2022
Beskyt vores sind, legeme og ånd
August 2022


»Beskyt vores sind, legeme og ånd«, Liahona, august 2022.

Til forældre

Beskyt vores sind, legeme og ånd

Billede
mor og far, der krammer deres lille barn

Kære forældre

Vi er velsignet med handlefrihed i livet. Vi kan bruge den handlefrihed til selviske formål eller lade Gud råde, som ældste Dale G. Renlund underviser om på side 4. Det, vi vælger, påvirker ikke kun os, men også dem omkring os. De ressourcer, der er nævnt her, kan hjælpe jer og jeres familie til at forstå mishandling, såvel som hvordan man forhindrer det og hjælper ofre med at hele efter det.

Samtaler om evangeliet

Respekter grænser

Vor himmelske Fader gav os vores legeme og handlefrihed, men sommetider udnytter folk andre mennesker på måder, der sårer dem. I kan bruge artiklen på side 12 til at drøfte passende intimitet og artiklen på side 16 til at drøfte vigtigheden af at respektere personlige grænser, og hvad børn bør gøre, hvis deres personlige grænser er blevet krænket.

Kirkens ressourcer om misbrug og mishandling

Herren og hans kirke har fast erklæret, at misbrug og mishandling ikke kan tolereres (se Kirkens Håndbog: Tjeneste i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, 38.6.2, JesuKristiKirke.org). Vi er alle vor himmelske Faders børn, og vi fortjener alle at være trygge, elskede og blive behandlet med respekt. Desværre har nogle mennesker oplevet misbrug eller kender nogen, der er blevet misbrugt. Kirken stiller nogle digitale ressourcer til rådighed for personer, der er blevet mishandlet eller misbrugt, som har misbrugt andre, eller som kender et offer. Der er også ressourcer til rådighed for at hjælpe folk til at genkende tegn på misbrug eller mishandling.

Starthjælp til samtaler om sikkerhed på nettet

Hvis I ikke er sikre på, hvordan I taler med jeres børn om sikkerhed på nettet, kan I overveje at stille dem spørgsmål som disse (tilpasset fra »Scams and Safety«, Federal Bureau of Investigation, fbi.gov):

  • Jeg har hørt om voksne, der presser børn på nettet til at sende billeder af deres krop til en voksen. Har I nogensinde hørt om noget i den retning?

  • Er der nogen i skolen, der nogensinde har fået taget et billede af dem, der blev sendt rundt til en masse mennesker? Hvad kunne der ske med den person, hvis billedet var pinligt?

  • Har nogen, I ikke kender, nogensinde prøvet at kontakte eller tale med jer online?

  • Hvorfor tror I, at en voksen gerne vil tale med et barn online?

Kom og følg mig Familieaktivitet

»Nærmere, Gud, til dig«

Salmerne

»Vi [føler] ofte Ånden stærkt, når vi synger Guds pris« (Ronald A. Rasband, »Byg en fæstning af åndelighed og beskyttelse«, Liahona, maj 2019, s. 108).

  1. Anbring et billede af Frelseren i den ene side af værelset og få alle til at sidde i den modsatte side af værelset.

  2. Vælg en salme eller primarysang om Jesus Kristus, som I kan synge sammen.

  3. Når hvert vers bliver sunget, bevæger alle sig tættere på billedet af Jesus.

  4. Når alle er tæt på billedet, så bær vidnesbyrd om Frelseren, og hvad han betyder for jer i jeres liv.

  5. Nogle af Salmerne er skrevet til musik. I kan lytte til Salmerne 23 og 150 af Tabernacle Choir at Temple Square som en del af jeres aktivitet. Følg ordene i jeres skrifter.

Drøftelse: Hvilke vers fra Salmernes Bog eller andre skrifter minder os om, hvad Jesus Kristus har gjort for os og hjælper os til at føle hans kraft og kærlighed i vores liv?