2023
Lärdomar om lycka från heliga i skrifterna
Februari 2023


Endast digitalt: Unga vuxna

Lärdomar om lycka från heliga i skrifterna

Vi söker alla efter lycka, och de heligas exempel i skrifterna kan vägleda oss i rätt riktning.

Bild
en figur som står på ett fält och tittar upp mot himlen

Foto från Pexels

Världen är en sorglig plats ibland. På både personlig och global nivå finns det nöd, orättvisa och lidande. Förr eller senare upptäcker vi alla att vi får ”kämpa, sträva, tro”1.

Men vi lär oss också att ”människorna är till för att de ska kunna ha glädje” (2 Nephi 2:25).

Hur går det här ihop?

I skrifterna har människor i alla tidsutdelningar strävat efter att upprätta Sion och uppnå den lycka som råder där. Och några av dem har haft enorm framgång! När vi läser om dessa heliga lär vi oss var vi kan finna stor glädje även i stora prövningar.

Almas folk: Att hålla förbund

Vid Almas folks hemliga möte nära Mormons vatten ”klappade de händer av glädje” (Mosiah 18:11) när de fick veta att de kunde gå in i ”Guds fålla” (Mosiah 18:8) genom dopets förbund. De tog också emot den Helige Anden (Mosiah 18:13), som enligt president James E. Faust (1920–2007) ”utgör bästa garanten för en inre frid i vår oroliga värld”.2

Almas folk arbetade hårt på att ha Anden med sig i det att de ”vandrade rättrådigt inför Gud” (Mosiah 18:29). Och detta att de höll sina förbund visade sig vara avgörande för deras lycka – när de befann sig i träldom befriade Herren dem eftersom de höll sitt förbund: ”Lyft upp era huvuden … för jag känner till det förbund ni har slutit med mig. Och jag ska sluta förbund med mitt folk och befria dem ur träldomen” (Mosiah 24:13).

Det var tydligt att Almas folk förstod det som syster Jean B. Bingham, tidigare generalpresident för Hjälpföreningen, nyligen lärde: ”Glädjen blir ihålig om vi byter den eviga lyckans välsignelser mot tillfällig bekvämlighet … Nyckeln till varaktig lycka är att leva efter Jesu Kristi evangelium och hålla våra förbund.”3

Nephiterna i 4 Nephi: Ta bort etiketter

Efter den uppståndne Frälsarens besök levde nephiterna i harmoni i nästan två hundra år. ”Det kunde förvisso inte finnas något lyckligare folk bland alla de folk som skapats av Guds hand” (4 Nephi 1:16).

En av deras strategier för lycka var att skapa jämlikhet:

”Därför fanns det inga rika eller fattiga, bundna eller fria …

Inte heller fanns det lamaniter eller något annat slags -iter” (4 Nephi 1:3, 17).

Det låter enkelt, men att upprätta sådan neutralitet måste ha krävt arbete eftersom ”folket”, före Frälsarens besök, ”söndrades, den ena mot den andra” (3 Nephi 7:2).

Världen begagnar sig ofta av etiketter som splittrar. Som president Russell M. Nelson nyligen sa till unga vuxna: ”Motståndaren gläder sig åt stämplar, för de delar upp oss och begränsar vårt sätt att tänka om oss själva och varandra.”4 De rangordningar vi skapar genom etiketter är inte av Gud – ”han inbjuder … alla att komma till honom och ta del av hans godhet” (2 Nephi 26:33).

Allt eftersom nephiterna utvecklade inbördes jämlikhet ”gav Herren dem mycket stor framgång i landet” (se 4 Nephi 1:7).

Enoks stad: Förenade i kärlek

Enoks stad är det enda exemplet i skrifterna på ett helt samhälle som ”hade tagits upp till himlen” (Mose 7:23). Om himlen är att ”vistas hos Gud i ett tillstånd av oändlig lycka” (Mosiah 2:41), är Enoks stad det främsta exemplet vi kan följa!

Så hur lyckades de?

De ”var av ett hjärta och ett sinne” (Mose 7:18) – förenade i sin strävan efter evig härlighet. Sådant lagarbete fordrar Kristi rena kärlek eftersom det innebär att hoppas på och arbeta för andra människors upphöjelse – fulländad osjälviskhet!

Enoks stad måste ha lärt sig av Enok hur man älskar Guds barn på det här sättet. När Enok fick se ”människobarnens alla gärningar … såg [han] deras ogudaktighet … och han grät …och hans hjärta svällde oändligt” (Mose 7:41).

När vi känner kristuslik kärlek för andra uppmuntrar vi dem att förena sig med oss på vägen mot upphöjelse genom att följa Jesus Kristus. Liksom president Bonnie H. Cordon, Unga kvinnors generalpresident, har sagt: ”Kom till Kristus. Kom nu, men kom inte ensam!”5

Livet enligt planen för vår lycka

Även när dystra toner befläckar vår lycka finns det en sanning som kan lysa igenom: Vår Skapare önskar vår eviga lycka – hans plan är planen för vår lycka! Vi existerar för att bli oändligt lyckliga, precis som han är.

Men nyckelordet är bli. Vi försöker inte bara känna oss lyckliga. Vi försöker bli lyckliga människor.

Av de heliga i skrifterna lär vi oss att detta att bli lycklig är ett genomförbart mål och att den övergripande åtgärdspunkten är att utöva tro på Gud och Jesus Kristus. Som vi läser i skrifterna är tro det som leder till lydnad mot Guds bud. Tro leder också till omvändelse och förlåtelse för våra synder genom Jesu Kristi försoning, som hjälpte dessa heliga att uppleva ett mått av den lycka som vår himmelske Fader och Jesus Kristus åtnjuter – den lycka som vi alla håller på att bli förmögna till.