2022
Find tilflugt under naturkatastrofer
August 2022


Kun digitalt

Find tilflugt under naturkatastrofer

Som reaktion på alvorlige naturkatastrofer i deres hjemlande har sidste dages hellige vist, hvordan tillid til Jesus Kristus kan give fred i svære tider.

Billede
Oversvømmede hjem og andre bygninger i Indonesien

Frelseren profeterede, at der i de sidste dage skal være »hungersnød og jordskælv« (Matt 24:7) forskellige steder. Vi ser i stigende grad denne profeti gå i opfyldelse omkring os hvert år med naturkatastrofer over hele verden.

Mange trofaste medlemmer af Kirken er blevet prøvet på grund af naturens ødelæggende kræfter. Alligevel er deres modstandskraft og tro kilde til både ydmyghed og inspiration, når de venter og »håber på Herren« (Es 40:31) og stoler på hans lovede velsignelser.

Som reaktion på alvorlige naturkatastrofer i deres hjemlande har sidste dages hellige vist, hvordan tillid til Jesus Kristus kan give fred i svære tider.

Vent i tro

I november 2020 hærgede orkanerne Eta og Iota adskillige centralamerikanske lande. De ødelæggelser stormene forårsagede var overvældende. Som områdepræsident for Det Centralamerikanske Område modtog ældste Brian K. Taylor fra De Halvfjerds en uforglemmelig sms fra en stavspræsident i Honduras. Stavspræsidentens familie boede på et midlertidigt herberg, efter stormen havde fordrevet dem fra deres hjem; og hans sms lød: »Vi fortsætter med den samme tro og det samme håb om, at vi vil komme stærkere ud af denne oplevelse: Mere ydmyge, mere hjælpsomme – og villige til at underordne os, hvad end Herren finder vist.«1

Det er let at blive mismodig og miste håbet på en sådan nutidig »nødens dag« (Nah 1:7). Men vi er ikke alene i vores udfordringer og lidelser. Vor himmelske Faders svar på Joseph Smiths desperate bøn fra fængslet i Liberty er lige så relevant for alle os: »Lad der være fred i din sjæl, din modgang og dine trængsler skal kun vare et øjeblik, og så skal Gud, hvis du udholder dem vel, ophøje dig i det høje« (L&P 121:7-8).

Herren lover os, at han vil gøre tingene godt igen, hvis vi udholder vores trængsler i tro. Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

»Mens vi arbejder og venter sammen på de svar på nogle af vores bønner, tilbyder jeg mit apostolske løfte om, at de bliver hørt, og de bliver besvaret, om end det måske ikke er til den tid eller på den måde, vi havde ønsket. Men de bliver altid besvaret til den tid og på den måde, som en almægtig og evigt medfølende forælder vil besvare dem.«2

Takket være vor himmelske Faders plan for lykke kan vi huske, at »selv når jorden skælver, [giver] Jesus … os fred.«3

Tjen andre

Som hjælpeforeningspræsident for sin stav i Japan arbejdede søster Junko Yoshida sammen med medlemmer af stavens Hjælpeforening for at indsamle 1.000 håndklæder til folk, der var påvirket af alvorlige oversvømmelser i begyndelsen af juli 2020. Søster Yoshida sagde: »Jeg ville gerne hjælpe folk … Jeg begyndte straks [at arbejde] … [Vi fik] indsamlet omkring 1.000 håndklæder og klude på kort tid – på omkring fire dage.«4

Den samme slags kristuslignende tjeneste blev udvist i december 2021, da alvorlige tornadoer hærgede i det midtvestlige USA og efterlod mange mennesker hjemløse og titusinder af mennesker uden strøm. I stedet for at lade ødelæggelsen af deres hjem knække dem, gik medlemmer i de ramte stater med det samme i gang med at tjene og hjælpe deres lokalsamfund. Kevin D. Releford, stavspræsident i Hendersonville i Tennessee, sagde, at han blev »fuldstændig overvældet af den medfølende, kristuslignende tjeneste, som vores medlemmer udviste for hinanden og for deres naboer … Medlemmerne lagde armene om [deres naboer] og sørgede for, at de havde et sted at sove og fik den støtte, de havde brug for.«5

Ældste Moisés Villanueva fra De Halvfjerds har sagt, at »Jesus Kristus viste os, at i tider med prøvelser og modgang kan vi også være bevidste om andres vanskeligheder. Motiveret af medfølelse kan vi række ud og opløfte dem. Når vi gør det, bliver vi også opløftet af vores kristuslignende tjeneste. Præsident Gordon B. Hinckley sagde: ›Den bedste modgift, jeg kender mod bekymringer, er arbejde. Den bedste medicin mod fortvivlelse er tjeneste. Den bedste kur mod udmattelse er udfordringen ved at hjælpe en, der er endnu mere træt.‹«6

Find fred

Disse historier er gode eksempler på, hvordan det at centrere vores liv om Frelseren ikke blot kan hjælpe os til at finde fred i urolige tider, men også give os mulighed for at være en kilde til fred for andre.

Frelseren sagde: »Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver. Jeres hjerte må ikke forfærdes og ikke være modløst!« (Joh 14:27).

Jesus Kristus, Fredsfyrsten, er opmærksom på os. Vi kan stole på, at han gør vores byrder lette (se Matt 11:28-30). Uanset om de storme, vi møder i dette liv, er bogstavelige eller billedlige, kan Frelseren »give beskyttelse og fred til i sidste ende at lede jer til sikkerhed og læ for livets storme.«7