Liahona
Luja perustus: Opettakaa lapsille perhejulistusta
Huhtikuu 2024


”Luja perustus: Opettakaa lapsille perhejulistusta”, Liahona, huhtikuu 2024.

Luja perustus: Opettakaa lapsille perhejulistusta

Maailmassa, joka opettaa monia erilaisia filosofioita ja jopa valheita perheestä, meidän täytyy opettaa lapsille perhettä koskevaa oppia taivaallisen Isän iankaikkisessa suunnitelmassa.

Kuva
Perhe koolla pöydän ääressä

Yli 25 vuotta sitten presidentti Gordon B. Hinckley (1910–2008) luki asiakirjan ”Perhe – julistus maailmalle”, jossa ensimmäinen presidenttikunta ja kahdentoista apostolin koorumi lausuivat rohkeasti selkeitä totuuksia siitä, kuinka perhe on keskeisellä sijalla Jumalan suunnitelmassa poikiaan ja tyttäriään varten.1

Siihen aikaan suurin osa maailmasta näytti olevan samaa mieltä siitä, mitä hän sanoi. Nyt monia niistä periaatteista, jotka olivat hyvin selkeitä silloin, kyseenalaistetaan tänä aikana. Presidentti Dallin H. Oaks, ensimmäinen neuvonantaja ensimmäisessä presidenttikunnassa, on selittänyt: ”Kuten perhejulistuksestamme käy ilmi, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsenillä on siunauksenaan ainutlaatuinen oppi ja erilaisia tapoja tarkastella maailmaa.”2

Taivaallisen Isän pelastussuunnitelman ymmärtäminen ja siihen uskominen sekä perheen keskeinen rooli tuossa suunnitelmassa antavat meille lujan perustuksen. Alkeisyhdistyksen laulussa varoitetaan: ”Tyhmä rakensi hiekalle vaan, ja ne sateet tulivat… Ja sen talon vei mukanaan!”3 Monet perhettä koskevista maailman filosofioista on rakennettu hiekalle tai jopa valheille, joten meidän on tärkeää olla tietoisia siitä.

Yksi ratkaisevan tärkeä asia, jonka voimme tehdä auttaaksemme lapsiamme kestämään viimeisten aikojen haasteet, on auttaa heitä olemaan lujasti juurtuneina julistuksessa selkeästi esitettyihin totuuksiin. Se, että lapsillamme on vankka ymmärrys noista periaatteista ja todistus niiden totuudesta, auttaa heitä pitämään kiinni keskeisistä uskonkäsityksistään. Puheessa nimeltä ”Perhejulistuksen puolustajia” sisar Bonnie L. Oscarson, entinen Nuorten Naisten ylijohtaja, haastoi meitä rohkeasti: ”Jokainen voi – – olla perhejulistuksessa kuvatun Herran suunnitelman puolustaja. Jos se on Herran suunnitelma, sen tulee olla myös meidän suunnitelmamme!”4

Tässä on muutamia ajatuksia, joista voi olla apua, kun opetatte lapsillenne perheen tärkeyttä taivaallisen Isän iankaikkisessa suunnitelmassa.

Ulkoa opetteleminen

Suurenmoinen tapa saada nämä totuudet lujittumaan lastemme mieleen on, että he opettelevat ne ulkoa. Minua innoittivat seurakunnassani Kaliforniassa olevat Alkeisyhdistyksen lapset, jotka opettelivat julistuksen yhdessä ulkoa. Joka kuukausi he lausuivat seisten osia julistuksesta, kunnes olivat opetelleet sen ulkoa kokonaan.

Voimme kannustaa lapsiamme ja lastenlapsiamme opettelemaan julistuksen ulkoa. Siitä voisi jopa saada palkinnon! Ellette ole itse opetelleet sitä ulkoa, on hauskaa tehdä se yhdessä!

