2016
Gleden ved slektshistorisk arbeid
Februar 2016


Gleden ved slektshistorisk arbeid

Fra talen “Our Father’s Plan Is about Families”, som ble holdt ved slektshistoriekonferansen RootsTech 2015 i Salt Lake City, Utah 14. februar 2015. Besøk RootsTech.org for å finne ut mer om RootsTech-konferansen 2016.

Elijahs løfte gjør det klart at hver enkelt av oss har en plikt overfor tidligere og kommende generasjoner.

Glem aldri at slektshistorie – og tempelordinansene som det muliggjør – er en nødvendig del av arbeidet med å frelse sjeler, og at deltagelse i dette hellige arbeidet for de døde er til velsignelse for de levende. Det styrker vår tro på og vårt engasjement for evangeliet, hjelper oss å motstå fristelse, gjør familien mer sammensveiset og styrker våre menigheter og staver.

Jeg ønsker å understreke “finne, ta med og undervise” i slektshistorisk arbeid. Med finne mener vi å bruke FamilySearch-nettstedet eller heftet Min familie: Historier som bringer oss sammen1 til å finne navnene på en eller flere av dine egne forfedre eller deres etterkommere. La oss ta disse navnene med til templet, eller dele dem med andre slik de kan ta dem med. (Dra til templet som familie så ofte som mulig.) Til slutt skulle du undervise din familie og dernest lære andre å gjøre det samme.

Bilde
Tree from the FamilySearch logo

Illustrasjon: Brad Teare; fotoillustrasjoner: Welden C. Andersen, Alexander Borges og Les Nilsson

Vår himmelske Faders plan dreier seg om familier, symbolisert ved et stort tre. For at et tre skal leve og vokse, trenger det både røtter og grener. Vi trenger også å være forbundet med våre røtter – våre foreldre, besteforeldre og andre forfedre – i tillegg til våre grener – våre barn, barnebarn og andre etterkommere. Flere gripende skriftsteder bruker analogien om et tre med røtter og grener som symbol på familien (se Jesaja 11:1; Jakobs bok 5).

Elijahs misjon

Profeten Malaki profeterte i den siste boken i Det gamle testamente om en gang da profeten Elijah skulle komme tilbake til jorden “før Herrens store og forferdelige dag kommer – for å vende fedrenes hjerter til barna og barna til fedrene, for at ikke hele jorden skulle bli slått med en forbannelse” (Malaki 4:5–6).

Da engelen Moroni viste seg for 17 år gamle Joseph Smith i 1823, siterte han de samme versene fra Malaki, men gjenga dem annerledes. Den septemberkvelden sa Moroni:

“Se, jeg vil åpenbare prestedømmet for dere ved profeten Elijahs hånd før Herrens store og forferdelige dag kommer…

Og han skal plante i barnas hjerter de løfter som ble gitt til fedrene, og barnas hjerter skal vendes til deres fedre. Var det ikke så, ville hele jorden bli lagt fullstendig øde ved hans komme” (Joseph Smith – Historie 1:38–39).

Fire ganger gjentok engelen Moroni Malakis ord til den unge Joseph.

Tenk deg at alt vi visste om denne store profeten Elijah, var det Joseph Smith visste fra Bibelen. Denne boken med hellig skrift lærer oss at Elijah levde i en urolig tid, nesten 900 år før Kristi fødsel. Den onde duoen Akab og Jesabel regjerte i ugudelighet over Israel som konge og dronning, og fikk borgerne til å tilbe avguden Baal og drepe Herrens profeter, blant andre.

Elijah var en bemerkelsesverdig profet. Kristne og jøder verden over tror på Det gamle testamentes beretning om Elijah.

Skriftene viser hvordan Elijahs liv ble bevart på mirakuløst vis og hvordan han reddet en enke fra hungersnød og vekket sønnen hennes fra de døde (se 1 Kongebok 17). Elijah beskriver at “en stille susen” forsikret ham om at han ikke var alene i sin hengivenhet til Herren (se 1 Kongebok 19:4–14). Til slutt ble Elijah forvandlet og ført til himmelen uten å smake døden (se 2 Kongebok 2:7–12).

