2018
Dyp og varig omvendelse til vår himmelske Fader og Herren Jesus Kristus
November 2018


Dyp og varig omvendelse til vår himmelske Fader og Herren Jesus Kristus

Vår hensikt er å balansere opplevelsene i kirken og i hjemmet på en måte som vil føre til sterk økning av tro, åndelighet og dypere omvendelse.

Som president Russell M. Nelson så vakkert og veltalende nettopp har sagt, har Kirkens ledere over lengre tid arbeidet med “en hjemme-sentrert og Kirke-støttet plan for å lære læren, styrke tro og oppfordre til større personlig tilbedelse.” President Nelson bekjentgjorde deretter en ny tilpasning for å oppnå “en ny fordeling og forbindelse mellom opplæring i evangeliet i hjemmet og i Kirken.”1

For oppnå disse målene – beskrevet av og under ledelse av president Russell M. Nelson og etterfulgt av bestemmelsen fra Rådet for Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum – vil søndagens møteplan bli endret på følgende måter, med oppstart i januar 2019.

Søndagens møteplan

Søndagens møter i kirken vil bestå av et 60-minutters langt nadverdsmøte hver søndag, med fokus på Frelseren og nadverdens ordinans, og åndelige budskap. Etter å ha gått til klassene, vil Kirkens medlemmer delta i en 50-minutters klasse som vil veksle hver søndag:

  • Søndagsskolen vil holdes første og tredje søndag i måneden.

  • Prestedømsquorumer, Hjelpeforeningen og Unge kvinners møter vil holdes andre og fjerde søndag.

  • Møter på femte søndag vil være under ledelse av biskopen.

Primær vil bli holdt hver søndag under den samme 50-minuttersperioden og vil inkludere sangstund og klasser.

Bilde
Søndagens timeplan

Angående søndagens timeplan har Kirkens øverste ledere i mange år vært oppmerksomme på at for mange av våre dyrebare medlemmer kan en tretimers timeplan på søndager i kirken være vanskelig. Dette gjelder særlig foreldre med små barn, Primær-barn, eldre medlemmer, nye konvertitter og andre.2

Men denne tilpasningen er så mye mer enn bare å korte inn på timeplanen i møtehuset på søndag. President Nelson har med takknemlighet anerkjent hvor mye som er blitt gjennomført som et resultat av deres trofasthet mot tidligere innbydelser. Han, og hele Kirkens lederskap ønsker å bringe større glede i evangeliet – til foreldre, barn, ungdom, enslige, de eldre, nye konvertitter og de personer som misjonærene underviser – gjennom en hjemme-sentrert, Kirke-støttet balansert innsats. Formålene og velsignelsene tilknyttet denne tilpasningen og andre nylige endringer innbefatter følgende:

  • Dypere omvendelse til vår himmelske Fader og Herren Jesus Kristus og styrket tro på Dem.

  • Styrke enkeltpersoner og familier gjennom hjemme-sentrert, Kirke-støttet pensum som bidrar til gledesfylt etterlevelse av evangeliet.

  • Hedre sabbatsdagen, med fokus på nadverdens ordinans.

  • Hjelpe alle vår himmelske Faders barn på begge sider av sløret gjennom misjonærarbeid og å motta tempelets ordinanser og pakter og velsignelser.

Hjemme-sentrert, Kirke-støttet læring i evangeliet

Denne søndagens timeplan gir mer tid til en hjemmeaften og til å studere evangeliet hjemme på søndag, eller til andre tider som enkeltpersoner og familier velger selv. En familiens aktivitetskveld kan holdes på mandag eller til andre tider. Av denne grunn skulle ledere fortsette å holde mandag kveld fri for Kirke-møter og Kirke-aktiviteter. Den tid som brukes til hjemmeaften, studium av evangeliet og aktiviteter for enkeltpersoner og familier, kan imidlertid planlegges etter deres individuelle omstendigheter.

