2018
Endringer bidrar til en ny fordeling av opplæring i evangeliet i hjemmet og i Kirken
November 2018


Endringer bidrar til en ny fordeling av opplæring i evangeliet i hjemmet og i kirken

Som er del av den vedvarende innsatsen for å hjelpe siste-dagers-hellige til å “lære læren, styrke troen og gi næring til dypfølt tilbedelse,” bekjentgjorde president Russell M. Nelson tilpasninger for å hjelpe til med å fordele og forbinde den unike og viktige måten medlemmer tilber og lærer å etterleve Frelserens evangelium på både i kirken og i hjemmet.

Kirkens ledere har bekjentgjort endringer i søndagens møteplan, fra og med januar 2019, i sammenheng med utgivelsen et nytt hjemme-sentrert, Kirke-støttet pensum. Disse endringene og andre endringer bygger på flere tidligere initiativer som Kirken har innført i de senere år, som er ment å hjelpe medlemmer å fokusere sitt liv mer fullstendig på vår himmelske Fader og Jesus Kristus og få større tro på dem. Disse initiativene innbefatter fokus på et mer meningsfylt studium av evangeliet i hjemmet, hedre Herren ved å holde sabbatsdagen hellig og vise omsorg for andre slik Frelseren ville ha gjort og som ledet av Ånden.

I den hensikt å forberede Herrens folk på hans komme, er disse endringene målrettet mot dypere individuell omvendelse, forklarte eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum, da han skisserte endringene på generalkonferansens møte lørdag formiddag.

“Vi vet at den åndelige påvirkning og den dype og varige omvendelsen kan oppnås i en hjemme-setting … ,” sa han. “Vår hensikt er å balansere opplevelsene i kirken og i hjemmet på en måte som vil føre til sterk økning av tro, åndelighet og dypere omvendelse til vår himmelske Fader og Herren Jesus Kristus.”

Tilpasninger i hjemmet

Kirkens ledere innbyr til et større fokus på økt deltagelse i enkeltpersoners og familiers religionsutøvelse i hjemmet, innbefattet studium av evangeliet i hjemmet på søndag og gjennom uken og tilpasninger av hjemmeaften.

Hjemmet er et sentralt sted både som klasserom og laboratorium for læring og etterlevelse av evangeliet. Enkeltpersoners og familiers studium av evangeliet i hjemmet på søndag og gjennom uken gir anledninger til å daglig finne åndelig styrke og gir større fleksibilitet for et personlig tilpasset studium og åpenbaring. Å bare stole på den begrensede tiden i kirken for læring av evangeliet skaper en ubalanse som sannsynligvis ikke vil gi den dype og varige omvendelsen som er nødvendig.

“Vi er hver og en ansvarlig for vår individuelle åndelige vekst,” sa president Nelson. “Og Skriftene gjør det klart at foreldre har hovedansvaret for å undervise læren til sine barn.”

Endringene innbefatter innføringen av en ny ressurs for studium av evangeliet til bruk for enkeltpersoner og familier i hjemmet. Enkeltpersoner og familier kan bruke det nye: Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, hvis de ønsker det, som en veiledning til sitt studium av evangeliet utenfor kirken. Den nye ressursen er samordnet med tilsvarende ressurser for søndagsskole- og primærlærere for å tilpasse søndagsleksjonene med skriftstudium i hjemmet og forslag til hjemmeaften.

I tillegg til å oppfordre til studium av evangeliet, fornyet Kirkens ledere sin innbydelse til alle om å delta på sabbatsdagen – og gjennom hele uken – i familieråd, hjemmeaften, slektshistorie og tempelarbeid, omsorgstjeneste, personlig gudsdyrkelse og hyggelig familiesamvær.

Materiell sendt til medlemmer og ledere forklarer at Kirkens ledere oppfordrer medlemmene til å holde hjemmeaften og studere evangeliet i hjemmet på sabbaten – eller til andre tider som enkeltpersoner og familier velger selv. En familiens aktivitetskveld kan holdes på mandag eller til andre tider. Av denne grunn skulle ledere fortsette å holde mandag kveld fri for Kirke-møter og Kirke-aktiviteter. Den tid som brukes til studium av evangeliet i hjemmet og aktiviteter for enkeltpersoner og familier, kan imidlertid planlegges etter individuelle omstendigheter.

Tilbedelse i kirken, deltagelse i hellige ordinanser der og å møtes for å undervise hverandre og styrke og tjene hverandre er sentrale deler av å få større tro og dypere personlig omvendelse. Å redusere den tid som tilbringes i kirken kan virke mot sin hensikt med mindre enkeltpersoner og familier har intensjoner om å styrke sitt hjem.

President Nelson sa: “Som siste-dagers-hellige har vi blitt vant til å tenke på ‘kirken’ som noe som skjer i våre møtehus, støttet av det som skjer i hjemmet. Vi trenger en tilpassing av dette mønsteret. Tiden er kommet for en hjemme-sentrert kirke, støttet av det som finner sted i våre bygninger i grener, menigheter og staver.”

