Det Gamle Testamente 2022
11. december. Sætter jeg det, som hører Gud til, først i mit liv? Haggaj, Zakarias 1-3, 7-14


»11. december. Sætter jeg det, som hører Gud til, først i mit liv? Haggaj, Zakarias 1-3, 7-14«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022, 2021

»11. december. Sætter jeg det, som hører Gud til, først i mit liv?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2022

Billede
familie uden for templet

11. december

Sætter jeg det, som hører Gud til, først i mit liv?

Haggaj, Zakarias 1-3, 7-14

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet, 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet Unge Kvinders tema eller Det Aronske Præstedømmes kvorumstema. Led derefter en samtale om arbejdet med frelse og ophøjelse ved hjælp af et eller flere af spørgsmålene nedenfor eller jeres egne spørgsmål (se Kirkens Håndbog, 10.2, 11.2, ChurchofJesusChrist.org). Planlæg, hvordan I kan handle på det, I drøfter.

  • Efterlev evangeliet. Hvad har biskoprådet drøftet på vores menigheds ungdomsrådsmøder? Hvilke gerninger kan vi udføre på grundlag af denne drøftelse?

  • Tag jer af dem, der har brug for det. Hvordan kan vi nå ud til mennesker på kristuslignende måder, når vi ser et behov og ikke ved, hvad vi skal sige?

  • Inviter alle til at tage imod evangeliet. Hvad har vi fundet i Jesu Kristi evangelium, som bringer os glæde? Hvordan kan vi dele den glæde med andre?

  • Før familier sammen for evigt. Hvad gør vi for at finde navne på vores forfædre, der har brug for tempelordinancer? Hvad kan vi gøre for at hjælpe andre med at finde navne på deres forfædre?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind klassen eller kvorummets medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en af de unge, 25-35 minutter

Forbered jer åndeligt

Livet er fuld af vigtige ting at gøre. Hvis vi ikke er forsigtige, kan livets travlhed få os til at glemme formålet med livet. Vi ved, at Frelseren og hans evangelium bør være vores højeste prioritet, men andre ting kan nemt distrahere os. Måske er det derfor, skrifterne råder os til at »styre hele [vores] færden« (Ordsp 4:26), «[lægge] mærke til, hvordan det går jer« (Haggaj 1:5) og »ransag jer selv, om I er i troen« (2 Kor 13:5).

De israelitter, der levede på profeten Haggajs tid, havde brug for denne form for opfordring. I deres gode bestræbelser på at genopbygge Jerusalem havde de udskudt genopbygningen af Herrens hus. Overvej, hvordan Herrens advarsler i Haggaj 1 kan gælde for os i dag. Hvordan vil I inspirere dem, I underviser, til at vurdere deres ønske til at sætte det, der hører Gud til, først i deres liv? I kan gennemgå ældste Dale G. Renlunds tale »Urokkelig forpligtelse over for Jesus Kristus« (Liahona, nov. 2019, s. 22-25) eller præsident Ezra Taft Bensons lære i »Det største bud – Elsk Herren« (i Kirkens præsidenters lærdomme: Ezra Taft Benson, 2014, s. 37-45).

Billede
unge kvinders klasse

Vi kan gøre det, der hører Gud til, til vores højeste prioritet.

Lær sammen

I kan indlede en drøftelse ved at skrive sætninger fra Haggaj 1:6 på tavlen. Hvad kan vi lære af disse ideer – om at så frø, men aldrig høste, spise, men aldrig føle os mætte, eller tjene penge, men lægge dem i en pose med huller – om at bruge tid på andre ting end det, Herren ønsker, at vi gør? Herren beder os ikke om at fokusere på at bygge et tempel, så hvad er det, han beder os fokusere på? Hvordan kan vi gøre disse ting til en høj prioritet i vores liv? Følgende aktiviteter kan hjælpe de unge med at vurdere deres ønske om at sætte det, der hører Gud til, først i deres liv.

  • Deltagelse i nadveren er en glimrende ugentlig lejlighed til at evaluere vores hengivenhed mod Jesus Kristus. Hvordan kan vi bruge nadveren til at overveje, om vi er på vej til at blive mere som Frelseren? Måske kan de unge fortælle, hvordan de gør dette. De kan også lave en liste over spørgsmål, de kan stille sig selv under nadveren. Bed dem om at tænke over et eller flere af skriftstederne, budskaberne eller andre ressourcer under »Støttende ressourcer«, mens de udarbejder deres lister.

  • Præsident Dieter F. Uchtdorf kom i sin tale »Det, der betyder mest« (Liahona, nov. 2010, s. 19-22) med et råd, der kan hjælpe de unge med at overveje deres veje (Haggaj 1:5). I kan bede enkeltpersoner eller små grupper om at læse de sidste tre afsnit af talen (begyndende med afsnittet »Kraften i det grundlæggende«) og se efter, hvad det betyder at rette fokus i vores liv mod Frelseren. De kan fortælle om noget, som de føler sig inspireret til at gøre for at styrke deres hengivenhed for Jesus Kristus.

  • Mange af os har travlt med at gøre gode ting. Men disse er ikke altid de bedste ting. Overvej at dele et udsagn fra første del af præsident Dallin H. Oaks tale »Godt, bedre, bedst« (Liahona, nov. 2007, s. 104-108), der kan hjælpe de unge til at forstå dette princip. I kan også bede dem lave en liste over deres daglige aktiviteter. Bed dem om personligt at vurdere, om hver aktivitet er »god«, »bedre« eller »bedst«. Hvad gør en aktivitet »bedst«? Bed de unge om at fortælle hinanden, hvad de har lært af denne selvevaluering.

Handl i tro

Tilskynd klassen eller kvorummets medlemmer til at tænke over og nedskrive, hvad de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvis de har lyst, kan de fortælle om deres ideer. Bed dem om at tænke over, hvordan det at handle på de indtryk, de får, vil styrke deres forhold til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

Støttende ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

»Det er ikke nødvendigt at nå alt på en time for at røre hjertet hos nogen – ofte er en eller to centrale pointer nok« (Undervisning på Frelserens måde, s. 7).