Kun kasvatimme lapsiamme Etelä-Kaliforniassa kaiken sen poliittisen myllerryksen keskellä, joka haastoi perinteisen avioliiton, he oppivat hyvin sanat: ”Avioliitto miehen ja naisen välillä on Jumalan säätämä.” Ja he toistivat nuo sanat monta kertaa, kun heiltä kysyttiin heidän uskonkäsityksistään.

Se, että nämä sanat ovat lujasti juurtuneina lastemme mieleen, auttaa heitä, kun he kohtaavat tilanteita, joissa heillä itsellään saattaa olla kysymyksiä tai heiltä voidaan kysyä heidän uskonkäsityksistään. Totuuden sisältävä ilmaus tulee helpommin heidän mieleensä (ks. Joh. 14:26).

Kuva
Perhe opiskelee yhdessä

Keskustelu

Kotona lapsemme voivat oppia totuutta ja oppia selittämään arvojaan ja periaatteitaan. Näiden keskustelujen käyminen vahvistaa heidän todistustaan perheestä ja sallii Hengen todistaa heidän kuulemistaan totuuksista.

Kun käymme näitä keskusteluja, on ratkaisevan tärkeää, että lausumme julistuksen totuudet selkeästi ja pyytelemättä anteeksi. Me opetamme esimerkiksi, että siveys ennen avioliittoa ja uskollisuus sen jälkeen ovat ehdottomia mittapuita: ”[Jumala on määrännyt], että pyhiä lisääntymisen voimia tulee käyttää ainoastaan miehen ja naisen kesken, jotka on laillisesti vihitty aviomieheksi ja vaimoksi.” Me opetamme, että sukupuolinen puhtaus suojelee heitä.

On hyödyllistä pyytää lapsia esittämään kysymyksiä ja kertomaan mielipiteensä, kun käymme näitä keskusteluja. Kysykää heiltä: ”Mitähän profeetta ja apostolit tarkoittivat sanoessaan: ’Me vahvistamme, että elämä on pyhä ja että se on tärkeä Jumalan iankaikkisessa suunnitelmassa’? Mistähän syystä tämä on tärkeää?”

Perheemme oli tiiviisti mukana yhteiskunnallisissa ja poliittisissa pyrkimyksissä tukea perhettä, joten puhuimme näistä asioista usein ja kävimme monia tunnepitoisia keskusteluja, joissa esitettiin mielipiteitä ja väiteltiin. Sen tuloksena jokainen lapsistamme oppi luottamaan omiin uskonkäsityksiinsä ja kykyynsä kertoa niistä.

Esimerkiksi nuorin poikamme osallistui biologian kurssille, jonka opettaja oli suhtautunut avoimen vihamielisesti uskonkäsityksiimme. Opettaja haastoi häntä: ”Tietääkö äitisi, että olet minun luokassani?”

”Kyllä”, hän vastasi.

Noin kuukautta myöhemmin kysyin pojaltani: ”Kuinka biologian kurssisi sujuu?”

”Äiti, opettaja haastaa minua joka päivä”, hän vastasi.

Minä tuohduin. ”Voimme ottaa sinut heti pois siltä kurssilta!” sanoin.

”Ei todellakaan, äiti”, hän vastasi. ”Joka päivä hän kyseenalaistaa uskonkäsitykseni, ja joka päivä toistan sen, mihin uskon”, hän selitti. ”Ja melkein joka päivä joku tulee luokseni oppitunnin jälkeen ja kiittää minua. He sanovat uskovansa kuten minä, mutta eivät uskalla sanoa mitään.”

Olin hyvin ylpeä siitä, että hän oli vahva kohdatessaan tällaisia suoria haasteita ja kysymyksiä.

Lukukauden lopussa opettaja tuli hänen luokseen. ”Minun täytyy antaa sinulle tunnustusta”, hän sanoi. ”Olet tehnyt hienoa työtä puolustaessasi sitä, mihin uskot.”

