2014
Jeg har gitt dere et forbilde
Mai 2014


“Jeg har gitt dere et forbilde”

Bilde
Eldste Richard G. Scott

Det største eksempel som noen gang har vandret på jorden, er vår Frelser Jesus Kristus … Han oppfordrer oss til å følge sitt fullkomne eksempel.

Når jeg har grunnet på min plikt til å spre evangeliet, har jeg reflektert over noen av mine nærmeste, hvis gripende innflytelse hjalp meg å finne den gudgitte veien som hjalp min åndelige utvikling. På avgjørende tidspunkter i mitt liv har min himmelske Fader velsignet meg med noen som brydde seg nok om meg til å veilede mine valg i ønsket retning. De etterlevde disse ordene fra Frelseren: “For jeg har gitt dere et forbilde, for at også dere skal gjøre slik som jeg har gjort mot dere.”1

Da jeg var et lite barn, var ikke far medlem av Kirken, og mor hadde blitt mindre aktiv. Vi bodde i Washington, DC, og min mors foreldre bodde 4000 km unna i delstaten Washington. Noen måneder etter min åttende fødselsdag reiste bestemor Whittle gjennom hele landet for å besøke oss. Bestemor var bekymret over at hverken jeg eller min eldre bror hadde blitt døpt. Jeg vet ikke hva hun sa til mor og far om dette, men jeg vet at en morgen tok hun min bror og meg med til parken og uttrykte sine følelser om viktigheten av å bli døpt og delta regelmessig på Kirkens møter. Jeg husker ikke detaljene i det hun sa, men ordene hennes rørte ved noe i hjertet mitt, og snart ble min bror og jeg døpt.

Bestemor fortsatte å støtte oss. Jeg husker at hver gang min bror eller jeg fikk i oppdrag å holde tale i Kirken, ringte vi henne for å få noen forslag. Innen få dager kom en håndskrevet tale i posten. Etter en stund forandret forslagene hennes seg til en disposisjon som krevde mer innsats fra vår side.

Bestemor anvendte akkurat den rette mengden mot og respekt til å hjelpe far å innse viktigheten av å kjøre oss til Kirken til våre møter. På enhver hensiktsmessig måte hjalp hun oss å føle behov for evangeliet i vårt liv.

Men først og fremst visste vi at bestemor elsket oss og at hun elsket evangeliet. Hun var et fantastisk eksempel! Jeg er så takknemlig for det vitnesbyrdet hun delte med meg da jeg var veldig ung. Hennes innflytelse forandret for evig mitt livs kurs til det bedre.

Senere, da jeg snart skulle bli uteksaminert fra universitetet, ble jeg forelsket i en vakker ung kvinne som het Jeanene Watkins. Jeg trodde hun også begynte å få dype følelser for meg. En kveld mens vi snakket om fremtiden, vevde hun omhyggelig inn i samtalen en uttalelse som forandret livet mitt for alltid. Hun sa: “Når jeg gifter meg, vil det være med en trofast, hjemvendt misjonær i templet.”

Jeg hadde ikke tenkt stort på en misjon før dette. Den kvelden forandret min motivasjon for å vurdere misjonærtjeneste seg dramatisk. Jeg gikk hjem, og jeg klarte ikke å tenke på noe annet. Jeg lå våken hele natten. Jeg var fullstendig distrahert fra mine studier dagen etter. Etter mange bønner fattet jeg beslutningen om å møte biskopen og begynne på min misjonærsøknad.

Jeanene ba meg aldri om å reise på misjon for henne. Hun elsket meg nok til å uttrykke sin overbevisning, og ga meg så anledning til å finne ut hvilken vei jeg ville ta. Vi reiste begge på misjon og ble senere beseglet i templet. Jeanenes mot og engasjement for sin tro har gjort hele forskjellen i vårt liv sammen. Jeg er sikker på at vi ikke ville ha funnet lykken vi nyter, uten hennes sterke tro på prinsippet om å tjene Herren først. Hun er et fantastisk godt eksempel!

Både bestemor Whittle og Jeanene elsket meg nok til å uttrykke sin overbevisning om at evangeliets ordinanser og tjeneste for Herren ville være til velsignelse for meg. Ingen av dem tvang meg eller fikk meg til å føle dårlig ved den jeg var. De bare elsket meg og elsket vår himmelske Fader. Begge visste at han kunne gjøre mer med livet mitt enn jeg kunne på egen hånd. Begge hjalp meg tappert på kjærlige måter å finne veien til størst mulig lykke.

Hvordan kan hver enkelt av oss bli en like betydelig innflytelse? Vi må være sikre på at vi er oppriktig glad i dem vi ønsker å hjelpe i rettferdighet, slik at de kan begynne å utvikle tillit til Guds kjærlighet. For så mange i verden er den første utfordringen ved å ta imot evangeliet å utvikle tro på en Fader i himmelen som elsker dem fullkomment. Det er lettere å utvikle denne troen når de har venner eller familiemedlemmer som elsker dem på lignende vis.

Å gi dem tillit gjennom deres kjærlighet til dem, kan hjelpe dem å utvikle tro på Guds kjærlighet. Ved kjærlig, omtenksom kommunikasjon vil deres liv så bli velsignet ved at dere forteller om ting dere har lært, opplevelser dere har hatt og prinsipper dere har fulgt for å finne løsninger på deres egne kamper. Vis oppriktig interesse for deres velvære, og bær så vitnesbyrd om Jesu Kristi evangelium.

