2022
Pagter, der er indgået med Gud styrker, beskytter og forbereder os til evig herlighed
maj 2022


Pagter, der er indgået med Gud styrker, beskytter og forbereder os til evig herlighed

Når vi vælger at indgå pagter og overholder dem, vil vi blive velsignet med mere lykke i dette liv og et herligt evigt liv i den kommende verden.

Søstre, sikke en glæde at samles i et verdensomspændende søsterfællesskab! Som kvinder, der indgår og holder pagter med Gud, deler vi åndelige bånd, der hjælper os til at klare vor tids udfordringer og forbereder os på Jesu Kristi genkomst. Og ved at holde disse pagter kan vi være indflydelsesrige kvinder, som kan få andre til at komme til Frelseren.

De, der er blevet døbt, har på den dag, som de aldrig vil glemme, indgået en pagt om at tage Jesu Kristi navn på sig, altid at huske ham, holde hans bud og tjene ham til det sidste. Når vi gør disse ting, lover vor himmelske Fader at tilgive vores synder og give os Helligåndens følgeskab. Ved hjælp af disse velsignelser begynder vi på den sti, som, hvis vi fortsætter og holder ud til det enden, vil give os mulighed for at leve sammen med ham og hans Søn i det himmelske rige. Enhver døbt person har løftet om disse privilegier, hvis hun eller han overholder den pagt, som blev indgået på denne særlige dag.

De, der indgår yderligere pagter i templet, modtager store løfter, der er betinget af personlig trofasthed. Vi lover højtideligt at holde Guds bud, at efterleve Jesu Kristi evangelium, at holde os moralsk rene og at vie vores tid og talenter til Herren. Til gengæld lover Gud os velsignelser i dette liv og muligheden for at vende tilbage til ham.1 I den proces får vi, eller begaves vi med, evnen til at skelne mellem sandhed og vildfarelse, mellem rigtigt og forkert, midt i alle de forvirrende og negative stemmer, der bombarderer os. Sikke en mægtig gave!

Som forberedelse til mit første besøg i templet hjalp min mor og erfarne hjælpeforeningssøstre mig med at udvælge de ting, jeg skulle bruge, herunder smukt ceremonielt tøj. Men den vigtigste forberedelse kom allerede før jeg vidste, hvad jeg skulle have på. Efter at have interviewet mig for at afgøre, om jeg var værdig, forklarede min biskop mig de pagter, som jeg ville indgå. Hans omhyggelige forklaring gav mig mulighed for at tænke over og være parat til at indgå disse pagter

Da dagen kom, deltog jeg med en følelse af taknemmelighed og fred. Selv om jeg ikke forstod den fulde betydning af de pagter, jeg indgik, vidste jeg, at jeg var bundet til Gud gennem disse pagter og var blevet lovet velsignelser, som jeg knap kunne fatte, hvis jeg holdt dem. Siden dette første besøg er jeg konstant blevet forvisset om, at det at holde de pagter, vi indgår med Gud, giver os mulighed for at trække på Frelserens kraft, som styrker os i vores uundgåelige prøvelser, beskytter os mod modstanderens indflydelse og forbereder os på evig herlighed.

Livets erfaringer kan være alt fra humoristiske til hjerteskærende, fra dystre til glorværdige. Hver erfaring hjælper os til at forstå mere om vor Faders altomfattende kærlighed og vores egen evne til at ændre os gennem Frelserens nådegave. Ved at overholde vores pagter kan Frelserens kraft rense os, mens vi lærer af vores erfaringer – uanset om det er et mindre fejlskøn eller en større fejltagelse. Vor Forløser er der til at gribe os, når vi falder, hvis vi vender os til ham.

Billede
Rappelle ned ad en klippeside

Har du nogensinde stået på en høj klippe med tæerne på kanten og ryggen mod afgrunden nedenunder? Selv om man er sikkert forbundet til et system af stærke reb og udstyr, der kan bringe en sikkert ned, så kan det at stå på kanten, når man skal rappelle, stadig få hjertet til at hamre. At træde baglæns ud over klippen og svinge sig ud i den tynde luft kræver tillid til et anker, som er fastgjort til et urokkeligt objekt. Det kræver tillid til den person, der skal stramme rebet, mens du bevæger dig ned. Og selv om udstyret giver dig en vis mulighed for at kontrollere din nedstigning, skal du have tillid til, at din partner ikke lader dig falde.

