2014
Om dere mangler visdom
Mai 2014


Om dere mangler visdom

Bilde
Eldste Marcos A. Aidukaitis

Gud vil åpenbare sannheten for dem som søker etter den slik det er foreskrevet i Skriftene.

Her om dagen leste min 10 år gamle sønn om menneskets hjerne på Internett. Han ønsker å bli kirurg en dag. Det er ikke vanskelig å se at han er mye smartere enn meg.

Vi liker Internett. Hjemme kommuniserer vi med familie og venner gjennom sosiale medier, e-post og på andre måter. Mine barn gjør mye av skolearbeidet via Internett.

Uansett hva spørsmålet er, hvis vi trenger mer informasjon, finner vi den på nettet. På sekunder har vi en masse stoff. Dette er fantastisk.

Internett gir mange muligheter til å lære. Satan ønsker imidlertid at vi skal være ulykkelige, og han forvrenger den virkelige hensikten med ting. Han bruker dette flotte verktøyet til å fremme tvil og frykt, og til å ødelegge tro og håp.

Med så mye tilgjengelig på Internett, må vi nøye vurdere hvor vi skal legge vår innsats. Satan kan holde oss opptatt, distrahert og besmittet ved å bla gjennom informasjon som i stor grad kan være ren søppel.

Man bør ikke rote i søppel.

Lytt til denne veiledningen som er gitt i Skriftene: “For se, Kristi Ånd er gitt til alle mennesker, så de kan skjelne godt fra ondt. Derfor forteller jeg dere hvordan dere skal dømme, for alt som innbyr til å gjøre godt og tilskynder til å tro på Kristus, kommer ved Kristi kraft og gave. Derfor kan dere [vite] at det er av Gud.”1

I reell forstand står vi overfor det samme dilemmaet som Joseph Smith opplevde i sin ungdom. Altfor ofte opplever vi at vi mangler visdom.

I Guds rike blir søken etter sannhet verdsatt og oppmuntret, og på ingen måte undertrykt eller fryktet. Kirkens medlemmer rådes på det sterkeste av Herren selv til å søke etter kunnskap.2 Han sa: “Søk derfor flittig… ja, søk visdoms ord fra de beste bøker, søk lærdom ved studium og også ved tro.”3 Men hvordan kan vi gjenkjenne sannhet i en verden som blir stadig mer avstumpet i sine angrep på det som angår Gud?

Skriftene lærer oss hvordan:

For det første kan vi vite sannheten ved å se på dens frukter.

I Bergprekenen sa Herren:

“Slik bærer hvert godt tre god frukt, men et dårlig tre bærer ond frukt…

Derfor skal dere kjenne dem på deres frukter.”4

Profeten Mormon forkynte dette samme prinsippet da han sa: “På deres gjerninger skal dere kjenne dem, for hvis deres gjerninger er gode, da er også de gode.”5

Vi oppfordrer alle til å studere denne kirkens frukter og gjerninger.

De som er interessert i sannheten, vil være i stand til å se forskjellen som Kirken og dens medlemmer gjør i de samfunn der de finnes. De vil også legge merke til forbedringen i livet til dem som følger dens lære. De som undersøker disse fruktene, vil oppdage at fruktene i Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige er gode og ønskverdige.

For det annet kan vi finne sannheten ved å prøve ordet selv.

Profeten Alma forkynte:

“Nå vil vi sammenligne ordet med et frø… Hvis dere gir plass så et frø kan bli sådd i deres hjerte, se, hvis det er et ekte frø, [og] hvis dere ikke kaster det ut ved deres vantro… se, da vil det begynne å svulme i deres bryst, og… dere begynner å si til dere selv: Dette må… være et godt frø… for det begynner å utvide min sjel, ja, det begynner å opplyse min forstand, ja, jeg begynner å fryde meg over det…

Og… vil ikke dette styrke deres tro? Jo, det vil styrke deres tro…

For ethvert frø frembringer sitt eget slag.”6

For en strålende oppfordring fra en Herrens profet! Dette kan sammenlignes med et vitenskapelig eksperiment. Vi oppfordres til å prøve ordet, vi får parametere, og vi får vite utfallet av prøven hvis vi følger instruksjonene.

Dermed lærer Skriftene oss at vi kan få vite sannheten ved å iaktta dens frukter, eller ved å prøve den personlig, gi rom for ordet i vårt hjerte og dyrke det som et frø.