Bilde
Kom, følg med meg, for enkeltpersoner og familier

Studium av evangeliet i hjemmet for familier og enkeltpersoner vil bli betydelig forsterket ved et samordnet pensum og en ny ressurs Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier som er koordinert med det som undervises i søndagsskolen og i Primær.3 I januar vil Kirkens søndagsskole for ungdom og voksne og Primærs klasser studere Det nye testamente. Den nye hjemme-studie ressursen Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier – dekker også Det nye testamente – det er utformet for å hjelpe medlemmer å lære evangeliet i hjemmet. Der står det: “Denne ressursen er ment for alle enkeltpersoner og familier i Kirken. Den er laget for å hjelpe [oss å bedre] lære evangeliet – enten på egenhånd eller sammen med [vår] familie … Oversiktene i denne [nye] ressursen er organisert som en ukentlig … leseplan.”4

Leksjonene i det nye Kom, følg med meg – for Primær som undervises i kirken vil følge den samme ukentlige leseplanen. Søndagsskoleklassene for ungdom og voksne på første og tredje søndag vil være koordinert slik at de vil underbygge den nye Kom, følg med meg ressursen for hjemmet. Den andre og fjerde søndag vil voksne i prestedømmet og Hjelpeforeningen fortsette å studere læresetninger fra Kirkens ledere, med vektlegging på nyere tids budskap fra profeter i vår tid.5 Unge kvinner og unge menn i Det aronske prestedømme vil studere emner i evangeliet på disse søndagene.

Den nye ressursen for hjemme-studiet gir “Forslag til familiens skriftstudium og familiens hjemmeaften.”6 Utkastene for hver uke gir nyttige studieforslag og forslag til aktiviteter for enkeltpersoner og familier. Ressursen Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier har også mange illustrasjoner som vil bidra til å forsterke læringen for enkeltpersoner og familier, særlig for barn.7 Denne nye ressursen vil bli skaffet til hver husstand innen desember i år.

President Nelson har, i sin første tale til Kirkens medlemmer i januar, formant oss til å forberede oss til Jesu Kristi annet komme ved å gå på paktens sti.8

Forholdene i verden krever i større grad en dypere individuell omvendelse til og styrket tro på vår himmelske Fader og på Jesus Kristus og hans forsoning. Herren har forberedt oss, linje på linje, til den farefulle tiden vi nå står foran. I de senere år har Herren veiledet oss til å ta opp beslektede hovedsaker herunder:

  • Å hedre sabbatsdagen og nadverdens hellige ordinans har igjen blitt understreket gjennom de tre siste årene.

  • Under biskopens ledelse er styrkede eldstenes quorumer og Hjelpeforeninger fokusert på Kirkens formål og guddommelig utpekte ansvarsoppgaver9 og hjelper medlemmer til å inngå og holde hellige pakter.

  • Omsorgstjeneste på en bedre og helligere måte er innført med glede.

  • Ved å begynne med målet i tankene, er tempelpakter og tjeneste innen slektshistorie blitt en meningsfylt del av paktens sti.

Tilpasningene som er bekjentgjort i formiddag er nok et eksempel på veiledning for vår tids utfordringer.

Kirkens tradisjonelle pensum har lagt vekt på kirke-opplevelsen på søndag. Vi vet at når vi har bedre undervisning og mer åndelig forberedte klassemedlemmer, får vi en bedre kirke-opplevelse på søndag. Vi blir velsignet ved at Ånden ofte blir sterkere og styrker omvendelse i en kirke-setting.

Det nye hjemme-sentrerte og Kirke-støttede pensumet må i sterkere grad påvirke familiens religionsutøvelse og adferd, og den personlige religionsutøvelse og adferd. Vi vet at den åndelige påvirkning og den dype og varige omvendelsen kan oppnås i en hjemme-setting. For mange år siden fastslo en studie at for unge menn og unge kvinner ledsages oftest individuelt skriftstudium og bønn i hjemmet av Den hellige ånd. Vår hensikt er å balansere opplevelsene i kirken og i hjemmet på en måte som vil føre til sterk økning av tro, åndelighet og dypere omvendelse til vår himmelske Fader og Herren Jesus Kristus.

I den hjemme-sentrerte, Kirke-støttede delen av denne tilpasningen, er det fleksibilitet for hver enkeltperson og familie til med bønnens hjelp å avgjøre hvordan og når det skal implementeres. For eksempel, selv om dette vil føre til store velsignelser for alle familier, vil det ut i fra lokale behov være helt passende at unge enslige, enslige voksne, enslige foreldre, familier der bare noen er medlem, nye medlemmer10 og andre kan samles i grupper utenfor den vanlige søndagsgudstjenesten for å glede seg over sosial omgang i evangeliet og bli styrket ved å studere den hjemme-sentrerte, Kirke-støttede ressursen sammen. Dette vil kunne oppnås uformelt av dem som ønsker det.

