2020
In geloof handelen
Januari 2020


In geloof handelen

Afbeelding
2020 youth theme

Ons thema draait dit jaar om de woorden ‘gaan en doen’, een stoutmoedige uitspraak van de trouwe profeet Nephi in 1 Nephi 3:7. Maar misschien wel het meest geruststellende deel van dit vers volgt als Nephi ons leert dat de Heer altijd ‘een weg [zal] bereiden’ zodat we zijn werk kunnen volbrengen.

Het vertrouwen dat God de weg voor je zal bereiden, komt uit diep geloof voort. Nephi wist dat als God hem iets vroeg, Hij hem ook zou helpen die taak te volbrengen. En we weten dat Nephi de koperen platen door zijn geloof en vertrouwen in de Heer heeft kunnen bemachtigen.

Wij kunnen net als Nephi het geloof hebben om ‘te gaan en te doen’. Je begrijpt misschien niet altijd het ‘waarom’ van bepaalde instructies van kerkleiders of ouders, of zelfs van ingevingen van de Heilige Geest. Het is soms niet logisch of lijkt zelfs onmogelijk. Maar ‘geen ding zal bij God onmogelijk zijn’ (Lukas 1:37). Als je met geloof doorgaat, zul je merken dat God altijd een reden en een plan heeft.

Afbeelding
young woman walking toward a door

God zal je nooit iets vragen waarvan Hij weet dat je het niet kunt. Hij zal je nooit zomaar laten falen. Maar Hij kan je iets vragen waarvoor je veel geloof en vertrouwen in de leiding van de Geest nodig hebt.

De sleutel tot het geloof om ‘te gaan en te doen’ is vertrouwen ontwikkelen. Als je vertrouwen hebt in de Heer, vertrouw je erop dat Hij zal zorgen dat je tegen elke taak opgewassen bent. Bedenk dat je in deze tijd naar de aarde bent gezonden omdat je voorbereid en in staat bent het werk van de Heer hier en nu te doen. Je bent gekozen om in deze tijd te leven omdat de Heer vertrouwen in je stelt.

De zegeningen die je ontvangt omdat je met geloof en vertrouwen handelt, zijn ongelooflijk. Je zult je ware zelf en je doel in een groter en duidelijker perspectief leren kennen; je zult meer vertrouwen in Jezus Christus en zijn verzoening ontwikkelen, en je zult weten dat je met de hulp van de Heer goed genoeg bent.