Beroende
Steg 12: Tjänande


”Steg 12: Tjänande”, Program för tillfrisknande från beroende: Vägledning för tillfrisknande från beroende och för helande (2005), s. 71–76

”Steg 12,” Program för tillfrisknande från beroende, s. 71–76

Steg 12

Tjänande

Nyckelprincip: När du blivit andligt pånyttfödd till följd av Jesu Kristi försoning, så sprid det här budskapet till andra och handla alltid efter de här principerna.

Tjänande hjälper dig tillväxa i Andens ljus under resten av ditt liv. I steg 10 lärde du dig att utvärdera ditt liv varje dag och att ta ansvar för dina handlingar. I steg 11 lärde du dig att minnas Frälsaren i varje ögonblick så att du kan få den Helige Andens vägledning så fortlöpande som möjligt. Steg 12 inbegriper det tredje ankaret – att tjäna andra – vilket tillförsäkrar oss bestående tillfrisknande och förlåtelse för våra synder.

För att förbli fri från beroende måste du komma ut ur ditt skal och tjäna. En önskan att hjälpa andra är en naturlig följd av ett andligt uppvaknande.

Du har ett hoppets budskap till andra som är beroende, till alla plågade och bekymrade människor som är villiga att överväga ett andligt förhållningssätt till livsförändring, och för alla som söker sanning och rättfärdighet. Budskapet är att Gud är en Gud som gör under, på samma sätt som han alltid har varit (se Moro. 7:29). Ditt liv är ett bevis på det. Du blir en ny person genom Jesu Kristi försoning. Du sprider det här budskapet bäst genom din strävan att tjäna andra. När du tjänar stärks och fördjupas din insikt och kunskap om den här processen.

Att vittna om hans barmhärtighet och nåd hör till det viktigaste tjänande du kan utföra. Att bära andras bördor genom goda gärningar och osjälviskt tjänande är en del av ditt nya liv som en Kristi efterföljare (se Mosiah 18:8).

President Ezra Taft Benson lärde: ”Män och kvinnor som överlämnar sitt liv åt Gud upptäcker att han kan göra mycket mer av deras liv än de själva kan. Han fördjupar deras glädje, ökar deras klarsyn, upplivar deras förstånd, stärker deras muskler, upplyfter deras ande, mångfaldigar deras välsignelser, förökar deras möjligheter, tröstar deras själ, ger dem vänner och utgjuter frid över dem. Den som mister sitt liv i Guds tjänst finner evigt liv” (se ”Jesus Kristus – Gåvor och förväntningar”, Nordstjärnan, feb. 1977, s. 59).

Överväg olika sätt att tjäna under bön och sök alltid den Helige Andens vägledning. Om du är villig finner du många tillfällen att berätta om de andliga principer som du har lärt dig. Du upptäcker sätt att bära ditt vittnesbörd för andra och tillfällen att tjäna dem på många andra sätt. När du tjänar dina medmänniskor bibehåller du din ödmjukhet genom att inrikta dig på de evangeliets principer och övningar som du har lärt dig. Bara då kan du vara säker på att du har goda motiv och god inspiration. Var noga med att ge villigt, att inte förvänta dig ett visst resultat. Respektera andra människors handlingsfrihet. Kom ihåg att de flesta av oss hade ”nått botten” innan vi var redo att studera och tillämpa de här principerna. Detsamma gäller för de flesta av dem som du vill hjälpa.

När du blir medveten om andra som tar itu med beroende i sina liv eller i anhörigas liv vill du kanske berätta för dem om den här handledningen och kyrkans familjeservices program för tillfrisknande från beroende. Om de vill prata så låt dem göra det. Dela med dig av din egen berättelse för att de ska veta att du kan sätta dig in i deras situation. Ge inte råd och försök inte lösa deras problem på något sätt. Informera dem helt enkelt om programmet och de andliga principer som har varit till välsignelse i ditt liv.

Du upptäcker kanske att om någon som är beroende inte är redo att omfatta de här andliga principerna så kanske en familjemedlem eller vän till den som är beroende är mottaglig. Nästan alla som lever i de här farofyllda tiderna kan ha nytta av att lära sig om och tillämpa evangeliets principer. Då och då kanske du känner dig inspirerad att erbjuda någon ett exemplar av den här handledningen tillsammans med en Mormons bok. Genom att göra det delar du med dig av de redskap som hjälpte dig att återuppbygga ditt liv genom att komma till Kristus.

När du gör någonting för någon eller sprider hoppets och tillfrisknandets budskap får du inte låta en annan person bli alltför beroende av dig. Ditt ansvar är att uppmuntra andra som har det svårt att vända sig till sin himmelske Fader och Frälsaren för att få vägledning och kraft. Du bör heller inte tveka inför att uppmuntra dem att vända sig till Herrens bemyndigade tjänare. Herren kan ge stora välsignelser genom dem som innehar prästadömets nycklar.

