2014
Åndelige virvelvinder
Mai 2014


Åndelige virvelvinder

Bilde
Eldste Neil L. Andersen

La ikke virvelvindene trekke dere ned. Dette er deres tid – til å stå sterkt som vår Herre Jesu Kristi disipler.

Velkommen, alle sammen – spesielt de unge som er både her i Konferansesenteret og over hele verden. Dere er en utvalgt generasjon, og jeg taler spesielt til dere.

For mange år siden mens vi besøkte familien i Florida, traff en tornado bakken ikke langt fra oss. En kvinne som bodde i en husvogn, søkte tilflukt på badet. Husvognen begynte å riste. Det gikk en stund. Så hørte hun naboens stemme: “Jeg er her i stuen.” Da hun kom ut av badet, oppdaget hun til sin store forbauselse at tornadoen hadde løftet og flyttet husvognen gjennom luften med en perfekt landing på toppen av naboens husvogn.

Mine unge venner, verden vil ikke bevege seg rolig frem mot Frelserens annet komme. Skriftene erklærer at “alle ting skal være i forvirring.”1 Brigham Young sa: “Det ble åpenbart til meg i denne kirkes begynnelse at Kirken skulle spre seg, ha fremgang, vokse og utvides, og at i samme forhold som evangeliet ble spredt blant jordens nasjoner, skulle også Satans makt vokse.”2

Bilde
A tornado.

Mer urovekkende enn profeterte jordskjelv og kriger3 er de åndelige virvelvindene som kan rykke dere opp fra deres åndelige grunnvoll og bringe deres ånd til steder dere aldri trodde var mulig, og noen ganger merker dere knapt nok at dere har blitt flyttet.

De verste virvelvindene er djevelens fristelser. Det har alltid vært synd i verden, men den har aldri vært så lett tilgjengelig, umettelig og akseptabel. Det finnes naturligvis en mektig kraft som vil undertrykke syndens virvelvinder. Den kalles omvendelse.

Ikke alle virvelvinder i livet forårsakes av dere selv. Noen kommer på grunn av andres gale valg, og noen kommer ganske enkelt fordi dette er jordelivet.

Som ung gutt led president Boyd K. Packer av den lammende sykdommen polio. Da eldste Dallin H. Oaks var syv år gammel, døde hans far plutselig. Da søster Carol F. McConkie i Unge kvinners presidentskap var tenåring, tok foreldrene ut skilsmisse. Utfordringer kommer, men hvis dere stoler på Gud, vil de styrke deres tro.

Bilde
Cutaway showing the roots of a tree growing in windy conditions.

I naturen blir trær som vokser opp i et vindfullt miljø, sterkere. Når vinden slår mot et ungtre, gjør krefter inne i treet to ting. Først stimulerer de røttene til å vokse raskere og spre seg lenger. For det andre begynner krefter i treet å lage cellestrukturer som faktisk gjør stammen og grenene tykkere og mer fleksible for trykket av vinden. Disse sterkere røttene og grenene beskytter treet mot vinder som ganske visst vil komme igjen.4

Dere er uendelig mer dyrebare for Gud enn et tre. Dere er hans sønner eller døtre. Han har gjort deres ånd sterk og i stand til å stå imot livets virvelvinder. Virvelvindene i deres ungdom kan, i likhet med vinden mot et ungt tre, øke deres åndelige styrke og forberede dere for årene fremover.

Hvordan kan dere forberede dere for deres virvelvinder? “Husk at det er på vår Forløsers klippe som er Kristus, Guds Sønn, at dere må bygge deres grunnvoll, så djevelen, når han sender ut sine mektige vinder… sine piler i hvirvelvinden… når all hans hagl og hans mektige storm slår mot dere, skal det ikke ha noen makt… til å trekke dere ned… [på grunn av] klippen dere er bygget på.”5 Dette er deres sikkerhet i virvelvinden.

President Thomas S. Monson har sagt: “Der Kirkens og samfunnets normer før stort sett var forenlige, er det nå en bred kløft mellom oss, og den blir stadig bredere.”6 Denne kløften kan for noen piske opp sterke åndelige virvelvinder. La meg gi et eksempel.