Billede
Ankre til rappelling
Billede
Ung kvinde rappeller ned ad en klippeside

Jeg kan tydeligt huske, at jeg skulle rappelle med en gruppe unge kvinder. Jeg skulle være den første i gruppen. Da jeg trådte baglæns ud over klippen, begyndte jeg at falde ukontrolleret. Heldigvis gav det et ryk i rebet, og min alt for hurtige nedstigning blev stoppet. Mens jeg dinglede halvvejs nede ad den ujævne klippevæg, bad jeg inderligt for den eller det, der afholdt mig fra at falde ned på klipperne.

Senere fandt jeg ud af, at ankerbolten ikke var blevet sat ordentligt fast, og da jeg trådte ud over kanten, blev den person, der sikrede mig, væltet om på ryggen og trukket hen mod klippekanten. På en eller anden måde fik han kilet sine fødder fast mod nogle sten. Stabiliseret i denne position kunne han møjsommeligt sænke mig ned med rebet. Selv om jeg ikke kunne se ham, vidste jeg, at han arbejdede med al kraft på at redde mig. En anden ven stod ved foden af klippen og var klar til at fange mig, hvis rebet ikke længere holdt. Da jeg kom inden for rækkevidde, greb han min sele og sænkede mig ned til jorden.

Med Jesus Kristus som vores anker og perfekte partner kan vi være forvisset om hans kærlige styrke i prøvelser og om den endelige udfrielse gennem ham. Præsident M. Russell Ballard har sagt: »Tro på Gud og hans Søn, Jesus Kristus, er det anker i vores liv, som vi er nødt til at have og som kan holde os fast i tider med social turbulens og ondskab … Vores tro … må være centreret om Jesus Kristus, hans liv og hans forsoning, og om genoprettelsen af hans evangelium.«2

Det åndelige udstyr, der holder os fra at blive knust på modgangens klipper, er vores vidnesbyrd om Jesus Kristus og de pagter, vi indgår. Vi kan stole på, at disse støtter kan lede og bringe os i sikkerhed. Som vores villige partner vil Frelseren ikke tillade, at vi falder uden for hans rækkevidde. Selv i perioder med lidelse og sorg er han der for at løfte og opmuntre os. Hans kraft hjælper os til at komme over de ofte ødelæggende konsekvenser af andres valg. Vi må dog hver især selv tage selen på og sørge for, at knuderne er bundet forsvarligt. Vi må vælge at være forankret i Frelseren, at være knyttet til ham gennem vores pagter.3

Hvordan kan vi gøre dette anker stærkt? Vi beder med et ydmygt hjerte, studerer og grunder over skrifterne, tager imod nadveren med en angergiven og ærbødig ånd, bestræber os på at holde buddene og følger profetens råd. Og når vi udfører vores daglige opgaver på »højere og helligere«4 måder, bliver vi tættere forbundet med Frelseren og hjælper samtidig andre til at komme til ham.

Hvad er denne »højere og helligere« måde? Vi forsøger at efterleve evangeliet i alle vores interaktioner med andre. Vi tager os af dem, der har brug for hjælp, ved at drage ægte omsorg for dem og udtrykke kærlighed gennem enkel tjeneste. Vi deler evangeliets glade budskab med dem, der har brug for fred og styrke og »ikke ved, hvor de kan finde den«.5 Vi arbejder for at forene familier for evigt på begge sider af sløret. Og for dem, der har indgået pagter i Herrens hus, forklarede præsident Russell M. Nelson: »Hver voksen tempelbesøgende vil bære præstedømmets hellige klæde, [som] … minder os … om … at gå på pagtens sti hver dag på en højere og helligere måde.6 Disse handlinger er ikke bare lejlighedsvist at flotte sig, men de er afgørende for vores daglige lykke – og evige glæde.

