2016
Jag bad uppriktigt
Februari 2016


Jag bad uppriktigt

Carlos Rene Romero, El Salvador

På en fest år 1960 träffade jag en ung man som talade om för mig att Jesus Kristus hade besökt Amerika efter sin uppståndelse. Jag tyckte att det lät fascinerande och ville veta mer, så jag började söka i bibliotek och ställa frågor till de olika religiösa samfunden i min hemstad San Miguel i El Salvador.

Jag sökte i nästan tre år utan att hitta någonting. När jag nämnde för de olika religiösa ledarna att jag hade hört att Kristus hade kommit till Amerika, sa de att jag hade blivit förd bakom ljuset. Eftersom jag inte kunde hitta någon information började jag så småningom tro att de hade rätt.

En dag kom två missionärer från Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga hem till mig och sa att de hade ett viktigt budskap till min familj. Jag frågade dem genast: ”Vet ni om Jesus Kristus kom till Amerika?”

En av dem sa: ”Vi vittnar om det.”

I den stunden kände jag stor glädje inom mig och frågade: ”Hur vet ni det?”

Han drog fram en bok ur sin väska och sa: ”Vi vet att Kristus kom hit tack vare den här boken: Mormons bok.”

Det missionärerna undervisade mig om under den första lektionen bekymrade mig, och jag tvivlade på berättelsen om hur profeten Joseph Smith fick se Fadern och Sonen.

Men jag var ändå fascinerad av Mormons bok, och missionärerna fortsatte undervisa mig. En eftermiddag frågade de mig: ”Har du bett för att få veta om det vi undervisar dig om är sant?”

Jag sa att jag hade det men att jag inte hade fått något svar.

”Du måste be med verkligt uppsåt”, sa de.

Jag hade tillbringat flera kvällar med att läsa Mormons bok. Jag hade läst om och trodde på att Kristus besökte nephiterna. Men jag kunde inte tro på Joseph Smiths syn. Inom mig utkämpades en hemsk kamp.

En kväll knäböjde jag ensam och öppnade mitt hjärta för Gud. Jag sa att jag behövde få veta om han verkligen hade visat sig för Joseph Smith. Om han hade gjort det, lovade jag att jag skulle döpas in i kyrkan och tjäna honom i hela mitt liv.

När jag gick upp tidigt nästa morgon kom svaret till mig genom den helige Anden. Mitt sinne klarnade och hjärtat fylldes av frid. Sedan dess har jag inte haft några som helst tvivel om att Joseph Smith verkligen var en Guds profet, att Mormons bok är ännu ett Jesu Kristi testamente och att Jesus Kristus är vår Frälsare och Återlösare. Jag vet att Kristus kom till Amerika efter sin uppståndelse. Min själ fröjdar sig över denna förunderliga kunskap som jag blev undervisad om genom den Helige Andens kraft.