2022
Forstå velsignelsene som kommer av å omfavne sømmelighet
Juni 2022


Bare digitalt: Unge voksne

Forstå velsignelsene som kommer av å omfavne sømmelighet

Da jeg innså min identitet og verdi som en Guds datter, ble sømmelighet helt naturlig for meg.

Bilde
sideprofil av ung kvinne med øynene lukket

Noen måneder etter at jeg hadde mottatt min begavelse, kjørte jeg i en stekende varm bil sammen med en venn da han påpekte at shortsen jeg hadde på meg, var veldig lang.

“Er det ikke varmt?” spurte han.

“Jo visst,” svarte jeg muntert.

Begge lo.

“Men slik jeg kjenner deg, ville du ikke hatt kortere shorts selv om du ikke hadde hatt på deg tempelkledningen. Du har alltid vært super sømmelig,” sa han ertende.

Jeg overveide denne uttalelsen.

“Du har rett,” sa jeg og lo.

Men sant og si syntes jeg uttalelsen hans var litt urovekkende. Hva mente han med “super” sømmelig? Var jeg blitt ekstremt sømmelig? Syntes han at jeg var rar?

Og bak dette spørsmålet var det flere spørsmål jeg hadde vurdert en stund, men som jeg hadde vært for redd til å stille: Hvorfor var jeg så fast bestemt på å kle meg sømmelig? Hjalp det meg virkelig bli en bedre Kristi disippel? Spilte det egentlig noen rolle?

Se etter velsignelsene ved sømmelighet

Noen av oss har kanskje spørsmål om sømmelighet, spesielt om hva det har å gjøre med vårt disippelskap. Men når vi søker veiledning gjennom Ånden, kan vi begynne å forstå hvorfor bak dette budet.

Når jeg hadde spørsmål om sømmelighet og følte press fra verden om å senke normene mine, tok jeg spørsmålene mine til vår himmelske Fader. Litt etter litt husket jeg mange tilfeller der det å velge å være sømmelig – både i utseende og adferd – velsignet livet mitt umåtelig.

Her er noen av velsignelsene jeg har opplevd ved å omfavne prinsippet sømmelighet.

1. Sømmelighet kan bygge opp selvtillit

Kroppen er et hellig kar for vårt åndelige jeg, og tjener som en håndgripelig påminnelse om hvor fullkomment vi er elsket av vår himmelske Fader. Det er et sant privilegium å ha et legeme, da det gjør det mulig for oss å bli som ham. Når vi overveier denne mirakuløse og ufattelige sannheten, hvorfor skulle vi ikke være trygge på hvem vi er?

Hvis du tar deg tid til å se deg rundt, vil du legge merke til at på grunn av motstanderen, viser verden kroppen på en annen måte enn vår himmelske Fader hadde til hensikt. Den blir kritisert og sammenlignet, og det usømmelige blir ofte glorifisert. Verden ønsker å overbevise oss om at å oppføre oss og kle oss på en bestemt måte vil hjelpe oss å passe inn og føle oss mer selvsikre enn noen gang før. Men selvtilliten som kommer av dette, er flyktig.

Varig selvtillit kommer av å forstå vår guddommelige identitet – idet vi innser at kroppen er et hellig redskap som vi får oppleve livet gjennom, ikke en pryd som skal beundres av verden.1

I Lære og pakter 121:45 underviser Herren: “La alltid dine tanker være prydet med dyd, da skal du ha større frimodighet for Guds åsyn.”

Og det er sant! Når vi har sømmelige, dydige tanker, gjenspeiles de i vår adferd, vårt språk og vårt utseende, og vi kan oppleve sann selvsikkerhet.

Til tider har mine timelige ønsker vært på kant med sømmelighet, som å ønske å ha på seg bestemte klær for å føle seg tiltrekkende eller lengte etter å passe inn ved å handle på en bestemt måte. Men da jeg virkelig forsto min guddommelige identitet, ønsket jeg å representere denne sannheten, og å oppføre meg og kle meg sømmelig ble til slutt helt naturlig for meg. Og min selvtillit vokste også – tross alt har sann selvtillit lite å gjøre med vårt utseende og mer å gjøre med å leve på en måte som gjenspeiler vår guddommelige identitet.

