2020
De finaste hemmen
Maj 2020


De finaste hemmen

Frälsaren är den fullkomlige ingenjören, byggaren och inredaren. Hans projekt är våra själars fullkomning och eviga glädje.

Nyligen fångade en reklamskylt min uppmärksamhet. Den gjorde reklam för ett möbel- och inredningsföretag. Texten lydde: ”Vi betjänar de finaste hemmen i Salt Lake City.”

Budskapet var effektfullt – vad är ett ”fint hem”? Jag kom på mig själv med att fundera över den frågan, särskilt med tanke på de barn som min fru Kathy och jag fostrade och de barn som de fostrar i dag. Precis som föräldrar överallt oroade vi oss och bad för vår familj. Det gör vi fortfarande. Vi vill verkligen deras allra bästa. Hur kan de och deras barn bo i de finaste hemmen? Jag har funderat över de medlemmars hem vilka Kathy och jag har haft förmånen att besöka. Vi har blivit inbjudna till hem i Korea och Kenya, i Filippinerna och Peru, i Laos och Lettland. Låt mig berätta om fyra saker med fina hem som jag lagt märke till.

För det första har skapandet av de finaste hemmen, ur Herrens perspektiv, allt att göra med de personliga egenskaperna hos dem som bor där. Dessa hem görs inte fina på något viktigt eller varaktigt sätt genom möblemanget eller genom nettovärdet eller den sociala ställningen hos dem som bor där. Det finaste kännetecknet på vilket hem som helst är Kristi avbild, återspeglad i de som bor i hemmet. Det som har betydelse är inredningen i själen hos dess invånare, inte själva byggnaden.

Kristi egenskaper förvärvas ”med tiden”1 genom avsiktligt framåtskridande på förbundsstigen. Kristuslika egenskaper dekorerar deras liv vilka strävar efter att leva i godhet. De fyller hem med evangelieljus, vare sig golvet består av jord eller marmor. Även om du är den enda i ditt hushåll som följer uppmaningen att söka efter detta2, kan du bidra till den andliga inredningen i din familjs hem.

Vi följer Herrens befallning att vi ska ”organisera [oss], förbereda allt som behövs och upprätta ett hus” genom att organisera, förbereda och inrätta våra andliga liv, inte vår fastighet. När vi tålmodigt följer Frälsarens förbundsstig blir vårt hem ”ett hus för härlighet, ett ordningens hus [och] ett Guds hus”.3

För det andra tar sig invånarna i de finaste hemmen tid att studera skrifterna och de levande profeternas ord varje dag. President Russell M. Nelson har uppmanat oss att ”förvandla” och omdana våra hem genom evangeliestudier.4 Uppmaningen gavs med avseende på att fina hem inhyser det finstämda, viktiga verket av personlig tillväxt och omdaning av våra svagheter. Daglig omvändelse är ett omvandlande verktyg som gör det möjligt för oss att bli lite vänligare, kärleksfullare och mer förstående. Genom skriftstudier kommer vi närmare Frälsaren, vars generösa kärlek och nåd bistår oss i vår tillväxt.

Bibeln, Mormons bok och Den kostbara pärlan återger berättelser om familjer, så det är inte förvånande att dessa gudomliga skrifter är enastående handböcker för hur man bygger de finaste hemmen. De skildrar föräldrars oro, frestelsens faror, rättfärdighetens seger, hungersnödens och överflödets prövningar, krigets fasor och fridens belöningar. Om och om igen visar skrifterna oss hur familjer får framgång genom rättfärdigt leverne och hur de misslyckas när andra vägar följs.

För det tredje följer fina hem den ritning som skapades av Herren för hans finaste hem: templet. Ett tempelbygge påbörjas med grundläggande steg – röjning av vegetation och utjämning av mark. Dessa första åtgärder för att förbereda marken kan jämföras med att hålla de grundläggande buden. Buden utgör grunden på vilken lärjungeskapet byggs. Stabilt lärjungeskap får oss att stå fasta, ståndaktiga och orubbliga5, likt stommen av stål i ett tempel. Denna stadiga stomme gör att Herren kan sända sin Ande att förändra våra hjärtan.6 Att uppleva en mäktig förändring i hjärtat är som att lägga till vacker inredning i templet.

När vi går framåt i tro förändrar Herren oss gradvis. Vi får hans bild i vårt ansikte och börjar avspegla kärleken och skönheten i hans personlighet.7 Allteftersom vi blir mer som han känner vi oss hemma i hans hus och han känner sig hemma i vårt.

Vi kan upprätthålla vårt hems nära anknytning till hans hem genom att vara värdiga och använda en tempelrekommendation så ofta som omständigheterna medger. När vi gör det vilar heligheten i Herrens hus även över vårt hus.

Det storslagna Salt Lake-templet står här i närheten. Pionjärer med enkla verktyg, lokala material och oupphörligt hårt arbete byggde detta tempel mellan 1853 och 1893. Det bästa de tidiga medlemmarna i kyrkan kunde uppbåda av ingenjörskonst, arkitektur och inredning skapade ett mästerverk som beundras av miljoner människor.