När du försöker hjälpa andra måste du inse att det blir svårt för dem att klara av sitt tillfrisknande om de inte har familjemedlemmar som stöttar dem eller förstår att tillfrisknandet tar tid. Alla kan emellertid tillfriskna, oavsett hur andra – till och med nära och kära – väljer att reagera.

När du förmedlar budskapet om tillfrisknande genom evangeliets principer till andra måste du vara tålmodig och ödmjuk. Det finns inte utrymme i ditt nya liv för självupptagenhet eller känslor av överlägsenhet. Glöm aldrig var du har varit och hur du har blivit räddad genom Guds nåd. Jesus Kristus gör detsamma ”under alla förhållanden” för den som omvänder sig och vänder sig till honom (Mosiah 29:20).

I din entusiasm över att hjälpa andra bör du se till att ha balans mellan att berätta om budskapet och att arbeta på ditt eget program. Din huvudsakliga målsättning måste vara att du själv fortsätter tillämpa de här principerna. Dina försök att sprida de här tankarna till andra blir bara så effektiva som det tillfrisknande du själv bibehåller.

De principer som du har lärt dig och tillämpar för att övervinna ditt beroende är samma principer som leder dig till att agera i enlighet med Herrens plan i alla delar av ditt liv. Genom att använda dessa evangelieprinciper kan du hålla ut till änden enligt Herrens befallning, och du kan göra det med glädje.

Åtgärder

Bär offentligt vittnesbörd, ära dina ämbeten och talanger när du tjänar andra, ha hemafton och familjebön, förbered dig för att besöka templet och dyrka Gud där

Ditt vittnesbörd om vår himmelske Faders och hans älskade son Jesu Kristi kärlek och barmhärtighet är inte längre en teori. Det har blivit en levande verklighet. Du har själv upplevt den. Allteftersom du har blivit medveten om hans kärlek till dig har du också blivit medveten om hans kärlek till andra.

President Howard W. Hunter lärde: ”De av oss som tagit del av försoningen är under förpliktelse att trofast bära vittnesbörd om vår Herre och Frälsare” (”The Atonement and Missionary Work”, seminarium för nya missionspresidenter, 21 juni 1994, s. 2; se även Liahona, apr. 2002, s. 9).

Bär vittnesbörd för din familj genom ord och handling i ditt hems avskildhet. Bär vittnesbörd på hemaftnar, i familjebön och när familjen studerar skrifterna. Bär vittnesbörd när du förenar dig med din familj i serviceprojekt och när du lever på ett kristuslikt sätt. Du kan också bära vittnesbörd i kyrkliga sammanhang, till exempel under faste- och vittnesbördsmöten, under lektioner eller när du tjänar i kyrkan.

Ära de kyrkliga ämbeten du får ta emot. Om du inte har något ansvar i din församling eller stav, låt då biskopen veta att du är tillgänglig för tjänande. Du kan också vara till välsignelse för andra genom att delta i släktforskning och genom att förbereda dig för gudsdyrkan och tjänande i templet och ingå förbund där med Herren. President Gordon B. Hinckley lärde: ”Tempeltjänsten är slutprodukten av all vår undervisning och verksamhet” (Liahona, nov. 2005, s. 4). De principer som lärts ut i den här handledningen leder dig till templet. De stärker din önskan att tjäna där.

Även om du tidigare inte trodde att det var möjligt kan du nu föreställa dig hur du går in genom det heliga templets dörrar och inandas den frid som finns där och känner Herrens närhet i hans hus. I templet får du andlig kraft att fortsätta med ditt tillfrisknande. Äldste Joseph B. Wirthlin i de tolv apostlarnas kvorum vittnade om att ”regelbunden tempeltjänst kan ge oss andlig styrka. Den kan bli ett ankare i våra dagliga liv, en källa till vägledning, skydd, trygghet, frid och uppenbarelse” (se Nordstjärnan, juli 1992, s. 84).

Tjäna andra som kämpar med beroende genom att berätta om tillfrisknandets principer; tillämpa de här principerna på varje aspekt i livet

Kyrkans familjeservices program för tillfrisknande från beroende erbjuder stora möjligheter till tjänande. Du kan tjäna andra genom att närvara vid möten och berätta om dina upplevelser, din tro och ditt hopp. Du kan stödja andra och stärka dem.

När du har följt evangeliets principer har du lärt dig att försoningen kan tillämpas på varje aspekt i livet. President Boyd K. Packer i de tolv apostlarnas kvorum sa: ”Av någon anledning tror vi att Kristi försoning bara tillämpas i slutet av jordelivet för att återlösa från fallet och från andlig död. Den innebär mycket mer än detta. Den är en ständigt närvarande kraft att åberopa i vardagen. Han kan hela oss när vi plågas eller sönderslits eller lider kval på grund av skuld eller tyngs av sorg” (se Liahona, juli 2001, s. 26).

Du kan dela med dig av det här budskapet till andra genom ditt exempel och dina uppmuntrande ord. När du möter människor under dagens lopp kan du hälsa på dem med ett leende. Visa tacksamhet för det de gör. Vittna, när tillfälle ges, om det hopp som kommer av Jesu Kristi försoning.