Intet er vigtigere for vores evige udvikling end at overholde vores pagter med Gud. Når vores tempelpagter er i kraft, kan vi stole på en glædelig genforening med vores kære på den anden side af sløret. Det barn, den forælder eller den ægtefælle, som har forladt dette liv, håber af hele sit hjerte, at I vil være tro mod de pagter, som binder jer sammen. Hvis vi ignorerer eller tager let på vores pagter med Gud, bringer vi disse evige bånd i fare. Tiden er inde til at omvende os, udbedre og prøve igen.

Lykken bliver hul, hvis vi bytter den evige glædes velsignelser ud med det, der er nemt i øjeblikket. Uanset vores alder er det den absolutte sandhed: Nøglen til varig lykke er at leve efter Jesu Kristi evangelium og overholde vores pagter. Vores profet, præsident Nelson, har bekræftet, at »vores ultimative sikkerhed og vores eneste varige lykke består i at holde fast ved jernstangen i Jesu Kristi genoprettede evangelium, inklusive dets pagter og ordinancer. Når vi gør det, kan vi navigere sikkert gennem barske farvande, fordi vi har adgang til Guds kraft.«7

Mange af os befinder os i et oprørt hav. Når vi kastes rundt af modgangens bølger og nogle gange forblændes af de tårestrømme, der følger med disse vanskeligheder, ved vi måske ikke, i hvilken retning vi skal ro vores livs båd. Vi tror måske ikke engang, at vi har styrken til at komme i land. At huske, hvem I er – et elsket barn af Gud – hvorfor I er på jorden, og på jeres mål om at leve med Gud og jeres kære, kan få jer til at se klart og kan pege jer i den rigtige retning. Midt i stormen er der et klart lys, som viser vej. »Jeg er lyset, som skinner i mørket,« erklærede Jesus.8 Vi er garanteret sikkerhed, når vi spejder efter hans lys og retskaffent opretholder vores pagter.

Det har været et privilegium at møde kvinder i alle aldre, som lever under mange forskellige omstændigheder, og som holder deres pagter. Hver dag vender de deres blik mod Herren og hans profet for at få vejledning, frem for populære medier. På trods af deres individuelle udfordringer og verdens nedbrydende filosofier, der forsøger at afholde dem fra at holde deres pagter, er de fast besluttet på at holde sig på pagtsstien. De stoler på løftet om »alt det, som [Faderen] har.«9 Og jeres alder uagtet har hver eneste af jer kvinder, som har indgået pagter med Gud, evnen til at holde Herrens lys op og lede andre til ham.10 Ved at I holder pagter, vil han velsigne jer med sin præstedømmekraft og gøre jer i stand til at have en afgørende indflydelse på alle, som I omgås. Som præsident Nelson har erklæret, er I de kvinder, som vil opfylde de profetier, der er blevet forudsagt!11

Kære søstre, det er vigtigere end alt andet, at I bliver på pagtens sti til Jesus Kristus! Vi er blevet velsignet med at komme til jorden, hvor templer er spredt ud over hele kloden. Ethvert værdigt medlem af Kirken har mulighed for indgå pagter i templet og overholde dem. Unge voksne, I behøver ikke vente, til I bliver gift eller skal på mission, med at indgå disse hellige pagter. I kan som unge kvinder forberede jer til at modtage den beskyttelse og styrke, som tempelpagterne giver, så snart I er fyldt 18 år, når I er klar og føler et ønske om at ære disse tempelpagter.12 I, som allerede har modtaget templets velsignelser, lad ikke kritikere eller distraktioner trække jer væk fra evige sandheder. Undersøg og spørg pålidelige kilder for at få en større forståelse af den hellige betydning af de pagter, I har indgået. Tag til templet, så ofte I kan og lyt til Ånden. I vil mærke den varme overbevisning om, at I er på Herrens sti. I vil finde mod til at fortsætte samt til at føre andre med jer.

Jeg bevidner, at når vi vælger at indgå pagter med vor himmelske Fader og får adgang til Frelserens kraft til at overholde dem, vil vi blive velsignet med mere lykke i dette liv, end vi kan forestille os nu, og et herligt evigt liv i den kommende verden.13 I Jesu Kristi navn. Amen.