Det Gamle Testamente 2022
27. november. Hvordan kan jeg fortælle andre om evangeliet? Jonas, Mika


»27. november. Hvordan kan jeg fortælle andre om evangeliet? Jonas, Mika«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022, 2021

»27. november. Hvordan kan jeg fortælle andre om evangeliet?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022

Billede

27. november

Hvordan kan jeg fortælle andre om evangeliet?

Jonas, Mika

Billede

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet, 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Led derefter en samtale om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af spørgsmålene nedenfor eller jeres egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan handle på det, I drøfter.

  • Efterlev evangeliet. Hvordan er vi kommet tættere på Frelseren? Hvordan kan vi prøve at blive mere ligesom ham?

  • Tag jer af dem, der har brug for det. Hvem har vi tænkt på for nyligt? Hvordan kan vi hjælpe disse personer?

  • Inviter alle til at tage imod evangeliet. Hvordan kan vi besvare vores venners spørgsmål om Kirken?

  • Før familier sammen for evigt. Hvad kan vi gøre for at styrke vores forhold til vores udvidede familie inklusive bedsteforældre, fætre og kusiner?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind klassen eller kvorummets medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en af de unge, 25-35 minutter

Forbered jer åndeligt

Der kan være medlemmer i jeres klasse eller kvorum, der regelmæssigt finder måder at dele evangeliet med andre på. Det gør I måske også. For mange mennesker er det imidlertid vanskeligt og endda skræmmende at dele evangeliet med andre. Heldigvis kan vi alle blive bedre til at dele vores tro på Jesus Kristus. I hører måske ikke i bogstavelig forstand Herrens stemme befale jer at gøre noget som »rejs til den store by Nineve, og råb ud over den«, som Jonas gjorde (Jon 1:2). Men Helligåndens stille stemme kan tilskynde jer til at »gå til« specifikke familiemedlemmer og venner, der er forberedt på at høre jeres vidnesbyrd. Vær åben over for, hvad I kan lære af Jonas’ erfaringer, når I læser i denne uge, og forbered jer på at dele det, I lærer med dem, I underviser. I kan også læse ældste D. Todd Christoffersons tale »Fortæl budskabet om genoprettelsen og opstandelsen«, når I forbereder jer til undervisningen (Liahona, maj 2020, s. 110-113).

Billede

Helligånden kan tilskynde os til at dele evangeliet med dem, der er forberedt på at høre vores vidnesbyrd.

Lær sammen

For at hjælpe dem, I underviser, med at dele indtryk fra, hvad de har læst om Jonas i denne uge, kan I vise et billede af Jonas (se denne uges oversigt i Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier). Bed dem om at drøfte, hvad de har lært af Jonas’ erfaringer om at dele evangeliet med andre. I kan bede dem om specifikt at gennemgå Jonas 1 og 3 og spørge: Hvad kan vi lære om at dele evangeliet med dem, der måske ikke virker klar til at ændre sig? Hvad kan vi lære om Guds vilje til at tilgive dem, der omvender sig? For at inspirere medlemmerne i jeres klasse eller kvorum til at dele evangeliet med andre, kan I bruge en eller flere af følgende aktiviteter eller forberede jeres egen.

  • For at få ideer om, hvordan I kan dele Frelserens evangelium med andre, kan klassen eller kvorummet gennemgå følgende beretninger i skrifterne: Johannes 4:3-26, Apostlenes Gerninger 16:25-33, Alma 19:14-18, 28-31. Derefter kan I drøfte spørgsmål som disse sammen: Hvordan var folk i disse beretninger forberedt på at høre evangeliets budskab? Hvad lægger I mærke til ved måden, hvorpå budskabet blev delt? Hvorfor tror I, vor himmelske Fader og Jesus Kristus ønsker, at vi deler evangeliet med andre? Derefter kan I som klasse eller kvorum drøfte, hvad disse beretninger lærer os om, hvordan vi i dag kan dele evangeliet med andre.

  • Hvis de unge, I underviser, læser inspirerende eksempler på andre, der deler evangeliet med andre, kan det anspore dem til at gøre det samme. Ældste D. Todd Christofferson deler nogle eksempler i sin tale »Fortæl budskabet om genoprettelsen og opstandelsen«. I dette budskab siger ældste Christofferson, at tre ting er nødvendige for at gøre vores invitationer til at modtage evangeliet overbevisende: Vores kærlighed, vores eksempel og vores brug af Mormons Bog. Drøft eksemplerne på at dele evangeliet med andre i dette budskab, og bed dem, I underviser, om at dele andre eksempler, herunder deres personlige erfaringer. Hvordan underbygger disse oplevelser de tre ting, som ældste Christofferson bibragte os?

  • Hvordan kan I hjælpe dem, I underviser, med at forstå, at det at dele evangeliet med andre kan være naturligt og ikke behøver at være skræmmende? I kan vise videoerne under »Støttende ressourcer« og bede de unge tænke over, hvordan de kan dele evangeliet med en, de kender. Hvad kan vi gøre for at tilskynde dem til at komme og se? Hvilke muligheder har de for at komme og hjælpe? Hvordan kan vi give dem et ønske om at komme og blive? Hvordan kan vi gøre det at dele evangeliet med andre til en del af vores hverdag?

Handl i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer. Bed dem om at tænke over, hvordan det at handle på de indtryk, de får, vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støttende ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

»Mennesker foretager med større sandsynlighed meningsfulde ændringer i livet, når disse ændringer kommer af deres egen udøvelse af handlefrihed. Når I fremsætter opfordringer til at handle, så sørg for at respektere handlefriheden hos dem, I underviser« (Undervisning på Frelserens måde, s. 35).