Det finnes imidlertid enda en tredje måte å få vite sannheten på, og det er ved personlig åpenbaring.

Lære og pakter kapittel 8 lærer oss at åpenbaring er kunnskap – “kunnskap om hva [vi] enn ber om i tro, med et ærlig hjerte, med tro på at [vi] skal motta.”7

Og Herren forteller oss hvordan vi vil motta denne åpenbaringen. Han sier: “Jeg vil fortelle deg i ditt sinn og i ditt hjerte ved Den Hellige Ånd som skal komme over deg og som skal bo i ditt hjerte.”8

Dermed lærer vi at åpenbaring kan mottas ved å be i tro, med et ærlig hjerte, og med tro på at vi vil motta.

Men legg merke til at Herren gjorde det veldig klart da han advarte: “Husk at uten tro kan du intet gjøre. Derfor, be i tro.”9 Tro krever arbeid – arbeid som å tenke det ut i ditt sinn, for så å spørre i bønn om det er riktig.

Herren sa:

“Hvis det er riktig, vil jeg forårsake en brennende følelse i ditt bryst, derfor skal du føle at det er riktig.

Men hvis det ikke er riktig, skal du ikke ha slike følelser, men dine tanker skal sløves så du skal glemme det som er galt.”10

Tro uten gjerninger er død.11 Vi “må be i tro, uten å tvile”.12

Jeg har en venn som ikke deler vår tro, som fortalte meg at han ikke er en åndelig person. Han vil ikke studere Skriftene eller be fordi han sier han ikke kan forstå Guds ord, og er heller ikke sikker på at Gud finnes. Denne holdningen forklarer hans mangel på åndelighet, og vil føre til det motsatte av åpenbaring, som forklart av Alma. Han sa: “Og derfor mottar den som forherder sitt hjerte, en mindre del av ordet.”

Alma tilføyde imidlertid: “Den som ikke forherder sitt hjerte, til ham gis en større del av ordet inntil det blir gitt ham å kjenne Guds mysterier, inntil han forstår dem helt.”13

Alma og Mosiahs sønner er eksempler på prinsippet om at tro krever gjerninger. I Mormons bok leser vi:

“De hadde gransket Skriftene flittig så de kunne kjenne Guds ord.

Men dette er ikke alt. De hadde hengitt seg til mye bønn og faste, derfor hadde de profetiens ånd og åpenbaringens ånd.”14

Å spørre med et ærlig hjerte er like viktig i denne prosessen. Hvis vi oppriktig søker sannheten, vil vi gjøre alt i vår makt for å finne den, noe som kan innbefatte å lese Skriftene, gå i kirken og gjøre vårt beste for å holde Guds bud. Det betyr også at vi er villige til å gjøre Guds vilje når vi finner den.

Joseph Smiths handlinger da han søkte etter visdom, er et perfekt eksempel på hva det vil si å ha et ærlig hjerte. Han sa at han ønsket å vite hvilket trossamfunn som var sant, så han “kunne vite hvilket [han] skulle slutte seg til.”15 Allerede før han ba var han rede til å handle på svaret han ville få.

Vi må be i tro og med et ærlig hjerte. Men dette er ikke alt. Vi må også tro at vi vil motta åpenbaring. Vi må stole på Herren og ha håp om hans løfter. Husk at det er skrevet: “Om noen av dere mangler visdom, da må han be til Gud – for Gud gir alle, villig og uten bebreidelse – og så skal han få den.”16 For et storartet løfte!

Jeg oppfordrer alle til å søke sannheten ved en hvilken som helst av disse metodene, men spesielt fra Gud gjennom personlig åpenbaring. Gud vil åpenbare sannheten for dem som søker etter den som foreskrevet i Skriftene. Det krever mer innsats enn bare å søke på Internett, men det er verdt det.

Jeg bærer vitnesbyrd om at dette er Jesu Kristi sanne Kirke. Jeg har sett dens frukter i lokalsamfunn og i mange tusen liv, inkludert familiemedlemmers, derfor jeg vet at den er sann. Jeg har også prøvd ordet i mitt liv i mange år og har følt dets virkning på min sjel, derfor jeg vet at det er sant. Men viktigst av alt, jeg har selv funnet ut at det er sant gjennom åpenbaring ved Den hellige ånds kraft, derfor jeg vet at det er sant. Jeg oppfordrer dere alle til å gjøre det samme. I Jesu Kristi navn. Amen.