2017
Me uskomme, että kirkko täyttää maailman
January 2017


Mihin me uskomme

Me uskomme, että kirkko täyttää maailman

Kirkossa oli vain kuusi jäsentä, kun se perustettiin vuonna 1830 eräässä pikkukaupungissa New Yorkin osavaltiossa Yhdysvalloissa. Sittemmin kirkon jäsenmäärä on kasvanut 15,5 miljoonaan, ja seurakuntia on yli 150 maassa. Tämä kasvu on sen Vanhan testamentin profetian täyttymys, jonka mukaan kirkko vierisi eteenpäin täyttääkseen koko maailman (ks. Dan. 2:31−45). Kirkkoa – Jumalan valtakuntaa maan päällä – kuvataan näin: ”Vuoresta lähti vierimään kivi käden koskematta” (Dan. 2:45), mikä ilmaisee, että se on jumalallista, ei ihmiskäden aikaansaamaa työtä.

Silloinkin kun kirkon vaikutus täyttää maailman, kirkon jäseniä on yhä suhteellisen vähän. Nefi näki ennalta tämän ja kirjoitti meidän ajastamme: ”Minä näin Jumalan Karitsan kirkon, ja sen joukko oli harvalukuinen” ympärillä olevan jumalattomuuden tähden (1. Nefi 14:12). Kun Jeesuksen Kristuksen toisen tulemisen ajankohta lähestyy, maailmasta tulee entistä jumalattomampi ja ”myöhempien aikojen pyhänä oleminen tulee käymään yhä vähemmän suosituksi”1.

Mutta lisäksi Nefi näki, ”että Karitsan kirkko, jonka jäsenet olivat Jumalan pyhiä, oli myös kaiken maan päällä” (1. Nefi 14:12). Seurakuntia on kaikkialla maailmassa, yleiskonferenssi tulkataan yli 90 kielelle, ja miltei 75 000 kokoaikaista lähetyssaarnaajaa kertoo evankeliumista 418 lähetyskentällä. Evankeliumia levitetään maailmanlaajuisesti myös sosiaalisen median sekä sellaisten verkkosivustojen välityksellä kuten mormon.org ja lds.org.

Nämä pyrkimykset ovat merkittäviä ja laajoja mutta etenevät usein kaikessa hiljaisuudessa. ”Tämä Herran teko on tosiaankin suuri ja ihmeellinen, mutta pääosin se etenee monien ihmiskunnan poliittisten, kulttuuristen ja akateemisten vaikuttajien huomaamatta. Se etenee yksi sydän ja yksi perhe kerrallaan, hiljaa ja huomaamatta, ja sen pyhä sanoma on siunaukseksi ihmisille kaikkialla.”2

Kivi, josta profetoitiin niin kauan sitten, tosiaan vierii eteenpäin, ja kun me teemme oman osamme, evankeliumi leviää edelleen ja täyttää koko maailman (ks. Dan. 2:31–45).

Mitä me voimme tehdä auttaaksemme evankeliumia vierimään eteenpäin?

  • Käskyjen pitäminen ja todistuksemme vahvistaminen antavat meille perustan, jonka pohjalta voimme levittää evankeliumin sanomaa omalta osaltamme.

  • Se, että opetamme perheellemme evankeliumia, vahvistaa heitä elämään uskollisesti maailmassa, joka opettaa heille jotakin aivan muuta.

  • Täyttämällä tehtävämme me autamme kirkon vahvistamisessa omalla paikkakunnallamme.

  • Voimme omalta osaltamme levittää evankeliumin sanomaa yksinkertaisesti kertomalla ihmisille siitä.

  • Temppelissä voimme tehdä toimituksia niiden puolesta, jotka ovat kuolleet kuulematta evankeliumista tässä elämässä.

Kuva
Ways to help move the gospel forward

Viitteet

  1. Russell M. Nelson, ”Olkaa todellisia milleniaaleja”, Liahona, lokakuu 2016, s. 50.

  2. L. Whitney Clayton, ”On tuleva aika”, Liahona, marraskuu 2011, s. 13.