Dere kan bidra på måter som er forankret i prinsipper og læresetninger. Oppfordre dem dere er glad i, til å prøve å forstå hva Herren vil at de skal gjøre. En måte å gjøre dette på er å stille dem spørsmål som får dem til å tenke, og deretter gi dem tilstrekkelig tid – enten det er timer, dager, måneder eller mer – til å grunne og prøve å finne svarene selv. Dere må kanskje hjelpe dem å vite hvordan de skal be og hvordan de gjenkjenner svarene på sine bønner. Hjelp dem å vite at Skriftene er en viktig kilde til å motta og gjenkjenne svarene. Slik vil dere hjelpe dem å forberede seg til fremtidige muligheter og utfordringer.

Guds hensikt er “å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv”.2 Det er grunnleggende for alt vi gjør. Noen ganger blir vi så oppslukt av ting vi finner fascinerende, eller så opptatt av dagligdagse oppgaver at vi mister Guds hensikter av syne. Hvis dere konsekvent retter livet inn mot de mest grunnleggende prinsippene, vil dere forstå hva dere skal gjøre, og dere vil frembringe mer frukt for Herren og lykke for dere selv.

Når dere innretter livet etter de grunnleggende prinsippene i frelsesplanen, vil dere bli bedre til å konsentrere dere om å dele det dere vet med andre, fordi dere forstår den evige betydningen av evangeliets ordinanser. Dere vil dele det dere vet på en måte som oppmuntrer deres venner til å ønske å bli styrket åndelig. Dere vil hjelpe deres nærmeste å ønske å bestemme seg for å adlyde alle hans bud og påta seg Jesu Kristi navn.

Husk at enkeltpersoners omvendelse til evangeliet bare er en del av arbeidet. Søk alltid å styrke familier. Undervis med forståelse for viktigheten av at familier blir beseglet i templet. Med noen familier kan det ta mange år. Slik var det med mine foreldre. Mange år etter at jeg ble døpt, ble min far døpt, og senere ble familien beseglet i templet. Far var besegler i templet, og mor virket der samen med ham. Når man har templets beseglingsordinanser i tankene, vil man bidra til å bygge Guds rike på jorden.

Husk at å elske dem er det solide fundamentet for å påvirke dem dere ønsker å hjelpe. Påvirkningen fra min bestemor Whittle og min hustru Jeanene ville ha vært ubetydelig om jeg ikke først hadde visst at de var glad i meg og ønsket mitt beste.

Som en følgesvenn til den slags kjærlighet, må dere stole på dem. I noen tilfeller kan det virke vanskelig å gjøre det, men prøv å stole på dem. Vår himmelske Faders barn kan gjøre fantastiske ting når de føler at noen har tillit til dem. Ethvert barn av Gud i jordelivet valgte Frelserens plan. Stol på at de vil gjøre det igjen hvis de får anledning.

Del prinsipper med dem som hjelper dem dere elsker, å streve fremover på veien til evig liv. Husk at vi alle vokser linje på linje. Dere har fulgt dette samme mønsteret i deres forståelse av evangeliet. Gjør det enkelt når dere deler evangeliet med andre.

Deres personlige vitnesbyrd om Jesu Kristi forsoning er et effektivt hjelpemiddel. Ledsagende ressurser er bønn, Mormons bok og de andre Skriftene, og deres forpliktelse til prestedømsordinanser. Alle disse vil lette Åndens veiledning, som er så avgjørende viktig for dere å stole på.

For å være effektive og gjøre som Jesus har gjort,3 må dere konsentrere dere om dette grunnleggende prinsippet i evangeliet: Jesu Kristi forsoning gjør det mulig for oss å bli mer lik vår Fader i himmelen, slik at vi kan leve sammen for evig i våre familieenheter.

Ingen læresetning er mer grunnleggende for vårt arbeid enn Jesu Kristi forsoning. Bær vitnesbyrd ved enhver passende anledning om Frelseren og kraften i hans sonoffer. Bruk skriftsteder som underviser om ham og hvorfor han er det fullkomne mønster for alle.4 Dere vil måtte studere flittig. Bli ikke så opptatt med trivielle ting at dere ikke lærer Herrens læresetninger. Med et solid, personlig doktrinært grunnlag vil dere være en god kilde til å dele livsviktige sannheter med andre som så sårt trenger dem.

Vi tjener best vår Fader i himmelen ved rettferdig å påvirke andre og tjene dem.5 Det største eksempel som noen gang har vandret på jorden, er vår Frelser Jesus Kristus. Hans jordiske virke var fylt med undervisning, tjeneste og kjærlighet til andre. Han satte seg ned med dem som ble regnet for å være uverdige hans selskap. Han elsket hver av dem. Han så deres behov og underviste dem sitt evangelium. Han oppfordrer oss til å følge sitt fullkomne eksempel.

Jeg vet at hans evangelium er veien til fred og lykke i dette liv. Måtte vi huske å gjøre det han har gjort ved å dele vår kjærlighet, tillit og kunnskap om sannheten med andre som ennå ikke har mottatt evangeliets strålende lys. I Jesu Kristi navn. Amen.