2017
Rukouksen viisi lupausta
January 2017


Rukouksen 5 lupausta

Kirjoittaja asuu Utahissa Yhdysvalloissa.

Taivaallinen Isä on antanut rukouksen keinoksi, jolla voimme kommunikoida suoraan Hänen kanssaan kiittääksemme, pyytääksemme siunauksia ja kasvaaksemme hengellisesti. Toisinaan siihen vaaditaan vain sitä, että painamme pään, ristimme kädet ja lausumme muutamia yksinkertaisia ja vilpittömiä sanoja. Hienoa, eikö totta? Tässä on viisi eri lupausta eli siunausta, jotka me voimme saada, jos rukoilemme:

1 Voimaa voittaa

Me ihmiset voimme tuntea heikkoutta monin tavoin – fyysisesti, emotionaalisesti, hengellisesti ja henkisesti. Meillä voi olla vaikeuksia yrittäessämme juosta kilpailussa tai pärjätä kokeessa tai vastustaa kiusausta tai vain tuntea Henkeä. Mutta rukous voi antaa meille sitä voimaa, jota tarvitsemme voittaaksemme kaiken, mitä elämä tuo eteemme.

Kuten Nefi sanoi: ”Herra [ei] anna ihmislapsille mitään käskyjä valmistamatta heille keinoa toteuttaa sitä, mitä hän käskee heidän tehdä” (1. Nefi 3:7). Herra voi antaa meille voimaa saada aikaan kaikkea sitä hyvää, mitä pyrimme tekemään, jos se on Hänen tahtonsa mukaista.

Rukoile voimaa voittaa kiusaus. Rukoile voimaa keskittyä ja opiskella kokeeseen tuloksekkaasti. Rukoile voimaa juosta väsymättä. Rukoile voimaa, niin Hän tekee sinut vahvaksi.

Kuva
Pray for strength

Kuvitus Clayton Thompson

2 Anteeksianto

Me emme ole täydellisiä, vaikka onkin mukava ajatella niin. Teemme virheitä, ja se vain kuuluu elämään. Mutta Herra tarjoaa keinon korjata tilanteet: Jeesuksen Kristuksen sovituksen voiman. Ja yksi keino päästä osalliseksi Hänen voimastaan on rukous.

Kun rukouksessa pyydämme anteeksiantoa, me voimme saada syntimme anteeksi Vapahtajan sovituksen ansiosta. Vaikka isommat synnit saattavat edellyttää piispan tai seurakunnanjohtajan apua, niin henkilökohtainen ja vilpitön rukous on aina yksi ensimmäisistä askelista kohti parannusta – pyysimmepä me taivaalliselta Isältä anteeksiantoa itsellemme tai apua antaa anteeksi jollekulle muulle. Hän jopa auttaa meitä oppimaan, kuinka voimme antaa anteeksi itsellemme.

Kuva
Pray for forgiveness

3 Tietoa ja johdatusta

Henkilökohtainen ilmoitus on saattanut olla yksi ensimmäisistä rukouksen luvatuista siunauksista, joita mieleesi tuli, varsinkin kun uusi toimintailtojen johtoaihe on pyörinyt mielessäsi. Joseph Smithiltä puuttui tietoa siitä, mihin kirkkoon liittyä, joten hän polvistui pyhässä lehdossa, esitti kysymyksensä ja sai vastauksen – varsin mahtavalla tavalla.

Mutta ilmoitus ei ole vain profeettoja varten eikä sen tarvitse olla maata järisyttävä kokemus. Jos joltakulta meistä puuttuu viisautta missä tahansa asiassa, me voimme ja meidän tulee kysyä Jumalalta. Hän kyllä vastaa, vaikka toisinaan vastaus on toisenlainen kuin odottaisimme. Herra vastaa kysymyksiimme ja auttaa johdattamaan meidän elämäämme, mutta meidän on ensin kysyttävä!

Kuva
Pray for knowledge

4 Halu tehdä Herran tahto

Saattaa olla vaikeampaa nähdä tätä siunauksena – koska, rehellisesti sanoen, toisinaan me haluamme itsellemme asioita, joita Herra ei halua meille. Mutta kun me rukoilemme kokeaksemme todellisen kääntymyksen ja saadaksemme halun tehdä Herran tahdon, me huomaamme jotakin varsin ihmeellistä: se, mitä me haluamme, alkaa muistuttaa yhä enemmän sitä, mitä Hän haluaa.

Tämä sydämenmuutos ei kuitenkaan tapahdu heti. Vanhin David A. Bednar kahdentoista apostolin koorumista on sanonut: ”Monille meistä kääntymys on jatkuva prosessi eikä kertaluonteinen tapahtuma, joka on seurausta voimallisesta tai dramaattisesta kokemuksesta. Rivi rivin päälle ja käsky käskyn päälle, vähitellen ja miltei huomaamatta motiivimme, ajatuksemme, sanamme ja tekomme mukautuvat Jumalan tahtoon.” (”Kääntyneet Herraan”, Liahona, marraskuu 2012, s. 108.)

Kuva
Pray for desire

5 Rauha

Yksi siunauksista, joita meille luvataan, jos rukoilemme, on Pyhän Hengen antama rauha ja lohtu. Häntähän kutsutaan Lohduttajaksi. Ole varma siitä, että rauha tulee vaikeinakin aikoina. Muista Herran lupaus jakeessa Joh. 14:27: ”Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon.” Rauha tulee lopulta, jos me pyydämme.

Rukous on välitön tapa kommunikoida rakastavan Isämme kanssa. Käytä sitä ja anna Hänen siunata sinua sen johdosta. Mutta kun olet saanut näitä vilpittömän rukouksen mukanaan tuomia siunauksia, niin muista ilmaista sydämellinen kiitollisuutesi – kuten arvasitkin – rukouksessa.

Kuva
Pray for peace