2020
Välsignelsen av fortlöpande uppenbarelse till profeter och personlig uppenbarelse till vägledning i livet
Maj 2020


Välsignelsen av fortlöpande uppenbarelse till profeter och personlig uppenbarelse till vägledning i livet

Fortlöpande uppenbarelse har tagits emot och tas emot genom de kanaler som Herren har upprättat.

I dag ska jag tala om fortlöpande uppenbarelse till profeter och personlig uppenbarelse till vägledning i livet.

Ibland får vi uppenbarelse även när vi inte känner till Herrens syften. Strax innan äldste Jeffrey R. Holland kallades som apostel i juni 1994 fick jag uppleva en vacker uppenbarelse om att han skulle bli kallad. Jag var regionrepresentant och kunde inte se någon anledning till att jag skulle få veta det. Men vi var kamrater när vi var unga missionärer i England i början av 1960-talet och jag kände stor kärlek till honom. Jag såg den upplevelsen som en öm barmhärtighet. Under de senaste åren har jag funderat över om Herren förberedde mig inför att bli juniorapostel bland de tolv till en fantastisk missionskamrat som var min juniorkamrat när vi var unga missionärer.1 Ibland uppmanar jag unga missionärer att vara snälla mot sina juniorkamrater, eftersom de aldrig vet när de kommer att bli deras seniorkamrater.

Jag har ett fast vittnesbörd om att denna återställda kyrka leds av vår Frälsare Jesus Kristus. Han vet vilka han ska kalla som sina apostlar och i vilken ordning han ska kalla dem. Han vet också hur han ska förbereda sin seniorapostel för att bli kyrkans profet och president.

Vi hade förmånen denna morgon att få höra vår älskade profet president Russell M. Nelson läsa upp ett viktigt tillkännagivande för världen vid detta 200-årsjubileum som handlar om återställelsen av Jesu Kristi evangeliums fullhet.2 Detta betydelsefulla tillkännagivande av president Nelson har klargjort att Jesu Kristi kyrkas hela uppkomst, tillvaro och vägledning inför framtiden vilar på principen om fortlöpande uppenbarelse. Det nya tillkännagivandet visar hur en kärleksfull Fader kommunicerar med sina barn.

I tidigare dagar uttryckte president Spencer W. Kimball de känslor jag har i dag. Han sa: ”Det vi framför allt bör vara tacksamma för … är att himlarna sannerligen är öppnade och att Jesu Kristi återupprättade kyrka är grundad på uppenbarelsens klippa. Fortlöpande uppenbarelse är själva hjärteblodet i den levande Herrens och Frälsarens, Jesu Kristi, evangelium.”3

Profeten Enok förutsåg den tid vi lever i. Herren beskrev för Enok den stora ogudaktighet som skulle råda och profeterade om de ”stora prövningar” som skulle komma. Dock lovade Herren: ”Jag skall bevara mitt folk.”4 ”Och jag skall sända rättfärdighet ned från himlen, och sanning skall jag bringa fram ur jorden för att bära vittnesbörd om min Enfödde.”5

President Ezra Taft Benson lärde med stor kraft att Mormons bok, vår religions slutsten, kom fram ur jorden för att uppfylla Herrens ord till Enok. Fadern och Sonen och änglar och profeter visade sig för profeten Joseph Smith, ”ledda av himmelen att återställa de nödvändiga nycklarna till riket”6.

Profeten Joseph Smith fick uppenbarelse efter uppenbarelse. En del har nämnts under den här konferensen. Många uppenbarelser som profeten Joseph fick har bevarats för oss i Läran och förbunden. Alla kyrkans standardverk innehåller Herrens sinne och vilja för oss i denna sista tidsutdelning.7

Förutom dessa stora grundläggande skrifter har vi välsignats med fortlöpande uppenbarelse till levande profeter. Profeter är ”Herrens bemyndigade ombud med rätt att tala i hans ställe”8.

En del uppenbarelser är av monumental betydelse och andra stärker vår insikt i viktiga gudomliga sanningar och ger vägledning för vår tid.9

Vi är otroligt tacksamma för uppenbarelsen till president Spencer W. Kimball om att erbjuda prästadömet och templets välsignelser till alla värdiga manliga medlemmar i kyrkan i juni 1978.10

Jag har tjänat med många av de tolv som var med och deltog när denna dyrbara uppenbarelse togs emot. Var och en av dem har under personliga samtal bekräftat den mäktiga och förenande andliga vägledning som president Kimball och de upplevde. Många sa att de inte hade fått någon mäktigare uppenbarelse, varken förr eller senare.11

De av oss som i dag tjänar i de tolv apostlarnas kvorum har välsignats i vår tid när betydelsefulla uppenbarelser har kommit till de senaste profeterna.12 President Russell M. Nelson har varit Herrens bemyndigade ombud, särskilt när det gäller uppenbarelserna för att hjälpa familjer göra hemmet till en trons fristad, samla det skingrade Israel på båda sidorna av slöjan och välsigna medlemmar som tagit emot sin begåvning i sådant som rör heliga tempelförrättningar.