I mange deler av verden velger noen å bli igjen i møtehuset etter de vanlige søndagsmøtene for å ha sosial omgang med hverandre. Det er ingenting i denne bekjentgjorte tilpasningen som på noen måte vil gripe inn i denne flotte og givende praksisen.

For å hjelpe medlemmer til å forberede seg til sabbaten, sender noen menigheter allerede ut en informativ e-post, en tekstmelding eller et budskap på sosiale medier midt i uken. I lys av denne bekjentgjørelsen anbefaler vi sterkt denne slags kommunikasjon. Disse innbydelsene vil minne medlemmene på søndagens møteplan den uken, herunder emnet for kommende klasseleksjon og støtte opp om samtaler om evangeliet i hjemmet. I tillegg vil søndagens møter for voksne også gi informasjon for å koble sammen studiet i kirken og hjemme-studiet hver uke.

Nadverdsmøtet og klasseperioden vil kreve bønnfylt overveielse for å sikre at åndelige prioriteringer går foran administrative oppgaver. For eksempel kan bekjentgjørelser i de fleste tilfeller gjøres i midtukens innbydelse eller i et trykt program. Mens nadverdsmøtet skulle ha en åpnings- og en avslutningsbønn, er det bare nødvendig å holde en avslutningsbønn på det andre møtet.11

Som tidligere nevnt vil den nye søndagens møteplan ikke tre i kraft før i januar 2019. Det er flere grunner til dette. De to viktigste er, for det første, å få tid til å distribuere ressursen Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier og, for det annet, å gi stavspresidenter og biskoper tid til å sette opp møteplaner med den målsetning at flere menigheter kan ha møter tidligere på dagen.

Når lederne har søkt inspirasjon, har veiledningen som har blitt mottatt de senere år vært å styrke nadverdsmøtet, hedre sabbatsdagen og oppfordre og hjelpe foreldre og enkeltpersoner til å gjøre hjemmet sitt til en kilde for åndelig styrke og økt tro – et sted for lykke og glede.

Ekstraordinære velsignelser

Hva betyr disse tilpasningene for medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige? Vi er sikre på at medlemmer vil bli velsignet på ekstraordinære måter. Søndagen kan være en dag for læring og undervisning i evangeliet i kirken og i hjemmet. Når enkeltpersoner og familier engasjerer seg i familieråd, slektshistorie, omsorgstjeneste, personlig tilbedelse og gledesfylt tid sammen med familien, vil sabbatsdagen i sannhet bli en lyst.

Bilde
Familien Carvalho

En familie fra Brasil er medlemmer i en stav der den nye hjemme-ressursen Kom, følg med meg ble utprøvd. Faren, Fernando, en hjemvendt misjonær, som med sin hustru, Nancy, er foreldre til fire barn, fortalte: “Da programmet Kom, følg med meg ble introdusert i staven vår var jeg så spent, og jeg trodde at ‘måten vi studerer Skriftene på hjemme kommer til å forandre seg.’ Det skjedde faktisk i mitt hjem, og som leder i Kirken så jeg at det skjedde i andre hjem … Det hjalp oss til virkelig å drøfte Skriftene i vårt hjem. Min hustru og jeg fikk en dypere forståelse av det emnet som vi studerte … Det hjalp oss … å øke vår kunnskap om evangeliet, og styrke vår tro og vårt vitnesbyrd … Jeg bærer mitt vitnesbyrd om … at jeg vet at det var inspirert av Herren slik at det vedvarende og effektive studiet av Skriftenes prinsipper og læresetninger kan gi sterkere tro, vitnesbyrd og lys til familier … i en verden med stadig økende ondskap.”12

I staver over hele verden der programmet ble utprøvd, var det en svært gunstig respons på den nye hjemme-ressursen Kom, følg med meg. Mange fortalte at de gikk fra å lese i Skriftene til faktisk å studere dem. Det var også vanlig at de følte at opplevelsen var trosfremmende og hadde en vidunderlig innflytelse på menigheten.13