Nästan 130 år har gått sedan templet invigdes. Som äldste Gary E. Stevenson sa i går har de byggnadsprinciper som tillämpades för att formge templet ersatts av nyare, säkrare normer. Om vi lät bli att förstärka templets konstruktion och reparera strukturella svagheter skulle vi svika de pionjärers förtroende som gjorde allt de förmådde och lämnade templet i efterföljande generationers vård.

Kyrkan har påbörjat ett fyraårigt restaureringsprojekt för att förbättra templets strukturella och seismologiska säkerhet.8 Grunden, golven och väggarna ska förstärkas. Med våra dagars bästa ingenjörskonst kommer templet att uppdateras till modern standard. Vi kommer inte att kunna se de strukturella förändringarna, men följderna av dem blir påtagliga och viktiga. I allt detta arbete kommer templets vackra inredningsdetaljer att bevaras.

Vi bör följa det exempel vi får genom renoveringen av Salt Lake-templet och ta oss tid att utvärdera vår egen andliga jordbävningssäkrade konstruktion för att försäkra oss om att den är uppdaterad. Regelbundna självutvärderingar i kombination med att vi frågar Herren ”Vad är det då jag saknar?”9 kan hjälpa var och en av oss att bygga ett hem av finaste slag.

För det fjärde utgör de finaste hemmen en tillflykt undan livets stormar. Herren har lovat att de som håller Guds bud ska ”få framgång i landet”10. Guds framgång är kraften att sträva framåt trots livets problem.

År 2002 lärde jag mig en viktig läxa om problem. När jag var i Asunción i Paraguay träffade jag stadens stavspresidenter. På den tiden var Paraguay drabbat av en hemsk ekonomisk kris och många av kyrkans medlemmar led och fick inte pengarna att räcka. Jag hade inte varit i Sydamerika sedan min mission och hade aldrig varit i Paraguay. Jag hade bara verkat i områdespresidentskapet där i några veckor. Jag kände mig oförmögen att ge vägledning åt de här stavspresidenterna, så jag bad dem att enbart berätta för mig vad som fungerade bra i deras stavar. Den förste stavspresidenten berättade för mig om sådant som gick bra. Den nästföljande nämnde saker som gick bra, och några problem. När vi kommit till den siste stavspresidenten nämnde han bara en rad jobbiga svårigheter. Allteftersom stavspresidenterna förklarade omfattningen av situationen undrade jag alltmer oroligt, nästan desperat, vad jag skulle säga.

Precis när den siste stavspresidenten avslutade sina kommentarer kom en tanke till mig: ”Äldste Clayton, ställ den här frågan till dem: ’Presidenter, av alla medlemmar i era stavar som betalar fullt tionde, betalar ett generöst fasteoffer, ärar sina ämbeten i kyrkan, faktiskt besöker sina familjer som hemlärare eller besökslärare11 varje månad, håller familjens hemafton, studerar skrifterna och ber som familj varje dag – hur många av dem har problem de inte själva klarar av att lösa utan att kyrkan måste gå in och lösa problemen åt dem?’”

Jag följde intrycket jag fått och ställde frågan till stavspresidenterna.

De såg på mig i tysthet och förvåning, och sa sedan ”Pues, ninguno”, som betyder ”faktiskt inga”. De berättade sedan för mig att inga av de medlemmar som gjorde allt detta hade problem som de inte själva kunde lösa. Varför? Eftersom de bodde i de finaste hemmen. Deras trofasta leverne gav dem styrka, vision och den himmelska hjälp de behövde i den ekonomiska oro som omgav dem.

Det här innebär inte att de rättfärdiga inte blir sjuka, råkar ut för olyckor, bakslag i företaget eller ställs inför många andra svårigheter i livet. Jordelivet medför alltid utmaningar, men om och om igen har jag sett att de som strävar efter att lyda buden välsignas så att de finner sin väg framåt med frid och hopp. Dessa välsignelser finns tillgängliga för alla.12

David förkunnade: ”Om inte Herren bygger huset bygger arbetarna förgäves.”13 Var du än bor, hur ditt hus än ser ut och vilken konstellation din familj än har, kan du bygga det finaste hemmet för din familj. Jesu Kristi återställda evangelium erbjuder planritningen till ett sådant hem. Frälsaren är den fullkomlige ingenjören, byggaren och inredaren. Hans projekt är våra själars fullkomning och eviga glädje. Med hans kärleksfulla hjälp kan din själ bli allt han vill att den ska vara och du kan bli den allra bästa versionen av dig själv, förberedd att etablera och bo i det finaste hemmet.

Jag vittnar i tacksamhet om att allas vår Gud och Fader lever. Hans Son Herren Jesus Kristus är hela mänsklighetens Frälsare och Återlösare. De älskar oss fullkomligt. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Herrens rike på jorden. Levande profeter och apostlar vägleder den i dag. Mormons bok är sann. Jesu Kristi återställda evangelium är den fullkomliga ritningen för att skapa de finaste hemmen. I Jesu Kristi namn, amen.