2018
Mormons boks rolle i omvendelse til evangeliet
November 2018


Mormons boks rolle i omvendelse til evangeliet

Vi samler Israel for siste gang og gjør dette med Mormons bok, ett av de mektigste redskapene for omvendelse til evangeliet.

Mange mennesker i dag er usikre på Guds realitet og vårt forhold til ham. Mange vet lite eller ingenting om hans store plan for lykke. For over 30 år siden sa president Ezra Taft Benson at “en stor del av … verden i dag forkaster Frelseren som Guds Sønn. De setter spørsmålstegn ved hans mirakuløse fødsel, hans fullkomne liv og ved hans strålende oppstandelse.”1

I vår tid rettes spørsmål ikke bare mot Frelseren men også mot hans kirke – Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige – som han gjenopprettet gjennom profeten Joseph Smith. Disse spørsmålene fokuserer ofte på historien til, læresetningene i eller praksisen i Frelserens kirke.

Mormons bok hjelper oss å vokse i vårt vitnesbyrd

I Forkynn mitt evangelium kan vi lese: “Husk … at … vår forståelse [av vår himmelske Fader og hans plan for lykke kommer] fra nyere profeter – Joseph Smith og hans etterfølgere – som mottar direkte åpenbaring fra Gud. Det første spørsmålet noen derfor må besvare, er om Joseph Smith var en profet, og han eller hun kan besvare dette spørsmålet ved å lese og be angående Mormons Bok.”2

Mitt vitnesbyrd om profeten Joseph Smiths guddommelige kall har blitt styrket ved å bønnfylt studere Mormons bok: Et annet testamente om Jesus Kristus. Jeg har handlet ut fra Moronis innbydelse om å “spørre Gud den evige Fader, i Kristi navn” for å få vite om Mormons bok er sann .3 Jeg bærer vitnesbyrd om at jeg vet at den er sann. Den kunnskapen har kommet til meg, som den kan komme til dere, “ved Den Hellige Ånds kraft.”4

I innledningen til Mormons bok står det: “De som mottar dette guddommelige vitnesbyrd [om Mormons bok] fra Den Hellige Ånd, vil ved den samme kraft også få vite at Jesus Kristus er verdens Frelser, at Joseph Smith er hans åpenbarer og profet i disse siste dager, og at Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er Herrens rike som enda en gang er opprettet på jorden for å forberede Messias’ annet komme.”5

Som ung misjonær på vei til Chile, lærte jeg en livs-endrende lekse om Mormons boks kraft til å omvende til evangeliet. Herr Gonzalez virket i en aktet stilling i sin kirke i mange år. Han hadde omfattende religiøs utdannelse, inkludert en universitetsgrad i teologi. Han var svært stolt av sin bibelkunnskap. Det var tydelig for oss at han var belest innen religion.

Han var fullt klar over misjonærene fra Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige som gikk rundt og arbeidet i hans hjemby, Lima i Peru. Han hadde alltid hatt lyst til å treffe dem slik at han kunne belære dem om Bibelen.

En dag, nesten som en gave fra himmelen slik han så det, stoppet to misjonærer ham på gaten og spurte om de kunne komme hjem til ham og dele Skriftene med ham. Dette var drømmen som gikk i oppfyllelse! Hans bønner hadde blitt besvart. Endelig skulle han få sette disse villedede unge guttene på plass. Han fortalte dem at de var svært velkomne til å komme hjem til ham og snakke om Skriftene.

Han kunne nesten ikke vente til det avtalte møtet. Han hadde Bibelen klar for å motbevise deres trosoppfatninger. Han var overbevist om at Bibelen klart og velformulert ville overbevise dem om deres feilaktige veier. Den avtalte kvelden kom, og misjonærene banket på døren. Han var opprømt. Øyeblikket hadde omsider kommet.

Han åpnet døren og inviterte misjonærene inn. En av misjonærene ga ham en blå bok og bar et oppriktig vitnesbyrd om at han visste at boken inneholdt Guds ord. Den andre misjonæren la til sitt mektige vitnesbyrd om boken, og vitnet om at den hadde blitt oversatt av en Guds profet i nyere tid som het Joseph Smith og at den lærte oss om Kristus. Misjonærene ba seg unnskyldt og forlot hjemmet hans.

Herr Gonzalez var så skuffet. Men han åpnet boken og han begynte å bla gjennom den. Han leste den første siden. Han leste side etter side etter side og stoppet ikke før sent på ettermiddagen neste dag. Han leste hele boken og visste at den var sann. Han visste hva han måtte gjøre. Han ringte misjonærene, tok imot leksjonene og ga avkall på det livet han hadde hatt, for å bli medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige.

Denne gode mannen var min lærer på misjonæropplæringssenteret i Provo i Utah. Bror Gonzalez’ omvendelseshistorie og kraften i Mormons bok gjorde sterkt inntrykk på meg.

Da jeg kom til Chile ba min misjonspresident, president Royden J. Glade, oss om å ukentlig lese profeten Joseph Smiths vitnesbyrd som står i Joseph Smith — Historie. Han lærte oss at et vitnesbyrd om Det første syn ville ha direkte innvirkning på vårt vitnesbyrd om evangeliet og vårt vitnesbyrd om Mormons bok.