I forrige måned sendte Det første presidentskap og De tolv apostlers quorum et brev til Kirkens ledere over hele verden. Der sto det blant annet: “Endringer i sivilrett må ikke, og kan i virkeligheten ikke endre den morallov som Gud har fastslått. Gud forventer at vi skal støtte og holde hans bud uavhengig av avvikende meninger eller trender i samfunnet. Hans kyskhetslov er tydelig: Seksuell omgang er bare riktig mellom en mann og en kvinne som er lovlig viet som mann og hustru. Vi oppfordrer dere til å repetere… læren som finnes i “Familien – En erklæring til verden.”7

Mens verden glir lenger bort fra Herrens kyskhetslov, gjør ikke vi det. President Monson sa: “Menneskenes Frelser sa om seg selv at han var i verden, men ikke av verden. Vi kan også være i verden, men ikke av verden ved å forkaste falske ideer og læresetninger og ved å være trofaste mot det som Gud har befalt.”8

Selv om mange stater og velmenende personer har omdefinert ekteskapet, har ikke Herren det. Helt i begynnelsen innstiftet Gud ekteskap mellom en mann og en kvinne – Adam og Eva. Han bestemte at hensiktene med ekteskapet skulle gå langt utover voksnes personlige tilfredsstillelse og selvrealisering. Enda viktigere er det at det danner den ideelle ramme for barns fødsel, oppdragelse og omsorg. Familien er himmelens skatt.9

Hvorfor fortsetter vi å snakke om dette? Som Paulus sa: “Vi har ikke det synlige for øye, men det usynlige.”10 Som vår Herre Jesu Kristi apostler har vi ansvar for å undervise om vår Skapers plan for sine barn og advare mot konsekvensene av å ignorere hans bud.

Jeg snakket nylig med en laurbærpike fra USA. Jeg siterer fra e-postmeldingen hennes:

“Det siste året har noen av mine venner på Facebook begynt å publisere sitt syn på ekteskapet. Mange var for homofilt ekteskap, og flere av Kirkens ungdommer viste at de ‘likte’ innleggene. Jeg kommentere dem ikke.

Jeg bestemte meg for å erklære min tro på det tradisjonelle ekteskapet på en gjennomtenkt måte.

Bilde
Screenshot of a Facebook message taken on 4-14-14

Ved siden av profilbildet mitt tilføyde jeg bildeteksten ‘Jeg tror på ekteskap mellom en mann og en kvinne.’ Nesten øyeblikkelig begynte jeg å få meldinger. ‘Du er egoistisk.’ ‘Du er fordømmende.’ Én sammenlignet med meg en slaveeier. Jeg fikk dette innlegget fra en god venn som er et sterkt medlem av Kirken: ‘Du må følge med i tiden. Ting forandrer seg, og det burde du også.’

“Jeg argumenterte ikke imot,” sa hun, “men jeg fjernet heller ikke uttalelsene mine.”

Hun avslutter slik: “Slik President Monson har sagt, må man noen ganger ‘stå alene’. Forhåpentligvis vil vi ungdommer stå sammen om å være tro mot Gud og hans levende profeters læresetninger.”11

Vi skulle vise spesiell omtanke for dem som sliter med tiltrekning til samme kjønn. Det er en virvelvind med voldsom kraft. Jeg vil uttrykke min kjærlighet og beundring for dem som tappert konfronterer denne prøven på tro og er trofaste mot Guds bud!12 Men alle, uavhengig av deres beslutninger og tro, fortjener vår godhet og omtanke.13

Frelseren lærte oss å elske ikke bare våre venner, men også de som er uenige med oss – og til og med de som avviser oss. Han sa: “Om dere nå elsker dem som elsker dere, hva lønn har dere da? … Og om dere hilser bare på deres brødre, hva stort gjør dere da?”14

Profeten Joseph Smith advarte og sa at vi skulle “være på vakt mot selvgodhet” og være vennlig innstilt mot alle menn og kvinner til vi føler “at vi gjerne skulle bære dem på våre skuldre”.15 I Jesu Kristi evangelium er det ingen plass for latterliggjørelse, mobbing eller fordommer.

