2022
Chronische problemen anders gaan bekijken
September 2022


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Chronische problemen anders gaan bekijken

Hoe kunnen we met geloof voorwaarts gaan als er voor onze problemen misschien geen oplossing bestaat?

Afbeelding
Glimlachende jongvolwassen vrouw kijkt naar de hemel

Is het niet fijn om een plan voor je leven te hebben? Om alles helemaal uitgestippeld te hebben? Ik dacht dat ik alles voor mekaar had, totdat bij mij de chronische aandoening polycysteus-ovariumsyndroom (PCOS) werd vastgesteld.

Na de diagnose was ik soms boos en in de war en probeerde ik uit alle macht van mijn aandoening af te raken. 

Later besefte ik dat God verwachtte dat ik een andere kijk op deze beproeving zou hebben. De Geest hielp me om deze drie ongezonde ideeën los te laten en ze door betere te vervangen: 

‘Het is mijn eigen schuld’ ‘Het is niet mijn eigen schuld. Het maakt gewoon deel uit van het leven’

Eerst dacht ik dat ik iets verkeerds had gedaan, waardoor ik deze ziekte verdiende. Ik dacht dat ik zou genezen als ik mijn gewoonten veranderde.  

Ik ging op onderzoek uit en probeerde krampachtig verschillende ‘oplossingen’ die weinig uithaalden.

Toen ik mijn hemelse Vader om antwoorden vroeg, liet de Geest me inzien dat veel moeilijkheden niet onze schuld zijn. Sommige problemen maken gewoon deel uit van het leven. Ouderling Anthony D. Perkins van de Zeventig heeft gezegd: ‘Lijden [betekent] niet dat God niet tevreden is met uw leven.’1 Door mijn schuldgevoelens los te laten en op mijn geloof te steunen, heb ik hoop en gemoedsrust gevonden.  

‘Dit probleem moet weg’ ‘Ik kan vreugde vinden, zelfs als dit probleem aanhoudt’

Ik geloofde dat ik volledig kon genezen als ik gewoon genoeg geloof had, en ik was voortdurend teleurgesteld als dat niet lukte. Uiteindelijk kwam ik erachter dat het ook belangrijk is om geloof te hebben om niet genezen te worden. 

De boodschap van ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen over een jonge man die kanker had en om een zalving vroeg, is geweldig. Maar ouderling Bednar vertelde hem dat hij om genezen te worden ook het geloof nodig had om niet genezen te worden. Hij zei: ‘[Hij moest] door de verzoening van de Heer Jezus Christus de neiging van de “natuurlijke mens” overwinnen, die wij allemaal hebben, om voortdurend ongeduldig te vragen om de zegeningen die we willen ontvangen, zegeningen die we menen te verdienen.’2

Geloof in God kan tot wonderen leiden – als dat Gods wil is. Maar wat moeten we doen als we geen wonderen zien?  

In het Nieuwe Testament spreekt Paulus over bidden om een ‘doorn in het vlees’ te verwijderen (zie 2 Korinthe 12:7). Hoewel zijn probleem niet meteen werd opgelost, leerde Paulus op God te vertrouwen voor de kracht om met zijn probleem om te gaan: ‘Mijn genade is voor u genoeg, want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht’ (2 Korinthe 12:9). 

Mijn ‘doorn in het vlees’ heeft me ook geholpen om op God te vertrouwen en mijn zwakheid in kracht om te zetten. Ik heb geleerd dat moeilijkheden overwinnen kan inhouden dat we ermee leren omgaan door op de kracht van de Heiland te vertrouwen, in plaats van ze helemaal kwijt te raken.

Geloof in God kan tot wonderen leiden – als dat de wil van onze hemelse Vader is. Maar als we de wonderen niet op de verhoopte manier ontvangen, kunnen we de wonderen van zijn hand nog steeds in ons leven zien. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Doe het geestelijke werk dat voor wonderen vereist is. Vraag God in gebed om hulp, zodat u dat soort geloof kunt oefenen. Ik beloof dat u zelf kunt ontdekken dat Jezus Christus “de vermoeide kracht geeft en Hij vermeerdert de sterkte van wie geen krachten heeft” (Jesaja 40:29)’.3

‘Het is hopeloos’ ‘Er is altijd hoop’

Onvruchtbaarheid is een pijnlijk aspect van PCOS. Toen ik besefte dat het moeilijk zou zijn om kinderen te krijgen, voelde ik me boos en verraden.

Door op Christus te vertrouwen, heb ik geleerd op Gods wil en timing te vertrouwen.  

Ik weet niet of ik in dit leven kinderen zal krijgen, maar ik geloof, zoals ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd, dat ‘we alle reden [hebben] om te hopen op nog grotere zegeningen dan we al ontvangen hebben’.4

Zelfs als je problemen niet worden opgelost, is er altijd hoop: hoop op vreugde, hoop op het helpen van anderen met de empathie die je door je ervaringen hebt opgedaan, en hoop op vele toekomstige zegeningen.

Ik heb soms nog steeds een ongezonde kijk op mijn moeilijkheden, maar dan vertrouw ik op de Heiland en zijn beloften. Als ik elke dag op kleine manieren probeer vooruitgang te maken, op God te vertrouwen en Hem en anderen om hulp te vragen, ga ik een vreugdevolle, zegenrijke toekomst tegemoet – en jij ook.