2020
Wees net als Nephi
Januari 2020


Wees net als Nephi

Toen Nephi tegen zijn vader zei: ‘Ik zal heengaan en de dingen doen die de Heer heeft geboden’ (1 Nephi 3:7), gaf hij ons een inspirerend voorbeeld van geloof en ijverige gehoorzaamheid. Nephi’s vaste voornemen om te gaan en te doen, kwam voort uit twee belangrijke eigenschappen die we allemaal kunnen ontwikkelen: zijn persoonlijke getuigenis van de Heer en zijn profeten, en zijn geestelijke veerkracht.

Een getuigenis ontwikkelen

Nephi was gehoorzaam omdat hij zelf om een getuigenis aangaande de geboden van de Heer aan zijn vader had gevraagd en dat had ontvangen (zie 1 Nephi 2:16-20). Hij wist dat het moeilijk zou zijn om de koperen platen te bemachtigen. Maar in tegenstelling tot zijn broers wist hij ook dat de Heer bij hem zou zijn en een weg voor hem zou bereiden om het voor elkaar te krijgen.

Dit geloof in God en zijn profeet is Nephi zijn hele leven tot zegen en steun geweest. Hij heeft er wonderbaarlijke dingen door tot stand gebracht. Net als Nephi kunnen we grote dingen tot stand brengen als we ons best doen om de raad van levende profeten, de influisteringen van de Heilige Geest en de Schriften te gehoorzamen. Zo heeft de huidige profeet van de Heer, president Russell M. Nelson, ons gevraagd om aan de vergadering van Israël bij te dragen en ons op de wederkomst van de Heiland voor te bereiden.1

Als we Gods woord bestuderen en gehoorzamen, zal ons geloof toenemen. Dan zullen we de vastberadenheid in ons hart voelen om gehoorzaam te blijven, ook als dat soms moeilijk is.

Afbeelding
young man hiking

Geestelijke veerkracht ontwikkelen

We leren uit Nephi’s voorbeeld ook dat veerkracht een christelijke eigenschap is – een weg door moeilijkheden heen banen in plaats van een makkelijke uitweg zoeken. Er zijn momenten in ons leven dat er van ons moeilijke en veeleisende dingen verwacht worden. Als we in die situaties op ons geloof in Christus bouwen en ‘kiezen voor de moeilijkere, maar betere keuze, in plaats van de makkelijkere, verkeerde’2 dan zullen we gezegend worden.

Als je voor een moeilijke beslissing of taak komt te staan, zal een houding van ‘gaan en doen’ je er doorheen slepen. Als je trouw gehoor geeft aan de leiding die je ontvangt, toon je de Heer dat Hij je kan vertrouwen en je geloof in Jezus Christus kan vergroten.

Als je trouw aan de groei van je getuigenis, je geestelijke veerkracht en een houding van ‘gaan en doen’ werkt, zal de Heer je dit jaar en je hele leven door zegenen, sterken en steunen.

Noten

  1. Zie Russell M. Nelson, ‘Hoop van Israël’ (wereldwijde devotional voor jongeren, 3 juni 2018), HopeOfIsrael.ChurchofJesusChrist.org.

  2. Thomas S. Monson, ‘Keuzes’, algemene aprilconferentie 2016.