Dyp og varig omvendelse

Målet med disse tilpasningene er å oppnå en dyp og varig omvendelse hos voksne og hos den oppvoksende generasjon. Den første siden i ressursen for enkeltpersoner og familier påpeker: “Målet med all undervisning og læring i evangeliet er å styrke vår omvendelse og hjelpe oss å bli mer slik som Jesus Kristus er… Dette betyr at vi har tillit til at Kristus endrer vårt hjerte.”14 Dette oppnås ved å strekke seg “ut over klasserommet og inn i den enkeltes hjerte og hjem. Det kreves vedvarende, daglig innsats for å forstå og etterleve evangeliet. Sann omvendelse krever Den hellige ånds innflytelse.”15

Det viktigste målet og den største velsignelsen ved dyp og varig omvendelse er å verdig motta paktene og ordinansene på paktens sti.16

Vi stoler på at dere rådfører dere med hverandre og søker inspirasjon for implementeringen av disse tilpasningene – og ikke ser forbi målet eller prøver å diktere hva enkeltpersoner eller familier skal gjøre. Ytterligere informasjon vil bli gitt i videre kommunikasjon, inkludert et brev fra Det første presidentskap med vedlegg.

Jeg vitner for dere om at under drøftingene til Rådet for Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum i tempelet, og etter at vår kjære profet søkte Herrens åpenbaring for å iverksette disse tilpasningene, ble en mektig bekreftelse mottatt av alle. Russell M. Nelson er vår levende president og profet. Bekjentgjørelsene her i dag vil føre til store velsignelser for dem som med entusiasme tar imot tilpasningene og søker Den hellige ånds veiledning. Vi vil komme nærmere vår himmelske Fader og vår Herre og Frelser, Jesus Kristus, som jeg er et sikkert vitne om. I Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Russell M. Nelson, “Innledende kommentarer”, Liahona, nov. 2018, 8.

  2. Vi er også klar over at i samfunnet forøvrig har majoriteten av begivenheter med informasjon, undervisning og til og med underholdning blitt betydelig forkortet.

  3. Dette pensumet vil være tilgjengelig både digitalt og på trykk.

  4. Kom, følg med meg - for enkeltpersoner og familier (2019), vi.

  5. Se “Kom, følg med meg – for eldstenes quorum og Hjelpeforeningen”, Liahona, mai 2018, 140. Istedenfor andre og tredje søndag, vil budskap fra generalkonferansen bli drøftet andre og fjerde søndag.

  6. Se Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, 4. Enkeltpersoner og familier avgjør hvilken del av hjemme-studiet i evangeliet, hjemmeaften og familieaktiviteter som vil utgjøre familiens hjemmeaften (som mange allerede kaller hjemmeaften). På grunn av at enkeltpersoner og familier vil ta denne avgjørelsen, har hjemmeaften og familiens hjemmeaften blitt brukt om hverandre i de tilpasninger som har blitt bekjentgjort.

  7. Se Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, 29.

  8. Se Russell M. Nelson, “Når vi samlet går fremad”, Liahona, apr. 2018, 7.

  9. Se Håndbok 2: Kirkens administrasjon (2010), 2.2. Guddommelige utpekte ansvarsoppgaver “innbefatter å hjelpe medlemmene å etterleve Jesu Kristi evangelium, samle Israel gjennom misjonærarbeid, yte hjelp til de fattige og trengende og legge til rette for frelse for de døde ved å bygge templer og utføre stedfortredende ordinanser.” Se også Lære og pakter 110, som inneholder beretningen om gjengivelsen av viktige nøkler.

  10. Vær spesielt oppmerksom på de barn hvis foreldre ikke er medlem eller ikke går i kirken jevnlig. Enslige eller andre kan også møte sammen med en familie dersom det er nyttig for alle som er involvert.

  11. Åpningsposter vil vanligvis ikke være en del av det andre møtet.

  12. Fernando og Nancy de Carvalhos familie, Brazil.

  13. Enkeltpersoner og familier som var involvert i utprøvingen av programmet studerte i gjennomsnitt oftere og hadde et mer meningsfylt skriftstudium og samtaler om evangeliet i hjemmet. De fortalte at de hadde flere uformelle samtaler om evangeliet med familien og medlemmer i menigheten og satte pris på å studere den samme skriftbolken som familien sin. Dette gjaldt spesielt for ungdom.

  14. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, v; se også 2 Korinterbrev 5:17.

  15. Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier, v.

  16. Se Russell M. Nelson, “Når vi samlet går fremad”, 7.