2016
Noen av vennene mine syns det er bortkastet tid å gå i kirken. Hvordan kan jeg hjelpe dem å forstå at det kan være til stor velsignelse?
Februar 2016


Spørsmål & svar

“Noen av vennene mine syns det er bortkastet tid å gå i kirken. Hvordan kan jeg hjelpe dem å forstå at det kan være en stor velsignelse?”

En sammenligning kan hjelpe vennene dine. Du kan forklare at akkurat slik kroppen trenger mat, drikke og søvn, og hjernen trenger å lære, trenger også ånden næring. Å gå i kirken er én måte å gi ånden næring på.

Du gjør det ved å lære evangeliet og ta del i nadverden for å fornye de hellige løftene du har gitt din himmelske Fader. Denne ettertanken og fornyede beslutningen hjelper deg å motta den lovede velsignelsen, at “hans Ånd alltid kan være hos [deg]” (L&p 20:77). Å ha hans Ånd hos deg, styrker din tro og hjelper deg å bli mer lik Kristus.

Du kan også snakke med vennene dine om andre velsignelser du mottar. Du kan fortelle dem om den fred du føler i kirken, fortelle om noe nyttig du har lært i kirken, fortelle om en anledning du har hatt til å utføre tjeneste, eller vitne om at det å gå i kirken bidrar til å gjøre sabbaten til en lyst (se Jesaja 58:13–14).

Kanskje er den mest effektive måten å hjelpe dine venner på, å invitere dem til å komme og se selv. Når de deltar på nadverdsmøtet og andre møter sammen med deg, vil de kunne føle Den hellige ånds kraft, lære evangeliet og se dets velsignelser i medlemmenes liv.

La Ånden lede deg

Du kan bære vitnesbyrd om å gå i kirken. Du kan forklare hvor godt det får deg til å føle og hvor spesielt det du lærer der er. Når du bærer vitnesbyrd, vil Ånden hjelpe deg å vite hva du skal si, og vennene dine vil vite at det du sier, er sant. Jo mer de vet, desto mer interessert vil de kunne bli. Du kan også invitere dem med deg til kirken.

Mikelle M., 13 år, Utah, USA

La ditt lys skinne

Som medlemmer av Kirken, lar vi vårt lys skinne ved hjelp av det vi har lært i Jesu Kristi evangelium. Å være et godt eksempel og vise vennene dine at du er lykkelig på grunn av velsignelsene du har mottatt ved å gå i kirken, kan kanskje lære dem at det er verdt det å gå i kirken.

Johanna R., 20 år, Surigao del Sur, Filippinene

Inviter dem til kirken

Det er vanskelig å ha venner som syns at det å gå i kirken er bortkastet tid, men vi kan glede oss på deres vegne når vi hjelper dem å lære hva vår himmelske Fader har i vente for hver enkelt av dem. Vi kan hjelpe dem ved å invitere dem til kirken så de kan føle gleden ved å være i et innviet møtehus, og ved å ha tro på at de kan føle kjærlighet til vår himmelske Fader og bli klar over velsignelsene vi mottar ved å gå i kirken.

Oscar Y., 19 år, Monagas, Venezuela

Fokuser på nadverden

Det er viktig å komme til kirken fordi det er der vi kan fornye vår dåpspakt og alle våre pakter gjennom nadverden. Herren lover at hans ånd alltid vil være hos oss hvis vi tar verdig del i nadverden og oppfyller vår del av pakten. Den beskyttelse, rettledning og trøst vi får fra Ånden, er avgjørende for vårt daglige liv. Disse enestående velsignelsene kan ikke mottas på noe annet vis enn ved å komme til kirken og ta del i nadverden.

Diana R., 16 år, Oregon, USA

Gjør din del

Det er ikke bortkastet tid å gå i kirken hvis du aktivt deltar og prøver å lære og forstå hva som blir sagt eller undervist. Du kan føle Ånden, og noen ganger kan du møte nye mennesker.

Ethan H., 15 år, Utah, USA

Ha et evig perspektiv

Når vi vet at Kirken er Guds rike på jorden, går vi til kirken hver søndag for å ta et skritt i retning fullkommenhet og det celestiale rike. Ved å gå i kirken hver søndag, kommer vi nærmere vår himmelske Fader ved å fornye våre pakter (ta nadverden), og vi ransaker oss selv for å se hvordan det går med oss åndelig.

Esther M., 17 år, Kasaï-Oriental-provinsen, den demokratiske republikken Kongo

Vær frimodig

Du kan hjelpe dem å forstå ved ganske enkelt å snakke med dem, invitere dem, gi dem skriftsteder eller invitere misjonærene hjem til dem. Ikke vær sjenert. Vær glad, for det kan godt hende de blir medlem av Kirken.

David H., 12 år, New Mexico, USA