Seminar
De tre og de åtte vitners vitnesbyrd: “Vi… har sett platene”


Innledningen til Mormons bok

De tre vitners vitnesbyrd og De åtte vitners vitnesbyrd

“Vi … har sett platene”

Bilde
Joseph Smith og de tre vitnene

En stund fikk Joseph Smith ikke lov til å vise gullplatene til noen. Som en oppfyllelse av profetien åpenbarte Herren til slutt for Joseph at flere vitner ville få lov til å se platene og vitne om at de virkelig fantes (se 2 Nephi 27:12–14). Denne leksjonen kan hjelpe deg å forstå betydningen av de mange vitnene om Mormons bok og reflektere over ditt eget vitnesbyrd.

Hjelpe elevene til å lære ved Ånden. Det kan du for eksempel gjøre ved å oppmuntre dem til å reflektere over egne opplevelser når du går gjennom leksjonen. Sett av tid til å grunne på velsignelsene de har mottatt ved å etterleve Jesu Kristi evangelium, og hvordan de blir mer lik ham.

Elevforberedelse: Be elevene komme forberedt på å dele erfaringer som har hjulpet dem eller andre å vite at Mormons bok er fra Gud.

Mulige læringsaktiviteter

Vitner om platene

Vurder å bruke følgende avsnitt til å hjelpe elevene å forstå hvor vanskelig det må ha vært for Joseph Smith å være det eneste øyenvitnet til gullplatene en tid.

Forestill deg hvordan det kan ha vært for Joseph Smith å være den eneste som kunne se gullplatene. Tenk på hvor vanskelig det hadde vært for deg å bli mistrodd, spottet og kalt en bedrager fordi du ikke ville vise folk platene. Forestill deg at du må fortelle dem som har støttet deg, at de ikke kan få se platene.

Mens Joseph oversatte Mormons bok, dikterte han de løfter Herren ga om platene. Les 2 Nephi 27:12–14 for å se løftene Herren ga om platene (se også Ether 5:2–4).

  • Hva ved denne profetien gjorde sterkest inntrykk på deg? Hvorfor?

  • Hva kan Joseph ha følt da han leste denne profetien? Hvorfor?

  • Hva lærte du om Herren og Mormons bok i dette skriftstedet?

Én sannhet vi kan lære av disse profetiene, er at Herren sørget for flere vitner til platene med Mormons bok.

  • Hvorfor er det lettere å tro at noe er sant når det finnes mer enn ett vitne til det?

Når du fortsetter å studere, kan du søke vår himmelske Faders hjelp gjennom Den hellige ånd for å forstå betydningen av vitnene til gullplatene, og tenke over hvordan vitnesbyrdet deres kan hjelpe deg å oppnå eller styrke ditt eget vitnesbyrd.

Vis følgende avsnitt, og be en elev lese det høyt.

Herren sørget for at en gruppe på tre og deretter åtte menn fikk se platene. Mange av disse vitnene bidro på en eller annen måte til fremkomsten av Mormons bok. David Whitmer inviterte for eksempel Joseph og Emma til å bo hos seg mens Joseph oversatte, Martin Harris pantsatte gården sin for å betale trykkekostnadene for Mormons bok, og Oliver Cowdery var skriver for store deler av oversettelsen. Josephs far og hans brødre Hyrum og Samuel var også vitner til platene og hjalp Joseph på viktige måter. Selv om noen av disse mennene senere forlot Kirken, fornektet ingen av dem noensinne sitt vitnesbyrd om Mormons bok. (Se Emner i evangeliet, “Witnesses of the Book of Mormon” (Vitner til Mormons bok), topics.ChurchofJesusChrist.org.)

Les “De tre vitners vitnesbyrd” og “De åtte vitners vitnesbyrd”, og se etter hva de så, følte og fikk vite.

Du kan også gjerne se “A Day for the Eternities” (En dag for evigheten) fra tidskode 15:00 til 18:37 for å få en fremstilling av hvordan disse opplevelsene kan ha vært.

Vurder å gi elevene følgende utdelingsark, og be dem fylle ut oversikten hver for seg, som klasse eller i små grupper.

De tre og de åtte vitners vitnesbyrd

Tre vitner:

Åtte vitner:

Hva vitnene så og følte.

Hva vitnene fikk vite.

Hva vitnene gjorde.

  • Hvilke likheter og forskjeller la du merke til i erfaringene de to gruppene gjorde seg?

  • Hva er det som eventuelt gjør forskjellene vesentlige?

Selv om vi noen ganger skulle ønske å få samme type opplevelser som disse vitnene, så vitnet Herren om at selv om noen får se disse tingene, så vil de ikke nødvendigvis bli overbevist om sannheten (se Lære og pakter 5:7). President James E. Faust (1920–2007) i Det første presidentskap forklarte:

I vår dag og tid må vi lære å kjenne sannheten i det som sto på gullplatene, uten å se dem. De er ikke her så vi kan se dem og ta på dem slik de tre vitner og de åtte vitner gjorde. Noen av dem som faktisk så gullplatene og tok på dem, holdt seg ikke trofaste i Kirken. Å se en engel ville vært en stor opplevelse, men det er langt større å komme til kunnskap om Frelseren ved tro og Åndens vitnesbyrd [se Johannes 20:29]. (James E. Faust: “Det kan ikke skje med meg”, Liahona, juli 2002, 48)

  • Hvorfor er det som kommer frem av denne uttalelsen, viktig for deg?

Ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus og Mormons bok

Et grunnleggende formål med Mormons bok er å overbevise alle folk om at Jesus er Kristus (se tittelsiden til Mormons bok). Tenk over om ditt personlige vitnesbyrd om Jesus Kristus og Mormons bok er så sterkt som du ønsker at det skal være. Tenk over hvordan det å oppnå eller styrke dette vitnesbyrdet kan være en velsignelse for deg og andre.

Vurder å gi elevene tid til å tenke på sitt personlige skriftstudium. Vis så følgende avsnitt, og oppfordre dem til å reflektere og skrive ned følelsene sine.

Skriv ned ditt vitnesbyrd om Jesus Kristus og Mormons bok. Hvis du ikke føler at du har et vitnesbyrd ennå, skriv ned hva du kan gjøre for å motta et. Inkluder hvordan andres vitnesbyrd kan påvirke ditt eget. Vurder å revidere dette mens du fortsetter å studere Mormons bok.

Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å skrive, kan du be noen bære sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus og Mormons bok.