Hvis dere har et spørsmål angående råd fra Kirkens ledere, kan dere drøfte deres ærlige betenkeligheter med deres foreldre og ledere. Dere trenger styrken som kommer av å stole på Herrens profeter. President Harold B. Lee sa: “Den eneste sikkerheten vi har som medlemmer av denne Kirken, er å lære å gi akt på de ord og befalinger Herren vil gi gjennom sin profet… Det vil være enkelte ting som krever tålmodighet og tro. Dere vil kanskje ikke like det som kommer… Det kan gå på tvers av deres politiske oppfatning… deres sosiale oppfatning [eller] virke inn på deres sosiale liv. Men hvis dere lytter til dette med tålmodighet og tro, som om det kom fra Herrens egen munn… ‘[vil] helvetes porter ikke få makt over dere… og Gud Herren vil drive mørkets makter bort fra dere…’ (L&p 21:6).”16

En annen effektiv beskyttelse mot livets virvelvinder er Mormons bok.

Da president Henry B. Eyring var tenåring, flyttet familien til en ny by. Han opplevde først flyttingen som ubehagelig, og fikk få venner. Han følte at han ikke passet inn blant elevene på skolen. Virvelvindene spant. Hva gjorde han? Han la sin energi i Mormons bok, og leste den mange ganger.17 Flere år senere vitnet president Eyring: “Jeg [elsker å] gå tilbake til Mormons bok og nyte av den dypt og ofte.”18 “[Den] er det mest kraftfulle skriftlige vitnesbyrd vi har om at Jesus er Kristus.”19

Herren har gitt dere en annen måte å stå urokkelig på, en åndelig gave som er sterkere enn djevelens virvelvinder! Han sa: “Stå på hellige steder og vær urokkelige.”20

Da jeg var tenåring, var det bare 13 templer i Kirken. Nå er det 142. 85 prosent av Kirkens medlemmer bor mindre enn 320 kilometer fra et tempel i drift. Herren har gitt deres generasjon større tilgang til sine hellige templer enn noen annen generasjon i verdens historie.

Har dere noen gang stått i templet, kledd i hvitt, og ventet på å utføre dåp? Hva følte dere? Det er en påtakelig følelse av hellighet i templet. Frelserens fred kuer verdens virvelvinder.

Følelsen dere har i templet, er et mønster for følelsen dere ønsker å ha i deres liv.21

Finn deres bestefedre og bestemødre og deres fjerne slektninger som har gått foran dere. Ta med dere navnene til templet.22 Når dere lærer om deres forfedre, vil dere se mønstre for livet, for ekteskapet, for barn, mønstre for rettferdighet og fra tid til annen mønstre som dere ønsker å unngå.23

I templet vil dere senere lære mer om verdens skapelse, om mønstrene i Adam og Evas liv og ikke minst om vår Frelser Jesus Kristus.

Mine unge brødre og søstre, vi elsker dere inderlig, beundrer dere og ber for dere. La ikke virvelvindene trekke dere ned. Dette er deres tid – til å stå sterkt som vår Herre Jesu Kristi disipler.24

Bygg deres grunnvoll enda mer solid på Forløserens klippe.

Verdsett høyere hans uforlignelige liv og læresetninger.

Følg hans eksempel og hans bud med større flid.

Ta dypere imot hans kjærlighet, barmhjertighet og nåde, og de mektige gavene ved hans forsoning.

Hvis dere gjør det, lover jeg at dere vil se virvelvindene for det de er – prøver, fristelser, distraksjoner eller utfordringer for å hjelpe dere å vokse. Og hvis dere lever rettskaffent i år etter år, kan jeg forsikre dere om at deres erfaringer om og om igjen vil bekrefte for dere at Jesus er Kristus. Den åndelige klippen under deres føtter vil være solid og trygg. Dere vil glede dere over at Gud har satt dere her for å være en del av de siste forberedelsene for Kristi strålende gjenkomst.