Bilde
The apostles Peter, James and John witnessing the transfiguration of Christ. Christ is surrounded by light. Moses and Elias (Elijah) appear as transfigured beings surrounded by the same light. Peter, James and John are shielding their eyes from the brightness of the light.

Detalj fra Forklarelsen, av Carl Heinrich Bloch

Bare i nyere åpenbaring blir Elijahs oppgave fullstendig åpenbart. Han var den siste profet som hadde Det melkisedekske prestedømmes beseglingsmyndighet før Jesus Kristus ble født. Sammen med Moses viste han seg for Frelseren og Peter, Jakob og Johannes på Forklarelsens berg i tidens midte (se Matteus 17:1–4; Markus 9:2–5). Som en avgjørende del av gjenopprettelsen, viste Elijah seg for Joseph Smith og Oliver Cowdery i Kirtland tempel i 1836. Der gjenga han igjen nøklene til beseglingsmyndigheten, denne gangen for å besegle familier i denne evangelieutdeling, som oppfyllelse av Malakis profeti (se L&p 110:13–16). Fordi Elijah ble sendt i denne evangelieutdeling, er frelsens fylde tilgjengelig for både levende og døde.

Elijahs oppgave fremmes ved det som noen ganger kalles Elijahs ånd, som president Russell M. Nelson, president for De tolv apostlers quorum, har sagt er “en tilkjennegivelse av Den hellige ånd som bærer vitnesbyrd om familiens guddommelige natur”.2 Det er derfor vi ofte kaller tilkjennegivelser fra Den hellige ånd som er knyttet til slektshistorie og tempelarbeid, for Elijahs ånd.

Om dem som har gått foran oss, leser vi i Lære og pakter at “vi kan ikke bli fullkomne uten dem, ei heller kan de bli fullkomne uten oss” (L&p 128:18). Hva betyr det? Vi finner svaret i Skriftene:

“Og nå, mine høyt elskede brødre og søstre, la meg forsikre dere om at dette er prinsipper som gjelder for de døde og de levende og som ikke lett kan forbigås med hensyn til vår frelse. For deres frelse er nødvendig og avgjørende for vår frelse, slik Paulus sier om fedrene – at de ikke kan bli fullkomne uten oss, ei heller kan vi bli fullkomne uten våre avdøde” (L&p 128:15; uthevelse tilføyd).

At “deres frelse er nødvendig og avgjørende for vår frelse” betyr at alle menneskers frelse er gjensidig avhengig av de andres frelse, og er sammenkoblet – som røttene og grenene på et stort tre.

Ha en familietre-sammenkomst

Familiens forpliktelser og forventninger skulle være på toppen av listen over prioriteringer. De vil beskytte vår guddommelige fremtid. For at familier skal komme i gang med sin slektshistorie, oppfordrer jeg dem til å ha det jeg kaller en “familietre-sammenkomst”. Dette bør være en innsats som gjentar seg. Alle kan ta med eksisterende slektshistorier, historier, bilder og besteforeldre og foreldres kjære eiendeler til disse sammenkomstene. Heftet Min familie kan benyttes til å nedtegne familieopplysninger, historier og bilder som deretter kan lastes opp til familietreet på FamilySearch.org.

Dette må imidlertid ikke bare bli et skippertak. Det krever flid gjennom hele livet. For dem som ønsker mer fruktbare måter å overholde sabbaten som familie, er fremskyndelsen av dette hellige arbeidet en fruktbar grobunn.

Bilde
Family in Thailand doing family history with a laptop computer.

Slektshistoriens sentrum er hjemmet. Vi må hjelpe våre unge å bli glad i dette arbeidet. Mange av våre ungdommer har allerede fått hjertet vendt til fedrene. Våre unge liker å lære om familiemedlemmers liv – hvor de kom fra og hvordan de levde. Noen blir så entusiastiske for arbeidet at de mister oversikten over tiden og blir skuffet når de må stoppe.