Kaikki nuo perheen kesken käydyt keskustelut olivat valmistaneet häntä hyvin.

Roolileikki

Nykyajan maailmassa perhettä koskeva oppi haastetaan ja kyseenalaistetaan päivittäin. Roolileikki voi auttaa lapsiamme tulemaan vahvemmiksi uskossaan ja ymmärryksessään.

Voisitte pitää koti-illan, jossa käytte roolileikkinä keskusteluja tietyistä kysymyksistä. Esimerkiksi pojallanne voi olla rooli ystävänä, joka kysyy: ”Hyväksyykö teidän kirkkonne samaa sukupuolta olevien avioliiton?” Tyttärenne voisi olla se, joka selittää: ”Johtajamme ovat sanoneet: ’Perhe on Jumalan säätämä. Hänen iankaikkisessa suunnitelmassaan on olennaista miehen ja naisen välinen avioliitto.’ Minä uskon näin, mutta ymmärrän, että muut saattavat uskoa eri tavalla.”

Voisitte kysyä: ”Tuntuuko teistä, että isät ovat tärkeitä?” Koska lapsenne tuntevat perhejulistuksen, he ajattelevat, että ”jumalallisen suunnitelman mukaan isän on määrä johtaa perhettään rakkaudessa ja vanhurskaudessa, ja hän on velvollinen suojelemaan perhettään ja huolehtimaan sen toimeentulosta”. Yksi lapsi voisi vastata sanomalla: ”Isät ovat tosi tärkeitä huolehtiessaan perheestään ja pitäessään meidät turvassa. Minun isäni on hyvä isä – olen tosi kiitollinen hänestä!”

Nämä roolileikit voivat alussa olla haasteellisia, mutta kun lapsenne jatkavat harjoittelemista, vastaukset tulevat helpommin. Lapset, jotka ovat harjoitelleet, ovat vastauksissaan varmempia ja selkeämpiä eivätkä hermostu ja ole epävarmoja siitä, kuinka sanoa, mihin he uskovat.

Kuva
Vanhemmat opiskelevat lastensa kanssa

Lujan todistuksen kasvattaminen

Kun autamme lapsiamme tutkimaan julistuksessa esitettyjä periaatteita ja yhdistämään ne itseensä, he saavat lujan todistuksen perheen, avioliiton, vanhempien ja elämän tärkeydestä.

Lokakuun 2017 yleiskonferenssissa presidentti Oaks todisti:

”Perhejulistus on lausunto iankaikkisesta totuudesta, Herran tahdosta iankaikkista elämää tavoittelevia lapsiaan varten. Se on ollut kirkon opetuksen ja käytännön pohjana kuluneet 22 vuotta ja tulee olemaan jatkossakin. Pitäkää sitä sellaisena, opettakaa sitä, eläkää sen mukaan, niin teitä siunataan ponnistellessanne eteenpäin kohti iankaikkista elämää.

Neljäkymmentä vuotta sitten presidentti Ezra Taft Benson opetti, että ’jokaisella sukupolvella on omat koetuksensa ja mahdollisuutensa osoittaa arvonsa’. Uskon, että asenteemme perhejulistusta kohtaan ja sen käyttäminen on yksi noista tämän sukupolven koetuksista. Rukoilen, että kaikki myöhempien aikojen pyhät pysyvät lujina tuossa koetuksessa.”5

Kuten Alkeisyhdistyksen laulussa sanotaan: ”Tuo viisas rakensi kalliolle vaan… Vaan ei sorru talo tuo.”6 Me voimme auttaa lapsiamme tulemaan lujiksi ymmärryksessään perheestä ja pelastussuunnitelman totuuksista. Tämä on heille suuri siunaus ja vahvistaa heidän uskoaan, kun he elävät näitä haasteellisia viimeisiä aikoja.

Kirjoittaja asuu Utahissa Yhdysvalloissa.