Beroende
Steg 2: Hopp


”Steg 2: Hopp”, Program för tillfrisknande från beroende: Vägledning för tillfrisknande från beroende och för helande (2005), s. 7–12

”Steg 2”, Program för tillfrisknande från beroende, s. 7–12

Steg 2

Hopp

Nyckelprincip: Kom till tro på att Guds kraft kan återställa dig till fullständig andlig hälsa.

När vi insåg att vi stod maktlösa inför vårt beroende kände sig de flesta av oss berövade allt hopp. De av oss som vuxit upp utan något begrepp om Gud var säkra på att vi hade förbrukat varje möjlighet till hjälp. Och de av oss som trodde på Gud var övertygade om att han var alltför besviken på oss för att hjälpa oss. I vilket fall som helst fick vi ett svar genom steg 2 som vi aldrig hade tänkt på eller som vi förkastat: Vi kunde vända oss till Gud och få hopp i Jesu Kristi försoning.

När vi till sist ödmjukat oss sträckte vi oss ut för att få hjälp. Efter det som för oss bara tycktes vara en strimma av hopp började vi delta i stödmöten. När vi först kom till mötena var vi fyllda av tvivel och rädsla. Vi var rädda och kanske till och med cyniska, men vi kom i alla fall. Där hörde vi män och kvinnor ärligt beskriva hur deras liv hade varit, vad som fått dem att förändra sig och hur det var att leva efter att ha tillfrisknat från beroende. Vi upptäckte att många av personerna vi träffade på mötena en gång hade känt sig lika förtvivlade som vi kände oss. Men nu skrattade, pratade och log de, de besökte möten, bad, läste skrifterna och skrev i sina tillfrisknandedagböcker.

Gradvis började de principer som de berättade om och utövade fungera för oss. När vi fortsatte komma tillbaka började vi känna något som vi inte hade känt på åratal: Vi kände hopp. Om det fanns hopp för andra som varit på randen till undergång kanske det fanns hopp för oss också! Vi var tacksamma över att höra att om vi vänder oss till Herren finns det ”ingen vana, inget uppror, ingen överträdelse och inget brott som undantas löftet om fullständig förlåtelse” (se Boyd K. Packer, Nordstjärnan, jan. 1996, s. 19).

I den här atmosfären av tro och vittnesbörd fann vi ett hopp som började få oss att vakna upp för Guds barmhärtighet och kraft. Vi började tro att han kunde befria oss från beroendets fångenskap. Vi följde våra tillfrisknade vänners exempel. Vi besökte möten, bad, förnyade vår aktivitet i kyrkan och begrundade och tillämpade skrifterna, och våra egna underverk började inträffa. Vi upptäckte att vi välsignades med Jesu Kristi nåd så att vi kunde vara avhållsamma en dag i taget. När vi tog steg 2 blev vi villiga att ersätta tillit till oss själva och vårt beroende med tro på Jesu Kristi kärlek och kraft. Vi tog det här steget i vårt sinne och i vårt hjärta, och vi upplevde sanningen att grunden till tillfrisknande från beroende måste vara andlig.

När du tar de steg som rekommenderas i den här handledningen upplever du samma sanning. Det är värt varje ansträngning. Det här programmet är andligt och det är ett handlingsprogram. Om du följer de här principerna och låter dem verka i ditt liv kommer du att märka hur du återställs till andlig hälsa genom din nyfunna relation till Herren. Hans Ande hjälper dig att se dina val mera ärligt och tydlig – du fattar beslut som harmonierar med evangeliets principer.

För en del av oss ägde det här underverket rum nästan ögonblickligen, för andra har tillfrisknandet varit mera gradvis. Hur det än sker för dig kommer du slutligen att kunna säga med oss att genom ”ståndaktighet i Kristus” befrias vi från beroende och åtnjuter ett ”fullkomligt klart hopp” (2 Ne. 31:20).

Äldste David A. Bednar i de tolv apostlarnas kvorum har sagt följande om Herrens förmåga att hjälpa dig:

”Vi bör inte underskatta eller förbise kraften i Herrens innerliga barmhärtighet. Enkelheten, skönheten och beständigheten i Herrens innerliga barmhärtighet kan i hög grad stärka och beskydda oss under de svåra tider vi nu och i framtiden får uppleva. När enbart ord inte kan ge den tröst vi behöver eller uttrycka den glädje vi känner, när det helt enkelt är omöjligt att försöka förklara det oförklarliga, när logik och förnuft inte kan ge tillräcklig insikt om livets orättvisor och olikheter, när jordiska upplevelser och bedömningar inte räcker till för att uppnå det vi önskar och när det känns som om vi är fullständigt ensamma, då kan vi i sanning välsignas av Herrens innerliga barmhärtighet och få kraft att befria oss (se 1 Ne. 1:20). …

En del som hör eller läser det här budskapet kan felaktigt tro att de inte kan få tillgång till Herrens innerliga barmhärtighet i sitt eget liv. … Vi kan felaktigt tro att sådana välsignelser och gåvor är förbehållna dem som tycks mer rättfärdiga eller verkar i högre ämbeten i kyrkan. Jag vittnar om att Herrens innerliga barmhärtighet finns för oss alla och att Israels Återlösare är angelägen att förläna oss sådana gåvor” (se Liahona, maj 2005, s. 100–101).

Du får uppleva Herrens innerliga barmhärtighet i ditt liv när du lär dig att vara uppmärksam på den och när du kommer till tro på att Guds kraft verkligen kan bidra till ditt tillfrisknande.