Studier och insikt

Skrifterna och kyrkans ledares lärdomar hjälper dig att fortsätta med ditt tillfrisknande. Studera följande skriftställen och citat. Använd dem för andaktsfull begrundan, personliga studier och gruppsamtal.

Omvändelse och tillfrisknande

”Att vara omvänd betyder att man har vänt sig från en tro till en annan, eller från ett handlingssätt till ett annat. Omvändelsen är en andlig och moralisk förändring. Att vara omvänd innebär inte bara att man mentalt tar emot Jesus och hans lärdomar, utan också att man har en livskraftig tro på honom och hans evangelium – en tro som leder till förvandling, en verklig förändring i ens uppfattning om livets mening och i ens lojalitet mot Gud ifråga om intresse, tanke och handling” (Marion G. Romney, i Conference Report, områdeskonferens i Guatemala 1977, s. 8: se även Liahona, juli 2002, s. 27).

  • Frälsaren uppmanade Petrus att stärka sina bröder när han hade omvänt sig (se Luk. 22:32). Skriv om president Romneys definition av omvändelse och hur den kan tillämpas på din erfarenhet av tillfrisknande.

  • Hur känner du inför att stärka andra under deras tillfrisknande från beroende?

Stora framsteg genom små steg

”Bli därför inte trötta av att göra gott, för ni lägger grundvalen till ett stort verk. Och av det ringa kommer det som är stort” (L&F 64:33).

  • Skriv om de känslor du får när du tänker på att du ska efterleva de här principerna i alla aspekter av ditt liv. Hur är det till hjälp för dig att inse att det som är stort utförs genom att man tar små steg?

Stärk andra

”Detta är min glädje, att jag kanske kan bli ett redskap i Guds händer till att föra någon själ till omvändelse, och detta är min glädje.

Och se, när jag ser att många av mina bröder i sanning är ångerfulla och kommer till Herren sin Gud, då fylls min själ med glädje. Då kommer jag ihåg vad Herren har gjort för mig, ja, att han har hört min bön, ja, då kommer jag ihåg hans barmhärtiga arm som han räckte ut mot mig” (Alma 29:9–10).

  • Vi har insett att det är ett nödvändigt steg för tillfrisknande att vara villig att bära sitt vittnesbörd om de här principerna. Hur bevarar du kraften i ditt tillfrisknande genom att berätta om dina upplevelser?

”[Eftersom ni] är villiga att sörja med dem som sörjer, ja, och trösta dem som står i behov av tröst och stå som vittnen om Gud alltid och i allting och överallt där ni må befinna er, ända intill döden, så att ni kan återlösas av Gud och räknas bland dem som hör till den första uppståndelsen så att ni kan få evigt liv –

säger jag nu till er: Om detta är ert hjärtas önskan, vad har ni då emot att döpas i Herrens namn som ett bevis inför honom på att ni har slutit förbund med honom om att ni ska tjäna honom och hålla hans bud, så att han än rikligare kan utgjuta sin Ande över er?” (Mosiah 18:9–10).

  • Din erfarenhet av beroende hjälper dig att hysa medkänsla med dem som kämpar med beroende. Din erfarenhet av tillfrisknande hjälper dig att trösta dem. Skriv om din stärkta önskan och din förmåga att stå som ett vittne om Gud därför att du har följt tillfrisknandets steg.

Tjäna med hjälp av Herren

”Återlösaren valde ofullkomliga män till att predika om vägen till fullkomlighet. Han gjorde det då, han gör det nu” (Thomas S. Monson, Liahona, maj 2004, s. 20).

  • Ibland undrar vi om vi är redo att berätta om vårt tillfrisknande för andra eftersom vi ännu inte tillämpar de här principerna på ett fullkomligt sätt. Hur mildrar det din rädsla att inse att Frälsaren verkar genom ofullkomliga människor?

Guds kraft till frälsning

”Jag skäms inte för evangeliet. Det är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror” (Rom. 1:16).

  • Skriv ner de tankar och känslor du får när du ser tillbaka och begrundar att det krävdes en andlig upplevelse för att hjälpa dig att övervinna ditt beroende. Skriv om den motvilja du eventuellt kan känna inför att berätta för andra att du helades genom att tillämpa principerna i Kristi evangelium.

”Gå vart jag än vill, och det ska bli dig givet av Hjälparen vad du ska göra och vart du ska gå.

Be alltid så att du inte faller i frestelse och mister din lön.

Var trofast intill änden och se, jag är med dig. Dessa ord är inte av människa eller av människor utan av mig, ja, Jesus Kristus, din Återlösare, genom Faderns vilja” (L&F 31:11–13).

  • Skrifterna är fyllda av vägledning för dem som vill bibehålla en andlig livsstil som leder dem tillbaka till Gud. Vilken vägledning hittar du i de här verserna? Var specifik.