2020
Hur jag förbereder mig för ett tempel i Indien
Juli 2020


Endast digitalt

Hur jag förbereder mig för ett tempel i Indien

Jag har alltid velat besöka templet. Nu när profeten har tillkännagivit ett tempel i Indien ser jag fram emot att ta emot förrättningarna här.

Under min uppväxt i Indien var min familj och jag hinduer. Jag var alltid omgiven av tron på att det finns många gudar att dyrka. När jag var liten hade jag också vänner som var kristna. De berättade för mig om en enda Gud som skapade världen och alla människor. Jag började undra varför jag dyrkade så många gudar när det fanns de som bara trodde på en enda Gud.

När jag gick på högstadiet skaffade jag en del ovanor. Jag drack mycket, jag var ohövlig, och mitt beteende upprörde min familj. Så jag flyttade och påbörjade ett nytt liv i Hyderabad, en stad med många arbetstillfällen.

Jag började bli deprimerad och ensam på grund av min livsstil. Men en dag träffade jag på två män. De sa att de var missionärer från Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och berättade för mig om Jesu Kristi evangelium. Och återigen fick jag höra om bara en Gud som hade skapat en plan för alla sina barns lycka. Deras budskap fyllde mig omedelbart med hopp och glädje. Jag ville veta mer.

Jag har nu varit medlem i kyrkan i sju år. Jag har förändrats, jag har bevittnat mirakel i mitt liv och jag har lärt mig så mycket om evangeliet. Jag älskar glädjen det ger mig. Men det finns en viktig del av evangeliet som återstår för mig att uppleva – templet.

Från det ögonblick jag först fick höra om templet ville jag åka dit och lära av och känna Anden, bli beseglad till min familj för evigt och ingå förbund med Herren. Men det finns inga tempel i Indien, och jag har ännu inte fått möjligheten att resa till ett. Så många sista dagars heliga i Indien, och jag själv, har uppsänt oräkneliga böner– vi har fastat och vi har hållit fast vid tålamodet och tron på att det en dag skulle byggas ett tempel i Indien.

Under generalkonferensen i april 2018 besvarade Gud våra böner när president Russell M. Nelson tillkännagav att ett tempel skulle byggas i Bengaluru i Indien. Jag ska aldrig glömma den dagen. Anden fyllde mitt hjärta med glädje och mina ögon med tårar vid profetens ord. Jag tackade genast min himmelske Fader för att han besvarat våra böner. Och det ska bli så spännande att äntligen få se och gå in i templet om bara några år.

Jag är så glad och stolt över att vara medlem i Jesu Kristi kyrka. Jag vet att Herren återställde det sanna evangeliet till den här jorden genom profeten Joseph Smith. Jag vet att templet är en plats där vi kan komma närmare Gud, beseglas till våra familjer och lära oss mer om vårt syfte. Och medan jag väntar på att templet ska byggas här i Indien arbetar jag flitigt på att förbereda mig för att besöka det.

  • Jag ber och lär mig så mycket jag kan om templet, de förbund jag kommer att ingå och de förrättningar jag kommer att ta emot där.

  • Jag ber andra medlemmar som redan har gått igenom templet om råd för hur man förbereder sig andligt.

  • Jag lär mig släktforska så att jag kan ta med mina förfäders namn till templet.

  • Jag deltar i en tempelförberedande kurs.

Jag vill vara redo för den dagen då jag äntligen kan besöka templet och göra det till en prioritet i mitt liv. Jag vill sträva efter att alltid vara värdig att besöka templet så att jag kan ta emot utlovade välsignelser, vägledning och de bönesvar jag väntat så länge på. Jag ser så fram emot den dagen.