Lære og Pagter 2021
28. februar. Hvad vil det sige at omvende sig? Lære og Pagter 18-19


»28. februar. Hvad vil det sige at omvende sig? Lære og Pagter 18-19«, Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021, 2020

»28. februar. Hvad vil det sige at omvende sig?« Kom og følg mig – Det Aronske Præstedømmes kvorummer og Unge Kvinders klasser: Evangeliske emner 2021

Billede
ung kvinde studerer

28. februar

Hvad vil det sige at omvende sig?

Lære og Pagter 18-19

Billede
rådfør jer med hinanden-ikon

Rådfør jer med hinanden

Ledes af et medlem af kvorums- eller klassepræsidentskabet; 10-20 minutter

Fremsig sammen ved begyndelsen af mødet det Aronske Præstedømmekvorums tema eller Unge Kvinders tema. Led derpå en samtale om emner som følgende, og planlæg, hvordan I kan handle på det, I taler om (I kan beslutte på et præsidentskabsmøde, hvilke emner I skal tale om):

  • Vores kvorum eller klasse. Hvem er ny i menigheden, og hvordan kan vi få dem til at føle sig velkommen? Hvordan gør vi vores tid i kvorummet eller klassen meningsfuld?

  • Vores pligter eller ansvar. Hvilke pligter eller opgaver har vi som unge mænd eller unge kvinder? Hvordan kan vi bedre udføre dem?

  • Vores liv. Hvad gør vi for at blive mere som Jesus Kristus og modtage hans kraft i vores liv? Hvad gør vi for at hjælpe vores familie til at komme til ham?

Ved afslutningen af lektionen gøres følgende, som det er passende:

  • Bær vidnesbyrd om de principper, der blev undervist om.

  • Mind kvorummets eller klassens medlemmer om de planer og opfordringer, der blev aftalt under mødet.

Billede
undervis i læren-ikon

Undervis i læren

Ledes af en voksen leder eller en ung; 25-35 minutter

Forbered dig åndeligt

Det er svært at læse Lære og Pagter 19:16-19 uden at føle Frelserens kærlighed til os. I disse vers beskriver han den lidelse, han led, da han sonede for vores synder, og han åbenbarer, hvorfor han var villig til at lide så meget – »for at [vi] ikke skal lide, hvis [vi] omvender [os]«. Omvendelse er en velsignelse, der er gjort mulig på grund af Frelseren. Det er en konstant, daglig indsats for at vende sig væk fra synd og vende sig til Gud. Det er en del af vor himmelske Faders plan for at hjælpe os til at vende tilbage til ham. At forstå, hvordan man omvender sig, hjælper os med at blive renset for vores synder, ændre vores hjerte og sind og komme Gud nærmere.

Hvordan har omvendelse hjulpet jer til at komme vor himmelske Fader nærmere? Hvordan kan du hjælpe dem, du underviser, til at ønske at omvende sig? Hvordan kan du hjælpe dem til at indse, at omvendelse er en daglig indsats og at den ikke kun gælder alvorlige synder? Når du forbereder dig på at undervise, så overvej at studere Præsident Russell M. Nelsons tale »Vi kan gøre det bedre og være bedre«, (Liahona, maj 2019, s. 67-69).

Billede
Jesus Kristus beder

Kristus i Getsemane, af Harry Anderson

Lær sammen

Siden begyndelsen har alle profeter kaldt folk til omvendelse. Dog er der måske ingen opfordring så gribende som Frelserens, der står i Lære og Pagter 19:15-19, som de unge måske har læst denne uge. Du kan spørge dem om, hvad de lærer om Frelseren i disse vers. Hvad forklarer disse vers os om vigtigheden af omvendelse i Guds øjne? Følgende ideer kan hjælpe dem, du underviser, til at se omvendelse som en velsignelse i deres liv.

  • For at hjælpe kvorummets eller klassens medlemmer til at forstå, hvordan omvendelse velsigner dem, kan du indlede med at stille disse spørgsmål: Hvordan kan jeg vide, om min indsats for at omvende mig virker? Hvordan hjælper Frelseren mig med at ændre mig? Hvilke øvrige velsignelser, udover tilgivelse for synd, følger der af omvendelse? Bed klassens medlemmer om at læse et eller flere af skriftstederne i »Støttende ressourcer« og lede efter svar på spørgsmålene. Hvad fandt de?

  • Mange unge misforstår, hvad det vil sige at omvende sig. De er måske bange for omvendelse eller tænker, at det kun gælder alvorlige synder. For at rette denne misforståelse kan du invitere kvorummets eller klassens medlemmer til at studere dele af Præsident Russell M. Nelsons tale »Vi kan gøre det bedre og være bedre« (Liahona, maj 2019, s. 67-69) og lede efter vendinger, der kan hjælpe dem til at forstå, hvad det vil sige at omvende sig. Hvad fandt de, som hjalp dem med at tænke på omvendelse på en ny måde? Hvilke velsignelser lovede præsident Nelson dem, der omvender sig?

  • Hvordan kan du hjælpe dem, du underviser, til at forstå, hvordan man omvender sig? Præsident Dallin H. Oaks’ tale »Renset ved omvendelse« (Liahona, maj 2019, s. 91-94) kan hjælpe. Du kan opdele kvorummet eller klassen i fire grupper og tildele hver gruppe en af de fire dele af præsident Oaks’ tale. Hver gruppe kan så præsentere et sammendrag for de andre grupper af, hvad de har læst, sammen med alle de skriftsteder fra talen, der understøtter, hvad de har lært. Du kan afslutte ved at bede kvorummets eller klassens medlemmer om at dele deres vidnesbyrd om vigtigheden af omvendelse i Guds plan.

Handl i tro

Tilskynd kvorummets eller klassens medlemmer til at tænke over og nedskrive det, de vil gøre for at handle på de indtryk, de fik i dag. Hvordan relaterer dagens lektion til de personlige mål, de har sat sig? Hvis de har lyst, kan de dele deres ideer.

Støttende ressourcer

Undervisning på Frelserens måde

Frelseren opfordrede mennesker til at handle i tro og efterleve de sandheder, han belærte om. Hvad kan du gøre for at hjælpe dem, du underviser, til at se kraften i daglig omvendelse? (Se Undervisning på Frelserens måde, 2016, s. 31, 35).