När viktiga förändringar ämnade att välsigna våra hem tillkännagavs under generalkonferensen i oktober 2018 vittnade jag om att ”under de överläggningar som första presidentskapets råd och de tolv apostlarnas kvorum höll i templet … efter att vår käre profet vädjat till Herren om uppenbarelse … kom en mäktig bekräftelse till alla”13.

När detta skedde hade andra uppenbarelser om heliga tempelförrättningar tagits emot men inte tillkännagetts eller genomförts än.14 Denna vägledning inleddes med personlig profetisk uppenbarelse till president Russell M. Nelson och mild och mäktig bekräftelse till dem som deltog i den processen. President Nelson engagerade särskilt systrarna som presiderar över Hjälpföreningens, Unga kvinnors och Primärs organisationer. Den slutliga vägledningen, i templet, till första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum var djupt andlig och mäktig. Vi visste alla att vi hade tagit emot Herrens sinne, vilja och röst.15

Jag förkunnar högtidligt att fortlöpande uppenbarelse har tagits emot och tas emot genom de kanaler som Herren har upprättat. Jag vittnar om att det nya tillkännagivandet som president Nelson gav i morse är en uppenbarelse som kan välsigna alla.

Vi ber alla att komma och mätta sig vid Herrens bord

Vi uttrycker också vår helhjärtade önskan att återförenas med dem som har kämpat med sina vittnesbörd, varit mindre aktiva eller har bett att få sina namn borttagna från kyrkans uppteckningar. Vi vill tillsammans med er mätta oss ”med Kristi ord” vid Herrens bord, så att vi kan lära oss allt vi bör göra.16 Vi behöver er! Kyrkan behöver er! Herren behöver er! Vår innerliga bön är att ni ska förena er med oss för att dyrka världens Frälsare. Vi vet att en del av er har mötts av förolämpningar, ovänlighet eller annat uppförande som inte är kristuslikt. Vi vet också att en del har mött utmaningar i sin tro som inte till fullo har uppfattats, förståtts eller bemötts.

En del av våra mest ståndaktiga och trofasta medlemmar har kämpat med sin tro under en tid. Jag älskar den sanna berättelsen om W. W. Phelps, som hade övergett kyrkan och vittnat mot Joseph Smith i en rättegång i Missouri. Efter sin omvändelse skrev han till Joseph: ”Jag känner till min situation, du känner till den, och Gud känner till den, och jag vill bli frälst om mina vänner hjälper mig.”17 Joseph förlät honom, gav honom något att göra igen och skrev kärleksfullt: ”Vi var en gång vänner och har äntligen blivit det igen.”18

Bröder och systrar, hur er situation än ser ut, var medvetna om att kyrkan och dess medlemmar kommer att välkomna er tillbaka!

Personlig uppenbarelse till vägledning i livet

Personlig uppenbarelse är tillgänglig för alla som ödmjukt söker Herrens vägledning. Den är lika viktig som profetisk uppenbarelse. Personlig, andlig uppenbarelse från den Helige Anden har lett till att miljoner fått det vittnesbörd som krävs för att bli döpta och konfirmerade som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga.

Personlig uppenbarelse är den stora välsignelsen som kommer efter dopet när vi blir ”heliggjorda genom att ta emot den Helige Anden”19. Jag minns en särskild andlig uppenbarelse när jag var 15 år. Min älskade bror sökte vägledning från Herren om hur han skulle bemöta vår käre far som inte ville att min bror skulle tjäna som missionär. Jag bad också med ärligt uppsåt och fick personlig uppenbarelse om att evangeliet var sant.

Den Helige Andens roll

Personlig uppenbarelse grundar sig på andliga sanningar som tas emot från den Helige Anden.20 Den Helige Anden är den som uppenbarar och vittnar om all sanning, särskilt om Frälsaren. Utan den Helige Anden kan vi inte i sanning veta att Jesus är Kristus. Hans betydelsefulla roll är att vittna om Fadern och Sonen och deras titlar och deras härlighet.