Frelseren sa: “Jeg skal ikke etterlate dere farløse, jeg kommer til dere.”25 Dette er hans løfte til dere. Jeg vet at dette løftet er sikkert. Jeg vet at han lever, i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Lære og pakter 88:91.

  2. Discourses of Brigham Young, red. John A. Widtsoe (1954), 72.

  3. Se Dallin H. Oaks, “Forberedelse til det annet komme,” Liahona, mai 2004, 7–10.

  4. Se A. Stokes, A. H. Fitter og M. P. Coutts, “Responses of Young Trees to Wind and Shading: Effects on Root Architecture,” Journal of Experimental Botany, årg. 46, nr. 290 (sept. 1995), 1139–46.

  5. Helaman 5:12.

  6. Thomas S. Monson, “Prestedømmets kraft,” Liahona, mai 2011, 66.

  7. Brev fra Det første presidentskap, 6. mars 2014; se også David A. Bednar, “Vi tror at vi må være kyske,” Liahona, mai 2013, 41–44; Dallin H. Oaks, “Ingen andre guder,” Liahona, nov. 2013, 72–75; Til styrke for ungdom (hefte, 2011), 35–37.

  8. Thomas S. Monson, Liahona, mai 2011, 67.

  9. Eldste Russell M. Nelson har sagt: “Ekteskapet er støpeskjeen for samfunnets orden … Det er ikke bare en forening mellom ektemann og hustru, det omfatter også partnerskap med Gud” (“Plei ditt ekteskap,” Liahona, mai 2006, 36). Se også Matteus 19:5–6.

  10. 2 Korinterbrev 4:18.

  11. Privat korrespondanse og samtale, 17. mars 2014; se også Thomas S. Monson, “Våg å stå alene,” Liahona, nov. 2011, 60–67.

  12. Se Jeffrey R. Holland, “Hjelp for personer som tiltrekkes av samme kjønn,” Liahona, okt. 2007, 40–43.

  13. Selv da antikristen Korihor forsøkte å ødelegge folkets tro, beskyttet Guds lover ham mot gjengjeldelse: “[Det var] ingen lov mot et menneskes tro, for det var stikk i strid med Guds befalinger at det skulle være en lov som ikke behandlet alle mennesker likt… Hvis et menneske ønsket å tjene Gud, hadde han rett til det… men hvis han ikke trodde på ham, var det ingen lov som kunne straffe ham” (Alma 30:7, 9). Ellevte trosartikkel lyder: “Vi fordrer rett til å dyrke Den Allmektige Gud i overensstemmelse med vår egen samvittighet, og innrømmer alle mennesker den samme rett. La dem tilbe hva som helst, hvor som helst og på hvilken som helst måte de ønsker.”

  14. Matteus 5:46–47.

  15. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 427, 429.

  16. Læresetninger fra Kirkens presidenter – Harold B. Lee (2000), 84–85; se også Robert D. Hales, “Generalkonferansen: Styrker tro og vitnesbyrd,” Liahona, nov. 2013, 6–8.

  17. Se Robert I. Eaton and Henry J. Eyring, I Will Lead You Along: The Life of Henry B. Eyring (2013), 40.

  18. Henry B. Eyring, Choose Higher Ground (2013), 38.

  19. Henry B. Eyring, To Draw Closer to God (1997), 118.

  20. Lære og pakter 87:8; se også Lære og pakter 45:32.

  21. Se Lære og pakter 52:14.

  22. Se Neil L. Andersen, “Find Our Cousins!” (tale holdt på slektshistoriekonferansen RootsTech 2014, 8. feb. 2014); lds.org/prophets-and-apostles/unto-all-the-world/find-our-cousins.

  23. Se David A. Bednar, “Barnas hjerter skal vendes,” Liahona, nov. 2011, 24–27.

  24. Se Helaman 7:9.

  25. Johannes 14:18.