Åtgärder

Be, läs och begrunda skrifterna

När du släpper taget om din stolthet och börjar fundera på att ge plats åt Gud i ditt liv igen börjar du tänka i mer andliga banor. Slutligen känner du dig redo att knäböja och be högt. Du upptäcker hur bra det känns att uttrycka dina känslor och behov för Gud. Du känner att du på nytt har öppnat ett samtal med någon som alltid svarar dig, inte alltid med ett ja men alltid med kärlek. Slutligen får du börja uppleva de helande följderna av att frigöra sig från en självförvållad isolering.

Din önskan att kommunicera med Gud leder till att du studerar nutida och forntida profeters ord. När du hör om andra som hittat svar i skrifterna växer din förhoppning om att också du kan hitta svar. När du skriver ner dina tankar får du ytterligare intryck från Anden. När du studerar med en bön i hjärtat svarar Herren på dina frågor och behov.

En utmärkt inledning på dina studier är att studera de verser som finns i slutet av varje kapitel i den här handledningen. Varje vers är vald med tanke på tillfrisknande, och varje fråga ställs i förhoppningen om att den ska hjälpa dig att tillämpa versen i ditt liv. Ta några minuter varje dag till att känna efter vad Herren vill förmedla till dig.

Tro på Gud den evige Fadern, på hans Son Jesus Kristus och på den Helige Anden

De flesta av oss växte upp med en viss uppfattning om Gud, och som medlemmar i kyrkan hade vi åtminstone någon kunskap om vår himmelske Fader, Jesus Kristus och den Helige Anden. Vi hade kanske till och med en enkel tro på dem, men ofta förknippade vi inte vår personliga kamp med vårt behov av Guds kraft i våra liv.

Den handling som krävs i steg 2 är helt enkelt att bli villig att utöva tro på vår himmelske Faders och Jesu Kristi kärlek och barmhärtighet och den Helige Andens tillgänglighet och välsignelse. Vi vittnar om att du kan lära känna gudomens fullkomligt förenade kärlek genom att vara uppmärksam på tecknen på deras kärlek och kraft i ditt eget och andras liv.

Studier och insikt

Följande skriftställen kan hjälpa dig att ta steg 2. Vi rekommenderar att du använder de här skriftställena och frågorna för samtal, studier och skrivande. Kom ihåg att vara ärlig och specifik när du skriver.

Tro på Gud

”Tro på Gud. Tro att han är och att han har skapat allt, både i himlen och på jorden. Tro att han har all visdom och all makt, både i himlen och på jorden. Tro att människan inte förstår allt det som Herren kan förstå” (Mosiah 4:9).

  • Många vittnen i himlen och på jorden vittnar om Guds existens. Vilka tecken på Gud och hans kärlek har du upplevt?

Tro på Jesus Kristus

”Predika för dem omvändelse och tro på Herren Jesus Kristus. Lär dem att ödmjuka sig och att vara saktmodiga och ödmjuka i hjärtat. Lär dem att motstå alla djävulens frestelser genom sin tro på Herren Jesus Kristus” (Alma 37:33).

  • Många av oss har försökt att bli fria från vårt beroende genom ren viljestyrka eller genom att förlita sig på en vän eller terapeut. Förr eller senare upptäckte vi att vår tro på oss själva eller andra inte gav oss förmåga att bli helt och hållet fria från vårt beroende. Skriv ner de känslor du har i dag av ödmjukhet och villighet att återvända till Kristus och hans evangelium, hellre än alla andra källor du har sökt hjälp till tillfrisknandet från.

Frälsarens medkänsla

”Genast ropade barnets far: ’Jag tror. Hjälp min otro!’” (Mark. 9:24).

  • Denne man sökte hjälp av Frälsaren och fick den. Jesus tillrättavisade honom inte för hans tvivel. Skriv om Frälsarens medkänsla och tålamod.

  • Vad känner du inför att uttrycka dina känslor för Herren?

Nådens gåva

”Låt oss … frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid” (Hebr. 4:16).

  • I Handledning för skriftstudier definieras nåd som ”gudomlig hjälp eller styrka” genom ”Guds barmhärtighet och kärlek” (”Nåden”, s. 136). Den gåvan av gudomlig styrka gör att du klarar av mer än du skulle klara på egen hand. Frälsaren hjälper dig med det du inte själv klarar av. Hans nåd är det medel varigenom du kan omvända och förändra dig. Hur har du känt nådens gåva i ditt liv?

  • Hur kan den gudomliga styrkans gåva hjälpa dig att fortsätta med ditt tillfrisknande?

Helande

”Tror du på Kristi makt att frälsa? … Om du tror på Kristi återlösning kan du bli [helad]” (Alma 15:6, 8).

  • När vi tänker på helande tänker vi vanligtvis på vår kropp. Vad kan du mer behöva Jesu Kristi helande kraft till?

  • Skriv om ditt behov av att dra nytta av Kristi återlösande (befriande, förvandlande) kraft.

Uppvaknande

”Om ni vaknar upp och väcker era själsförmågor så att ni kan pröva mina ord och utöva en smula tro, ja, även om ni inte kan göra mera än önska att tro, så låt denna önskan verka i er till dess ni tror så mycket att ni kan ge plats i hjärtat för en del av mina ord” (Alma 32:27).

  • Att vakna upp, eller väcka sin själsförmåga, är en viktig del av processen att lära sig tro. Hur är du mer medveten i dag om Jesus Kristus och hans kraft i ditt liv än du var förra veckan? Förra månaden? Förra året?

Befrielse från fångenskap

”De var i fångenskap, och återigen befriade Herren dem ur träldomen genom sitt ords makt” (Alma 5:5).

  • Guds ord har en mäktig förmåga att befria dig från din fångenskap. Du finner Guds ord i skrifterna och i de tal du hör på konferenser och läser i kyrkans tidningar. Du kan också ta emot Guds ord direkt genom den Helige Anden. Skriv ner något av det du är villig att göra i dag för att ta emot hans ord till dig.