Jeg tok rådet hans på alvor. Jeg har lest beretningene om Det første syn. Jeg har lest Mormons bok. Jeg har som Moroni sa, bedt og spurt “Gud den evige Fader, i Kristi navn”6 om Mormons bok er sann. Jeg bærer i dag vitnesbyrd om at jeg vet at Mormons bok, som profeten Joseph Smith sa, er “den mest korrekte av alle jordens bøker, sluttstenen i vår religion, og at et menneske vil … komme nærmere Gud ved å følge dens forskrifter enn ved å følge noen annen bok.”7 Profeten Joseph Smith erklærte også: “Tar du bort Mormons bok og åpenbaringene, hvor er så vår religion? Vi har ingen.”8

Personlig omvendelse til evangeliet

Når vi bedre forstår hvem vi er og hva formålene med Mormons bok er, vil vår omvendelse bli dypere og sikrere. Vi blir styrket i vår forpliktelse til å holde paktene vi har inngått med Gud.

Et viktig formål med Mormons bok er å samle det adspredte Israel. Denne innsamlingen gir alle Guds barn anledning til å komme inn på paktens sti og, ved å overholde disse paktene, komme tilbake til Faderens nærhet. Når vi forkynner omvendelse og døper konvertitter, samler vi det adspredte Israel.

Mormons bok har 108 henvisninger til Israels hus. I begynnelsen av Mormons bok sa Nephi: “For hele min hensikt er å overtale menneskene til å komme til Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud og bli frelst.”9 Abrahams, Isaks og Jakobs Gud er Jesus Kristus, Det gamle testamentes Gud. Vi blir frelst når vi kommer til Kristus ved å etterleve hans evangelium.

Senere skrev Nephi:

“Ja, min far talte mye om hedningefolkene, og også om Israels hus, at de skulle sammenlignes med et oliventre, hvis grener skulle brekkes av og bli spredt over hele jordens overflate.

Og etter at Israels hus var adspredt, skulle de samles igjen, eller, etter at hedningefolkene til slutt hadde mottatt evangeliets fylde, skulle oliventreets naturlige grener, eller levningen av Israels hus, podes inn, eller komme til kunnskap om den sanne Messias, deres Herre og Forløser.”10

Likeledes minner profeten Moroni oss på våre pakter i slutten av Mormons bok, og sier: “Så du aldri mer forvirres, så Den Evige Faders pakter som han har inngått med deg, O Israels hus, kan bli oppfylt.”11

Den evige Faders pakter

Hva er “Den Evige Faders pakter” som Moroni refererer til? Vi leser i Abrahams bok:

“Mitt navn er Jehova, og jeg kjenner enden fra begynnelsen, derfor skal min hånd være over deg.

Og jeg vil gjøre deg til en stor nasjon, og jeg vil velsigne deg overmåte og gjøre ditt navn stort blant alle nasjoner, og du skal være en velsignelse for din ætt etter deg, så de i sine hender skal bære denne tjenestegjerning og dette prestedømme ut til alle nasjoner.”12

President Russell M. Nelson sa nylig i en verdensomspennende sending at “dette er virkelig de siste dager, og Herren fremskynder sitt verk for å samle Israel. Den innsamlingen er det viktigste som foregår på jorden i dag. Ingenting annet ligner i omfang, ingenting annet ligner i betydning, ingenting annet ligner i majestet. Og om du velger det, om du ønsker det, kan du være en stor del av den. Du kan være en stor del av noe stort – noe praktfullt – noe majestetisk!

Når vi snakker om innsamlingen, sier vi simpelthen denne fundamentale sannheten: At ethvert av vår himmelske Faders barn, på begge sider av sløret, fortjener å høre Jesu Kristi gjengitte evangelium. De velger selv om de ønsker å vite mer.”13

Det er det vi som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige gjør: Vi prøver å gi verden en forståelse av – og omvende dem til – Jesu Kristi evangelium. Vi er “innsamlerne i de siste dager.”14 Vårt oppdrag er tydelig. Brødre og søstre, la oss være kjent som de som har tatt Moronis løfte til sitt bryst, bedt om og fått et svar om at Mormons bok er sann, og så delt den kunnskapen med andre med ord og, aller viktigst, i handling.

Mormons boks rolle i omvendelse til evangeliet

Mormons bok inneholder fylden av Jesu Kristi evangelium.15 Den leder oss til Faderens pakter, som, dersom vi holder dem vil sikre oss hans største gave – evig liv.16 Mormons bok er sluttstenen i hver enkelt av vår himmelske Faders sønners og døtres omvendelse.

La meg sitere igjen fra president Nelson: “Mens du fortsetter å lese daglig i Mormons bok, vil du lære om innsamlingens lære, sannheter om Jesus Kristus, hans forsoning, og fylden av hans evangelium som ikke finnes i Bibelen. Mormons bok er sentral i Israels innsamling. Faktum er at hvis det ikke fantes noen Mormons bok, ville aldri Israels innsamling finne sted.”17

La meg avslutte med Frelserens ord da han underviste nephittene om de lovede velsignelsene: “Se, dere er barn av profetene og er av Israels hus. Og dere er av den pakt som Faderen inngikk med deres fedre da han sa til Abraham: Og i din ætt skal alle jordens slekter velsignes.”18

Jeg vitner om at vi er Guds sønner og døtre, Abrahams ætt, Israels hus. Vi samler Israel for siste gang og gjør dette med Mormons bok, – en bok som, sammen med Herrens ånd, er det mektigste redskapet til å omvende til evangeliet. Vi ledes av Guds profet, president Russell M. Nelson, som styrer Israels innsamling i vår tid. Mormons bok er sann. Den har forandret livet mitt. Jeg lover dere, sammen med Moroni og mange av profetene gjennom tidene, at den kan forandre deres.19 I Jesu Kristi navn. Amen.