Lære og pakter 2021
28. mars. Hvorfor trenger jeg Jesu Kristi forsoning? Lære og pakter 29


“28. mars. Hvorfor trenger jeg Jesu Kristi forsoning? Lære og pakter 29”, Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021 (2020)

“28. mars. Hvorfor trenger jeg Jesu Kristi forsoning?” Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmes quorumer og Unge kvinners klasser: Doktrinære emner 2021

Bilde
Kristus ber

Christ in Gethsemane [Kristus i Getsemane], av Heinrich Hofmann

28. mars

Hvorfor trenger jeg Jesu Kristi forsoning?

Lære og pakter 29

Bilde
rådfør dere med hverandre-ikon

Rådfør dere med hverandre

Ledet av et medlem av quorums- eller klassepresidentskapet, ca. 10–20 minutter

På begynnelsen av møtet gjentar dere Det aronske prestedømmes tema eller Unge kvinners tema sammen. Led så en drøfting om emner som de følgende, og planlegg hvordan dere kan handle ifølge det dere drøfter (dere kan på et presidentskapsmøte bestemme hvilke punkter dere skal drøfte):

  • Vårt quorum eller vår klasse. Hva kan vi gjøre for å utvikle samhold blant quorumets eller klassens medlemmer? Hvilke mål ønsker vi å jobbe med sammen?

  • Våre plikter eller ansvarsoppgaver. Hva gjør vi for å dele evangeliet med andre? Hvilke erfaringer har vi hatt med å utføre tempelarbeid og slektshistorie?

  • Vårt liv. Hvordan har vi sett Herrens hånd i vårt liv? Hva har inspirert oss i vårt skriftstudium denne uken?

Hvis det passer på slutten av leksjonen, gjør du følgende:

  • Bær vitnesbyrd om prinsippene som ble undervist.

  • Minn medlemmene av quorumet eller klassen på planene som ble lagt og oppfordringer som ble gitt under møtet.

Bilde
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes av en voksen leder eller ungdom, ca. 25–35 minutter

Forbered deg åndelig

President Ezra Taft Benson sa: “På samme måte som mennesker ikke virkelig ønsker mat før de er sultne, så ønsker de ikke Kristi frelse før de vet hvorfor de trenger Kristus. Det er ingen som forstår ordentlig og tilstrekkelig hvorfor de trenger Kristus, før de forstår og aksepterer læren om fallet og dets virkning på menneskeheten” (“Mormons bok og Lære og pakter”, Lys over Norge, juli 1987, 79). Da du studerte Lære og pakter 29 denne uken, la du kanskje merke til Frelserens beskrivelse av fallet og hvordan vi blir forløst fra det. Hvordan fikk du et vitnesbyrd om Jesus Kristus og om hans rolle som din Frelser og Forløser? Tenk på hvordan det å styrke quorums- eller klassemedlemmenes vitnesbyrd om ham vil forandre dem. Når du forbereder deg, kan du vurdere å studere “Handlefrihet og Adam og Evas fall”, “Forsoningen” og “Jesu Kristi guddommelige misjon” i kapittel 3 i Forkynn mitt evangelium ([2019], 48–51, 60–61).

Bilde
unge kvinner i klasse

Fordi Frelseren forløste oss fra fallet, kan vi finne glede.

Lær sammen

For å innlede dagens diskusjon kan du be dem du underviser, skrive på tavlen alt de vet om Adam og Evas fall. Hva lærer de for eksempel om fallet av Lære og pakter 29:36–50? Hvilke tegn på fallet ser vi rundt oss? Aktivitetene nedenfor vil hjelpe quorumet eller klassen å finne ut hvordan Jesu Kristi forsoning hjelper oss å overvinne virkningene av fallet.

  • For bedre å forstå Adam og Evas fall kan quorums- eller klassemedlemmene lese “Fallet” i Tro mot pakten (38–41) eller “Handlefrihet og Adam og Evas fall” i kapittel 3 i Forkynn mitt evangelium (48–49). Be dem forestille seg at en venn spurte dem: “Hvorfor trenger jeg Jesus Kristus?” Be dem undervise hverandre i par om hvordan de ville besvare dette spørsmålet basert på det de lærte av det de leste.

  • Hvordan kan du hjelpe quorums- eller klassemedlemmene å lære fra Skriftene hvorfor de trenger Jesu Kristi forsoning? Én måte er å skrive noen av skriftstedhenvisningene fra “Støtteressurser” på tavlen og deretter skrive sammendragene for disse henvisningene på papirstrimler. Gi hvert quorums- eller klassemedlem en av papirstrimlene. Be dem lese skriftstedhenvisningene som er skrevet på tavlen, og finne en som samsvarer med sammendraget. (Noen av sammendragene henviser til mer enn ett skriftsted.) Be hvert quorums- eller klassemedlem lese høyt skriftstedet som samsvarer med deres sammendrag, og fortelle hva de har lært om hvorfor vi trenger Frelserens forsoning.

  • Be quorums- eller klassemedlemmene svare hver for seg på spørsmål som følgende: Hvordan blir jeg velsignet ved Jesu Kristi forsoning? Hva vil Frelseren at jeg skal forandre slik at jeg mer fullstendig kan oppleve velsignelsene ved hans forsoning? Be dem så drøfte det første spørsmålet sammen. De kan gjennomgå “Forsoningen” og “Jesu Kristi guddommelige misjon” i kapittel 3 i Forkynn mitt evangelium (50–51, 60–61) og en eller flere av videoene i “Støtteressurser”. Be dem fortelle hva de har lært.

Handle i tro

Oppfordre medlemmene av quorumet eller klassen til å grunne på og skrive ned hva de vil gjøre for å handle ifølge de inntrykkene de har mottatt i dag. Hvordan angår dagens leksjon de personlige målene de har satt? Hvis de ønsker det, kan medlemmene av quorumet eller klassen dele sine tanker.

Støtteressurser

  • Lære og pakter 19:16–19 (Jesus Kristus betalte prisen for våre synder slik at vi ikke skulle lide hvis vi omvender oss)

  • 2 Nephi 9:6–16; Alma 42:6–9 (Jesus Kristus frelser oss fra død og helvete)

  • 2 Nephi 2:5–10; Helaman 14:15–17 (Bare på grunn av Jesus Kristus kan vi vende tilbake til Gud)

  • Mosiah 3:7; Alma 7:11–13 (Fordi Kristus påtok seg våre lidelser og synder, vet han hvordan han kan hjelpe oss)

  • Moses 5:10–12 (Fordi Frelseren forløste oss fra fallet, kan vi finne glede)

  • Walter F. González, “Frelserens berøring”, Liahona, nov. 2019, 90–92

  • “Where Justice, Love, and Mercy Meet” [Der rettferd, kjærlighet og barmhjertighet møtes], “Why We Need a Savior” [Hvorfor vi trenger en Frelser], “The Atonement Enables Us” [Forsoningen gjør det mulig for oss] (videoer), ChurchofJesusChrist.org

Undervisning på Frelserens måte

Frelseren ba for sine disipler og betjente dem kontinuerlig. Han fant muligheter til å være sammen med dem og uttrykke sin kjærlighet. Hvilke muligheter har du til å gjøre det samme med dem du underviser? (Se Undervisning på Frelserens måte [2016], 6.)