2020
Hoe het Boek van Mormon de hemelen voor mij opende
Januari 2020


Digitaal thema-artikel: jongvolwassenen

Hoe het Boek van Mormon de hemelen voor mij opende

Nu we dit jaar het Boek van Mormon bestuderen, wil ik graag getuigen van de macht en invloed die het in je leven kan hebben.

De auteur woont in Utah (VS).

Ik heb een getuigenis van het Boek van Mormon sinds ik het in mijn jeugd voor de eerste keer las. Maar eerlijk gezegd was mijn ‘studie’ van de Schriften in de maanden voorafgaand aan de algemene oktoberconferentie van 2018 niet meer dan nonchalant doorbladeren. Toen president Nelson de vrouwen van de kerk dus vroeg om het Boek van Mormon tegen het eind van het jaar te lezen, leek die uitnodiging precies wat ik nodig had.

Hij deed ons ook enkele opmerkelijke beloften. Hij zei: ‘Als u het onder gebed bestudeert, beloof ik dat de hemelen voor u geopend zullen worden.’ (‘Deelname van de zusters aan de vergadering van Israël’, Liahona, november 2018, 69.)

Toen ik daarnaar luisterde, werd ik enthousiast en wilde ik me weer helemaal toewijden om het boek waarvan ik zielsveel hield te lezen. Ik kon niet wachten tot de hemelen voor mij geopend zouden worden.

En dat werden ze. Op verschillende manieren. Nu ik de opdracht volbracht heb, sta ik even stil bij die ervaring. Ik sta versteld van wat ik heb geleerd, van hoe ik me voelde en van wie ik word door deze geïnspireerde kroniek te bestuderen.

Wat ik leerde

Door het Boek van Mormon sneller dan anders te lezen, kwam het verhaal echt tot leven. Ik voelde me verbonden met de mensen van wie het getuigenis en de ervaringen in dit boek opgetekend staan.

Van Nephi’s broer Sam leerde ik dat stille rechtschapenheid bewonderenswaardig is. Van Alma leerde ik mijn geloof nooit te verzaken. Van zijn zoon leerde ik dat het nooit te laat is om je tot Christus te keren en de reinigende kracht van zijn oneindige verzoening te ondergaan (zie Mosiah 27; Alma 36). De vader van koning Lamoni inspireerde mij om meer offers voor God te brengen (zie Alma 22:15, 18). Pahoran leerde me om bij misverstanden kalm en christelijk te blijven (zie Alma 61). Van de broeder van Jared leerde ik dat onze daden alleen niet voldoende zijn; we hebben de hulp en instaatstellende kracht van Christus nodig (zie Ether 2–3). Van Moroni leerde ik dat we, hoewel we ons soms eenzaam voelen, nooit echt alleen zijn (zie Mormon 8:3, 5).

Ik leerde om vaak tot de Heer te bidden – vurig en met geloof. Ik leerde hoe belangrijk het is om een kroniek bij te houden, te getuigen en me op de juiste manier te bekeren. Ik leerde dat God ons indachtig is, dat Christus barmhartig is, en dat Zij één in doel zijn.

Ik leerde dat ik me aan de woorden van Christus moet vergasten om de nodige leiding te ontvangen (zie 2 Nephi 32:3).

En ik besefte nogmaals dat Joseph Smith dit boek niet verzonnen heeft.

Hoe ik me voelde

Was het toeval dat ik de psalm van Nephi (2 Nephi 4) las toen mijn tekortkomingen en zwakheden me erg zwaar vielen? Natuurlijk niet. Was het toeval dat ik deze uitspraak van koning Limhi tegenkwam toen ik me eenzaam voelde in mijn beproevingen: ‘O, hoe wonderbaar zijn de werken van de Heer, en hoe lankmoedig is Hij jegens zijn volk’ (Mosiah 8:20)? Nee! Toeval bestaat niet. God heeft de teugels in handen en zendt ons zijn tedere barmhartigheden. Ik heb er onder het lezen veel ontvangen. Ik voelde de liefde van mijn hemelse Vader en een weergaloos gevoel van rust terwijl ik mij in het Boek van Mormon verdiepte.

Maar ik voelde vooral de genezende kracht van de Heiland. Vers na vers getuigt van zijn genade, barmhartigheid, mededogen en oneindige liefde. Toen ik over Jezus Christus las, voelde ik me ontzettend dankbaar voor zijn zoenoffer. Een van de grootste wonderen die ik onder het lezen meemaakte, was het gevoel van volledige vergeving voor een aantal slechte keuzes die ik jaren geleden had gemaakt. Het leek wel alsof de Heer rechtstreeks tot mij sprak. Ik voelde in mijn hart de woorden: het is tijd om dit los te laten. Christus schonk me de genezing die ik nodig had.

Hoewel ik in tegenstelling tot de Nephieten de herrezen Christus niet zag (zie 3 Nephi 11), voelde ik zijn aanwezigheid toen ik in het Boek van Mormon over Hem las. Hij begrijpt werkelijk ieder van ons en onze unieke beproevingen, en Hij heeft de macht om ons te redden, te troosten en te genezen.

Wie ik word

Als ik me dagelijks in het Boek van Mormon verdiep, ben ik geduldiger, vriendelijker, dankbaarder en optimistischer. Dan ben ik minder egoïstisch en minder bezorgd om wereldse zaken.

Dankzij het Boek van Mormon en de geest die het in mijn leven brengt, ben ik een betere moeder, echtgenote, dochter en vriendin. Ik ben een toegewijdere discipel van Jezus Christus.

Hoe kan één boek alle antwoorden bevatten? Hoe kan één boek zoveel teweegbrengen?

Alleen een boek dat door God is samengesteld, heeft zo’n macht. En ik weet dat het echt van God komt.

De hemelen zijn echt voor me geopend, net zoals president Nelson beloofde, en in meer opzichten dan ik me ooit had kunnen voorstellen. Ik blijf het Boek van Mormon dus lezen en bestuderen. Ik blijf het doorzoeken en zal Christus erin blijven vinden, omdat dit boek echt volledig over Hem gaat.