Den Helige Anden kan påverka alla på ett mäktigt sätt.21 Detta inflytande är inte ständigt om man inte har döpt sig och tagit emot den Helige Andens gåva. Den Helige Anden är också en renande kraft under omvändelse- och förlåtelseprocessen.

Anden kommunicerar på förunderliga sätt. Herren använde denna vackra beskrivning:

”Jag skall tala till ditt förstånd och till ditt hjärta genom den Helige Anden, som skall komma över dig och som skall bo i ditt hjärta.

Och se, detta är uppenbarelsens ande.”22

Dess inverkan kan vara otroligt kraftfull, men den kommer oftast som en stilla och mild röst.23 Skrifterna innehåller många exempel på hur Anden påverkar våra sinnen, bland annat genom att tala frid till våra sinnen24, uppta våra sinnen25, upplysa vårt förstånd26 och till och med tala som en röst till våra sinnen27.

Här är en del principer som förbereder oss för att ta emot uppenbarelse:

  • Be om andlig vägledning. Vi behöver vördnadsfullt och ödmjukt söka och be28 och vara tålmodiga och undergivna29.

  • Förbereda oss för inspiration. Det kräver att vi är i harmoni med Herrens lära och följer hans bud.

  • Värdigt ta del av sakramentet. När vi gör detta vittnar vi och ingår förbund med Gud om att vi tar på oss hans helige Sons namn och att vi minns honom och håller hans bud.

De här principerna förbereder oss för att ta emot, känna igen och följa den Helige Andens maningar och vägledning. Det omfattar ”de fridgivande tingen … som ger glädje [och] … evigt liv”30.

Vår andliga förberedelse förstärks storligen när vi regelbundet studerar skrifterna och evangeliets sanningar och begrundar den vägledning vi söker. Men kom ihåg att vara tålmodig och lita på Herrens tidsplan. Vägledning ges av en allvetande Herre när han ”avsiktligt väljer att undervisa oss”31.

Uppenbarelse för våra ämbeten och uppdrag

Den Helige Anden ger oss också uppenbarelse för våra ämbeten och uppdrag. Jag har upplevt att betydelsefull andlig vägledning oftast kommer när vi försöker välsigna andra genom att utföra våra ansvar.

Jag minns hur jag som ung biskop fick ett desperat telefonsamtal från ett par strax innan jag skulle flyga i jobbet. Jag vädjade till Herren innan de kom för att få veta hur jag kunde hjälpa dem. Jag fick uppenbarelse om vilket problem de stod inför och det svar jag skulle ge dem. Denna uppenbarade vägledning gjorde att jag kunde utföra mina heliga ansvar i mitt ämbete som biskop trots min mycket begränsade tid. Biskopar världen över har upplevt samma sak som jag. Som stavspresident fick jag inte bara viktig uppenbarelse utan också den personliga rättelse jag behövde för att åstadkomma Herrens syften.

Jag försäkrar er om att uppenbarad vägledning kan komma till var och en av oss när vi ödmjukt arbetar i Herrens vingård. Det mesta av vår vägledning kommer från den Helige Anden. Ibland och av viss anledning kommer den direkt från Herren. Jag vittnar personligen om att det är sant. Vägledning till kyrkan i stort kommer till kyrkans president och profet.

Vi, som dagens apostlar, har haft förmånen att få arbeta och resa med vår nuvarande profet president Nelson. Det som Wilford Woodruff sa om profeten Joseph Smith kan också sägas om president Nelson. Jag har sett ”hur Guds Ande verkade med honom, och hur Jesus Kristus uppenbarade sig för honom och hur dessa uppenbarelser uppfylldes”32.

Det är min ödmjuka vädjan i dag att var och en av oss ska söka fortlöpande uppenbarelse till vägledning i livet och följa Anden när vi dyrkar Gud Fadern i vår Frälsare Jesu Kristi namn, om vilken jag vittnar i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. År 1960, när åldern för missionärstjänst för unga män sänktes från 20 till 19 år, var jag en av de sista 20-åringarna och äldste Jeffrey R. Holland en av de första 19-åringarna.

  2. Se ”Återställelsen av Jesu Kristi evangeliums fullhet: Ett tillkännagivande för världen vid 200-årsjubileet”, i Russell M. Nelson, ”Hör honom”, Liahona, maj 2020, s. 91. Det här tillkännagivandet är ett av sex tillkännagivanden som har getts under denna tidsutdelning av första presidentskapet och de tolv apostlarnas kvorum.