2. Sømmelighet kan fordype vårt forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus

Når evangeliets bud blir sett på som regler, kan det virke som de begrenser oss. Men når vi fokuserer på vår himmelske Faders evige perspektiv og kjærlighet til oss, kan vi bygge vårt vitnesbyrd om den sannhet at hans bud er ment å beskytte og velsigne oss. De stammer fra hans fullkomne kjærlighet.2

Da jeg grunnet på hvordan sømmelighet hadde velsignet meg, overveiet jeg en gang spørsmålet president M. Russell Ballard, fungerende president for De tolv apostlers quorum, stilte, om vår kjærlighet til Gud i motsetning til det som hører verden til. Han sa: “Hvordan ville vi svare på spørsmålet: ‘Elsker du meg mer enn disse?’”3

Jeg innså at verden kan være full av fristelser, men når jeg overveier hva vår himmelske Fader og Frelseren har gjort for meg av kjærlighet, er det å velge å være sømmelig én ting jeg kan gjøre for å gjengjelde deres kjærlighet. Sømmelighet gjenspeiler min indre forpliktelse til dem, og når jeg fortsetter å vise min hengivenhet, føler jeg at jeg fordyper mitt forhold til dem, noe som er en velsignelse i seg selv.

3. Sømmelighet innbyr til glede

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum underviste: “Hans bud er ikke tunge – de er akkurat det motsatte. De viser veien til helbredelse, lykke, fred og glede … Når vi adlyder deres bud, føler vi deres fullkomne kjærlighet mer fullstendig og mer dyptgripende.”4

Og vi leser i 1 Nephi at Guds kjærlighet er “det som gir sjelen størst glede” (1 Nephi 11:23; se også vers 22). Når vi velger å følge budene, herunder sømmelighet, er vi i stand til å føle hans kjærlighet og ta del av fruktene av Jesu Kristi evangelium, som er kilden til sann glede.

Å kle meg eller oppføre meg slik som mesteparten av verden kan gjøre det mulig for meg å føle lykke en liten stund, og jeg har følt denne fristelsen til tider. Men jeg gleder meg mest når jeg anstrenger meg for å holde budene og mine pakter, fordi de gjør det mulig for meg å føle vår himmelske Faders fullkomne kjærlighet.

Verdsette vår sanne identitet

Under denne samtalen med vennen min antok jeg at han syntes jeg var litt snerpete. Men noen år senere ble denne vennen faktisk min ektemann, og han forklarte at han alltid satte pris på hvordan min forpliktelse til Kristus var reflektert i mitt utseende, mitt språk og mine handlinger.

Å velge sømmelighet vil ikke alltid være lett, for “verdens røster og press er engasjerende og tallrike”.5 Men jeg vet at velsignelsene og gleden jeg mottar når jeg omfavner sømmelighet, er verdt så mye mer enn noe annet verden kan tilby meg.

Hvis du har spørsmål om sømmelighet, oppfordrer jeg deg til å søke personlig åpenbaring og overveie hvordan det har vært til velsignelse for deg. Og husk at vi må ikke bedømme andres verdighet i henhold til deres valg med hensyn til sømmelighet. Når vi velger sømmelighet, la oss vise medfølelse med andre – den samme medfølelse som Frelseren tilbyr oss.

Sømmelighet er en av de beste måtene vi kan lære å verdsette vår sanne identitet på, komme nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus og føle glede i vårt liv. Det har det vært for meg, og jeg vet at det også kan være det for deg.

Noter

  1. Se Lexie Kite og Lindsay Kite, “More Than a Body: Seeing as God Sees”, New Era, aug. 2019, 8–11.

  2. Se Russell M. Nelson, “The Love and Laws of God” (Andakt ved Brigham Young University, 17. sept. 2019), 2, speeches.byu.edu

  3. M. Russell Ballard: “Elsker du meg mer enn disse?”, Liahona, nov. 2021, 51.

  4. D. Todd Christofferson, “Guds kjærlighet”, Liahona, mai 2021, 18.

  5. Russell M. Nelson, “Sett av tid til Herren”, Liahona, nov 2021, 120.