hvordan kan jeg hjelpe mine forfedre å komme nærmere Jesus Kristus? 1 og 2 Peter


“26. november. Hvordan kan jeg hjelpe mine forfedre å komme nærmere Jesus Kristus? 1 og 2 Peter”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023 (2022)

“26. november. Hvordan kan jeg hjelpe mine forfedre å komme nærmere Jesus Kristus? , Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2023

Bilde
døpefont

26. november

Hvordan kan jeg hjelpe mine forfedre å komme nærmere Jesus Kristus?

1 og 2 Peter

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledes av et medlem av klasse- eller quorumspresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere sammen Unge kvinners tema eller Tema for quorumer i Det aronske prestedømme. Led deretter en drøfting om arbeidet med å frelse og opphøye sjeler ved hjelp av ett eller flere av spørsmålene nedenfor eller dine egne spørsmål (se Generell håndbok, 10.2, 11.2). Planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter.

  • Etterlev evangeliet. Hvilke emner har biskopsrådet drøftet på menighetens ungdomsrådsmøter? Hva kan vi gjøre som klasse eller quorum basert på disse drøftingene?

  • Ha omsorg for de trengende. Hvordan kan vi nå ut til andre på Kristus-lignende måter når vi ser et behov og ikke vet hva vi skal si?

  • Innby alle til å motta evangeliet. Hva har vi funnet i Jesu Kristi evangelium som gir oss glede? Hvordan kan vi dele denne gleden med andre?

  • Forene familier for evigheten. Hva gjør vi for å finne navn på våre forfedre som trenger tempelordinanser? Hva kan vi gjøre for å hjelpe andre å finne navnene på sine forfedre?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn klassens eller quorumets medlemmer på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

Hva skjer med milliarder av mennesker som dør uten en reell mulighet til å høre Jesu Kristi evangelium eller motta frelsende ordinanser? Vi kan finne antydninger om et svar i 1 Peter 3:18–20; 4:6, hvor Peter snakker om at evangeliet ble forkynt for de døde. Så avdekker Lære og pakter 138 hele sannheten – våre forfedre kan komme helt og fullt til Kristus hvis de har tro på ham og tar imot hans evangelium, og vi gjør ordinanser tilgjengelige for dem i tempelet. Denne velsignelsen krever at vi – deres etterkommere som har evangeliet – finner navnene deres, drar til tempelet og mottar frelsende ordinanser på deres vegne.

Hvilke erfaringer har du hatt med å hjelpe dine forfedre å komme nærmere Kristus? Hvordan kan du hjelpe dem du underviser å bli mer begeistret for slektshistorie og tempelarbeid og bli tryggere på sin evne til å utføre det? Når du forbereder deg, kan du lese eldste Dale G. Renlunds tale “Slektshistorie og tempelarbeid: Besegling og helbredelse” (Liahona, mai 2018, 46–49).

Lær sammen

Hvordan ville klassens eller quorumets medlemmer svare noen som lurer på hvordan gode mennesker som ikke fikk anledning til å motta evangeliet, kan bli frelst? Hva finner de i 1 Peter 3:18–20; 4:6 for å besvare dette spørsmålet? I videoen “Will I Do My Part?” [Vil jeg gjøre min del], gir eldste Enrique R. Falabella ytterligere innsikt. Du kan fortsette drøftingen med en eller flere av følgende aktiviteter.

  • Læren om å forløse de døde er unik for Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Be klassen eller quorumet studere Lære og pakter 138:25–39 som enkeltpersoner eller i grupper, og fortelle hva de lærer (se “Støtteressurser” for ytterligere skriftsteder om dette emnet). Hva sier disse versene om hva vår himmelske Fader føler for alle sine barn? Hvordan hjelper dåp for de døde våre forfedre å komme nærmere Kristus? Hvordan hjelper det oss å komme nærmere Kristus og øke vår tro på ham?

  • Hva kan inspirere ungdommene til å bli mer involvert i tempelarbeid og slektshistorie? Kanskje de kan se en eller begge videoene som finnes i “Støtteressurser” og se etter hvordan tempelarbeid og slektshistorie kan velsigne dem. De kan også se etter lovede velsignelser i punktlisten i eldste Dale G. Renlunds tale “Slektshistorie og tempelarbeid: Besegling og helbredelse.” Be dem dele hvilke velsignelser som er meningsfylte for dem, og hvorfor. Dere kan også drøfte noen av hindringene som kan hindre oss i å delta i tempelarbeid og slektshistorie. Hvordan kan Frelseren hjelpe oss å overvinne disse hindringene?

  • Hvis klassens eller quorumets medlemmer har tilgang til digitale enheter, kan du bruke litt tid på å vise dem hvordan Herren har gjort det enklere enn noensinne å finne forfedre som trenger frelsende ordinanser (se “Støtteressurser”). Du kan be en menighetens tempel- og slektshistoriekonsulent om å hjelpe ungdommene å forstå disse ressursene. Du kan også oppfordre ungdommene til å legge planer for å utforske disse ressursene hjemme og rapportere tilbake på et fremtidig møte.

Bilde
unge kvinner som snakker sammen

Når vi utfører hellige ordinanser i tempelet, hjelper vi til med å gjøre evangeliets velsignelser tilgjengelig for dem som er døde.

Handle i tro

Oppfordre klassens eller quorumets medlemmer til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge inntrykkene de har fått i dag. Hvis de ønsker det, kan de dele sine tanker. Be dem tenke over hvordan det å handle ifølge inntrykkene sine vil styrke deres forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støtteressurser

Undervisning på Frelserens måte

Når du inviterer ungdom til å undervise, må du ta deg tid til å hjelpe dem å forberede seg på riktig måte. Forklar hva du gjør for å forberede deg til å undervise. På denne måten vil du hjelpe ungdom ikke bare med én leksjon, men for et helt liv med undervisning i evangeliet på Frelserens måte.