  3. Kyrkans presidenters lärdomar: Spencer W Kimball (2006), s. 246; se även Matt. 16:13–19.

  4. Mose 7:61.

  5. Mose 7:62. Herren fortsatte: ”Och jag skall låta rättfärdighet och sanning svepa över jorden så som en flod för att samla mina utvalda från jordens fyra hörn” (Mose 7:62; se även Ps. 85:12).

  6. Ezra Taft Benson, ”Gåvan av nutida uppenbarelse”, Nordstjärnan, jan. 1987, s. 68.

  7. Se Ezra Taft Benson, ”Gåvan av nutida uppenbarelse”, s. 69.

  8. Hugh B. Brown, ”Joseph Smith among the Prophets” (den 16:e årliga predikan till minne av Joseph Smith, Logans religionsinstitut, 7 dec. 1958), s. 7.

  9. Se Hugh B. Brown, ”Joseph Smith among the Prophets”, s. 7. Utan undantag är uppenbarelserna i harmoni med det som Herren sagt genom tidigare profeter.

  10. Se OT–2; se även 2 Ne. 26:33. Uppenbarelsen förverkligade läran som beskrivs i Mormons bok om att ”alla är lika inför Gud” oavsett man är ”svart eller vit, träl eller fri, man eller kvinna” (2 Ne. 26:33). Denna anmärkningsvärda uppenbarelse togs emot och bekräftades i det heliga övre rummet i Salt Lake-templet av första presidentskapets råd och de tolv apostlarnas kvorum.

  11. Många av apostlarna uttryckte att uppenbarelsen var så mäktig och så helig att alla ord som användes för att beskriva den var otillräckliga och inte kunde fånga uppenbarelsens djupa och mäktiga natur.

  12. Se ”Familjen: Ett tillkännagivande för världen”, Liahona, maj 2017, s. 145. Detta tillkännagivande upplästes av president Gordon B. Hinckley under Hjälpföreningens möte den 23 september 1995 i Salt Lake City i Utah, USA. Se även Thomas S. Monson, ”Välkomna till konferensen”, Liahona, nov. 2012, s. 4–5. President Monson tillkännagav ett lägre ålderskrav för missionärstjänst.

  13. Quentin L. Cook, ”Djup och varaktig omvändelse till vår himmelske Fader och Herren Jesus Kristus”, Liahona, nov. 2018, s. 11.

  14. Uppenbarelserna om heliga tempelförrättningar implementerades i alla tempel den 1 januari 2019. Det är viktigt att förstå att man endast samtalar om specifika delar av templets förrättningar i templet. Men principer lärs ut. Äldste David A. Bednar undervisade på ett vackert sätt om vikten av templets förbund och förrättningar och hur ”gudaktighetens kraft kan flöda in i våra liv” genom dem (”Låt bygga detta hus åt mitt namn”, Liahona, maj 2020, s. 86).

  15. Denna process och dessa möten hölls i Salt Lake-templet i januari, februari, mars och april 2018. Den slutliga uppenbarelsen till första presidentskapet och de tolvs kvorum gavs den 26 april 2018.

  16. Se 2 Ne. 32:3.

  17. Saints: The Story of the Church of Jesus Christ in the Latter Days, vol. 1, The Standard of Truth, 1815–1846 (2018), s. 418.

  18. Saints, 1:418.

  19. 3 Ne. 27:20.

  20. Den Helige Anden är en medlem i gudomen (se 1 Joh 5:7; L&F 20:28). Hans kropp består av ande i en människas form och avbild (se L&F 130:22). Hans inflytande kan vara överallt. Han är ett i syfte med vår himmelske Fader och Jesus Kristus, vår Frälsare.

  21. För en omfattande insikt i Kristi ljus och skillnaden mellan Kristi ljus och den Helige Anden, se 2 Ne. 32; L&F 88:7, 11–13; HFS ”Ljus, Kristi ljus”. Se även Boyd K. Packer, ”Kristi ljus”, Liahona, apr. 2005, s. 8–14.

  22. L&F 8:2–3.

  23. Se Hel. 5:30; L&F 85:6.

  24. Se L&F 6:23.

  25. Se L&F 128:1.

  26. Se L&F 11:13.

  27. Se Enos 1:10.

  28. Se Matt. 7:7–8.

  29. Se Mosiah 3:19.

  30. L&F 42:61.

  31. Neal A. Maxwell, All Things Shall Give Thee Experience (2007), s. 31.

  32. Wilford Woodruff, i Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 282.