Tilpasninger i Kirken

Tilpasninger til kirke-opplevelsen er ment å støtte økt undervisning og etterlevelse av evangeliet i hjemmet. Disse endringene innbefatter tilpasning av søndagens møteplan til følgende:

  • Et 60-minutters nadverdsmøte,

  • en 10-minutters overgang til klasser,

  • og en 50-minutters klasseperiode, som skissert i eksempelet til møteplan nedenfor:

Søndagens møteplan fra og med januar 2019

60 minutter

Nadverdsmøte

10 minutter

Overgang til klassene

50 minutter

Klasser for voksne, klasser for ungdom, Primær

Klasseperioden på 50 minutter vil innbefatte ukentlig Primær for barn og vil veksle ukentlig for ungdom og voksne på følgende måte:

  • Første og tredje søndag: Søndagsskole.

  • Andre og fjerde søndag: Prestedømsquorumer, Hjelpeforeningen og Unge kvinner.

  • Femte søndag: Møter for ungdom og voksne under ledelse av biskopen.

Hvis en Primær er stor nok til å deles inn i junior- og senior-Primær, skulle lederne reversere følgende møteplan for halvparten av barna og tilpasse tiden etter behov.

Primærs møteplan fra og med januar 2019

25 minutter

Bønn, skriftsted eller trosartikkel, tale (5 minutter).

Sangstund: Musikk som understøtter skriftstedene som studeres i klassen (20 minutter)

5 minutter

Overgang til klassene

20 minutter

Klasse: Leksjon fra Kom, følg med meg – for Primær

Endringer av pensum

Denne tilpasningen til møteplanen går hånd i hånd med det siste tillegget til Kirkens pensum Kom, følg med meg. Med oppstart i januar vil dette hjemme-sentrerte, Kirke-støttede pensumet være harmonisert med det voksne, ungdom og barn lærer i Søndagsskolen og i Primærs klasser, og vil gjøre det lettere for familier å studere sammen i hjemmet gjennom uken.

Instruksjoner, leksjonsutkast og ressurser kan finnes i:

  • Kom følg med meg – for eldstenes quorum og Hjelpeforeningen (finnes i november 2018-utgaven av Ensign og Liahona)

  • Kom, følg med meg – for Det aronske prestedømmets quorumer

  • Kom, følg med meg – for Unge kvinner

  • Kom, følg med meg – for Søndagsskolen

  • Kom, følg med meg – for Primær

Gå inn på komfolgmedmeg.lds.org for mer informasjon.

Andre viktige endringer innbefatter følgende:

  • Lærerrådsmøter holdes kvartalsvis istedenfor månedlig.

  • Møteplanen for eldstenes quorum og Hjelpeforeningen vil ikke lenger inneholde et første søndags rådsmøte eller et fjerde søndags møte med et spesielt emne. Leksjonene vil fokusere på nylig avholdte generalkonferansetaler.

  • Sangstund vil erstatte samlingsstund. Utkast for samlingsstunden utgår.

  • Kurset Evangeliets prinsipper utgår. Alle medlemmer og interesserte venner vil bli invitert til å delta i sine respektive søndagsskoleklasser for voksne eller ungdom.

  • Valgfrie kurs, som for eksempel de som er for styrking av ekteskap og familie, tempelforberedelse, misjonærforberedelse og slektshistorie – vil ikke bli holdt under klasseperioden på søndag. Disse kursene kan undervises til andre tider for enkeltpersoner, familier eller grupper basert på lokale behov og etter biskopens skjønn.

Hensiktene med disse endringene

Kirkens ledere søker å skape en ny balanse og en større sammenheng mellom den unike styrken fra opplevelsene i hjemmet og i Kirken med konkrete formål i tankene.

“Denne tilpasningen er så mye mer enn bare å korte inn på timeplanen i møtehuset på søndag … ,” sa eldste Cook. “Formålene og velsignelsene tilknyttet denne tilpasningen og andre nylige endringer innbefatter følgende:

  • Dypere omvendelse til vår himmelske Fader og Herren Jesus Kristus og styrket tro på Dem.

  • Styrke enkeltpersoner og familier gjennom hjemme-sentrert, Kirke-støttet pensum som bidrar til gledesfylt etterlevelse av evangeliet.

  • Hedre sabbatsdagen, med fokus på nadverdens ordinans.

  • Hjelpe alle vår himmelske Faders barn på begge sider av sløret gjennom misjonærarbeid og å motta tempelets ordinanser og pakter og velsignelser.”

For bekjentgjørelsen av disse tilpasningene, se Russell M. Nelson, “Innledende kommentarer,” på side 6 i dette tidsskriftet; Quentin L. Cook, “Dyp og varig omvendelse til vår himmelske Fader og Herren Jesus Kristus,” på side 8. For mer informasjon om disse tilpasningene, gå inn på sabbath.lds.org for å finne et brev fra Det første presidentskap, svar på ofte stilte spørsmål og ytterligere ressurser som kan hjelpe enkeltpersoner og familier å holde sabbaten hellig.