2022
Kuinka ymmärtää syvällisemmin patriarkallista siunausta
Tammikuu 2022


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Kuinka ymmärtää syvällisemmin patriarkallista siunausta

Kun otat patriarkallisen siunauksesi osaksi päivittäistä elämääsi, löydät tästä taivaallisesta lahjasta voimaa ja ohjausta.

Kuva
nuori mies lukemassa patriarkallista siunausta

Valokuva Lloyd Eldredge

Milloin viimeksi luit patriarkallisen siunauksesi?

Maailma on täynnä tärkeitä päätöksiä, ja patriarkallinen siunauksesi toimii henkilökohtaisena kompassinasi, joka auttaa sinua suunnistamaan kuolevaisuuden haasteissa. Kuten presidentti Thomas S. Monson (1927–2018) sanoi: ”Patriarkallinen siunaus on vastaanottajalle ilmoitus – –. Se suojelee, innoittaa ja kannustaa aktiivisuuteen ja vanhurskauteen. Patriarkallinen siunaus sisältää kirjaimellisesti lukuja iankaikkisten mahdollisuuksiesi kirjasta.”1

Tarkoitus on, että pyhien kirjoitusten ja profeetan sanojen ohella tutkit patriarkallista siunaustasi yhä uudelleen koko elämäsi ajan. Jos et siis ole lukenut omaasi hetkeen, kannattaa ehkä jälleen palata sen pariin. Tässä on muutamia ehdotuksia, jotka auttavat sinua ymmärtämään paremmin patriarkallisen siunauksesi merkitystä ja ottamaan sen osaksi jokapäiväistä elämääsi.

1. Lue ja pohdiskele siunausta usein

Kun palaat säännöllisesti patriarkallisen siunauksesi pariin, se auttaa sinua muistamaan siunauksen innoitetut sanat ja ymmärtämään, miten ne liittyvät elämäsi eri vaiheisiin. Lukemalla siunaustasi osoitat taivaalliselle Isälle, että haluat Hänen johdattavan sinua.

Jos varaat aikaa siihen, että tutkit ja pohdit patriarkallisen siunauksesi innoitettuja sanoja, saatat löytää jotakin uutta ja voimallista jokaisella lukukerralla!

2. Etsi innoitettuja neuvoja

Kun tutkiskelet patriarkallista siunaustasi, pidä mielessäsi kysymykset, joita sinulla saattaa olla. Nämä kysymykset voivat liittyä mihin tahansa opiskelupaikan päättämisestä aviopuolison valintaan. Vaikka et saisi siunauksesta suoria vastauksia, se voi ohjata sinut oikeaan suuntaan. Tee luettelo yksittäisistä neuvoista, jotka saat patriarkallisessa siunauksessasi. Säilytä luetteloa siunauksesi yhteydessä, jotta voit palata siihen usein ja nähdä, miten erityiset neuvot patriarkallisessa siunauksessasi ovat vaikuttaneet elämääsi.

3. Saa tietoa syntyperästäsi

Patriarkallinen siunauksesi kertoo sinulle, mihin Israelin kahdestatoista heimosta kuulut. Israelin huoneen jäseninä meillä kaikilla on vastuullinen tehtävä osallistua Herran työhön myöhempinä aikoina. Heimostamme riippumatta me kaikki polveudumme Abrahamista, joten olemme kaikki oikeutettuja siunauksiin, jotka seuraavat Abrahamin liitosta. Tutki tuon liiton lupauksia ja sitä, kuinka voit täyttää velvollisuutesi koota Israelia.

4. Huomaa lahjoja ja kykyjä

Kiinnitä huomiota erityisiin kykyihin, joilla Herra on siunannut sinua. Siunauksesi ei välttämättä nimeä näitä kykyjä suoraan, mutta kun tutkit siunaustasi pohtien samalla omia lahjojasi ja kykyjäsi, voit oppia lisää itsestäsi. Jumalallisten lahjojesi huomaaminen auttaa sinua täyttämään tehtäväsi elämässä.

Patriarkalliset siunaukset ovat pyhiä ja henkilökohtaisia. Siksi on tärkeää, ettet vertaa patriarkallisen siunauksesi sisältöä muiden siunauksiin. Kuten presidentti Monson totesi: ”Patriarkallinen siunauksesi on sinun ja vain sinun. Se saattaa olla lyhyt tai pitkä, yksinkertainen tai syvällinen. Pituus ja kieliasu eivät ole ratkaisevia patriarkallisessa siunauksessa. Henki on se, joka ilmaisee todellisen merkityksen.”2

5. Muista jumalallinen arvosi

Patriarkallinen siunauksesi on täynnä henkilökohtaista ohjausta taivaalliselta Isältäsi. Merkitse siunauksessasi olevat sanat, jotka kuvaavat identiteettiäsi Jumalan lapsena. Laadi luettelo näistä ominaisuuksista, niin huomaat, kuinka ne muistuttavat jumalallisesta arvostasi. Kun tutkit kohtia, jotka kuvailevat, kuka olet, ymmärrät paremmin, millaisena Jumala näkee sinut. Samalla todistuksesi jumalallisesta arvostasi vahvistuu.

6. Tarkastele asioita iankaikkisesta näkökulmasta

Patriarkallinen siunauksesi toimii karttanasi kuolevaisuudessa, mutta se on myös kompassi, joka ohjaa sinua kohti iankaikkisuutta. Siunausta tutkiessa on olennaisen tärkeää säilyttää iankaikkinen näkökulma, jotta voit ymmärtää siunauksen merkityksen ja totuuden siitä, että kaikki luvatut siunaukset – maan päällä tai seuraavassa elämässä – toteutuvat. Kuten vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista on todennut: ”Jotkin siunaukset tulevat pian, jotkin tulevat myöhemmin, jotkin tulevat vasta taivaassa – mutta niille, jotka omaksuvat Jeesuksen Kristuksen evankeliumin, ne tulevat.”3

Kun luet patriarkallista siunaustasi usein ja pidät sitä henkilökohtaisena elämän oppaanasi, pystyt kohtaamaan eteesi tulevat haasteet ja päätökset luottavaisin mielin. Tietosi identiteetistäsi taivaallisten vanhempien lapsena vahvistuu, ja ymmärrät paremmin tehtäväsi täällä maan päällä.

Viitteet

  1. Thomas S. Monson, ”Patriarkallinen siunauksesi – valkeuden Liahona”, Valkeus, tammikuu 1987, s. 55.

  2. Thomas S. Monson, ”Patriarkallinen siunauksesi”, s. 55.

  3. Jeffrey R. Holland, ”Meitä odottavan hyvän ylipappi”, Liahona, tammikuu 2000, s. 45.