Unge mennesker elsker historier og bilder, og nå har de lett tilgang til den teknologiske kompetansen til å bevare disse minnene i Family Tree på FamilySearch.org. De kan finne familiemedlemmer som trenger tempelordinanser gjennom en nylig lansert funksjon som kalles “opptegnelsetips” på FamilySearch.org.3

Disse tipsene om opptegnelser om familiemedlemmer drives av kartotekføringsarbeidet blant Kirkens medlemmer over hele verden. Disse opptegnelsene – og det er millioner av dem – vil hjelpe deg å finne flere forfedre som ennå ikke er koblet til familien, og som trenger å få utført ordinanser i templene. Andre opptegnelser fra hele verden med tipsteknologi på nettsteder, omfatter Ancestry.com, Findmypast.com og MyHeritage.com, som alle medlemmer av Kirken kan få gratis tilgang til.

Selv om slektshistoriens sentrum er hjemmet, vil Kirken fortsette å sørge for slektshistoriske sentre, der familier kan finne sine forfedre sammen og få tilgang til Internett hvis det ikke er tilgjengelig hjemme.

Alle verdige medlemmer av Kirken i alderen 12 år og oppover kan få tempelanbefaling for begrenset bruk for å utføre dåp for de døde etter å ha hatt intervju med en eller to ledere i Kirken. Dette omfatter alle nye konvertitter.

Det er en glede å ha en underskrevet anbefaling som du kan fremvise i et hvilket som helst tempel. Med en anbefaling følger også hellig beskyttelse. Som presidenten for De tolv apostlers quorum, president Boyd K. Packer (1924–2015), sa:

“Intet arbeid gir større beskyttelse for denne Kirken enn tempelarbeidet og slektsforskningen som støtter opp om det. Ikke noe arbeid er mer åndelig styrkende. Intet arbeid vi gjør, gir oss mer kraft. Intet arbeid krever høyere nivå av rettferdighet.

Vårt arbeid i templet dekker oss som et skjold og en beskyttelse, både individuelt og som et folk.”4

Vår plikt overfor våre forfedre

Slektshistorie er et familieanliggende, men ikke alle familiemedlemmer er i samme situasjon. Mange av våre forfedre er døde uten å være gift eller få barn. Noen ble skilt, og noen giftet seg flere ganger. Mange fikk barn som var funksjonshemmet eller som døde som barn. Alle har en historie.

Enhver sjel, levende eller død, som er ansvarlig for sine handlinger, trenger å bli velsignet med templets hellige ordinanser, og vi kan hjelpe våre familiemedlemmer å motta dem. Det spiller ingen rolle om du er enslig, om din ektefelle er mindre aktiv, om du selv er mindre aktiv, eller om du i det hele tatt er medlem av Kirken. Du kan også bidra til å frelse sjeler. Det finnes ikke noe viktigere, mer givende eller strålende arbeid.

Bilde
The resurrected Jesus Christ preaching to the spirits of the just in the Spirit World (Paradise). Christ and those He is teaching are dressed in white. The image illustrates the vision of LDS Church president Joseph F. Smith wherein he saw the Lord visit the just, but not among the wicked.

Illustrasjon: Robert Barrett

Lederen for dette arbeidet er vår Herre og Frelser Jesus Kristus. Etter sin død åpnet han døren til fengselet som holdt de døde fanget:

“Han organiserte sine styrker og utpekte sendebud, ikledd kraft og myndighet, og ga dem i oppdrag å bringe evangeliets lys til dem som befant seg i mørke, ja, til alle menneskenes ånder …

Og de utvalgte sendebud gikk ut for å forkynne nådens dag fra Herren og kunngjøre frihet for de fangne som var bundet, ja, for alle som ville omvende seg fra sine synder og motta evangeliet” (L&p 138:30–31).

Vårt budskap er enkelt, men det er uutgrunnelig. Det krever ikke vidløftig retorikk eller komplekse læresetninger. Det handler om å ha et sønderknust hjerte og en angrende ånd og en beslutning om å følge vår Frelser.

Som en Herren Jesu Kristi apostel lover jeg at hvis dere ser utover tidens og jordelivets bånd og hjelper dem som ikke kan hjelpe seg selv, vil dere bli velsignet med større nærhet og glede i familien og med den guddommelige beskyttelse som gis dem som er trofaste i hans tjeneste.

Elijahs løfte gjør det klart at hver enkelt av oss har en plikt overfor tidligere og kommende generasjoner. Måtte dere foreldre, ungdom og barn finne glede og bli velsignet på alle andre områder av livet når dere utfører plikten som er sendt fra himmelen, til å delta i det hellige arbeidet for de døde.