2013
Vraag en antwoord
oktober 2013


Vraag & antwoord

‘Wat zeg ik als mensen mij vragen waarom sommige leden van de kerk onze normen niet naleven?’

Het zou geweldig zijn als alle kerkleden het evangelie volledig naleefden. Ze zouden niet alleen meer gezegend worden, maar ook een geweldig voorbeeld voor anderen zijn. Maar we zijn sterfelijk, dus schieten we tot op zekere hoogte tekort. De belangrijkste reden dat sommigen het evangelie vollediger naleven dan anderen, is dat we allemaal in verschillende fasen van onze bekering zijn. De kracht van ons getuigenis verschilt. Ieder heeft andere problemen en andere hulpbronnen en vangnetten.

Termen als ‘bekering’ en ‘getuigenis’ zeggen mensen die niet tot de kerk behoren wellicht niet zoveel, maar ze zullen wel begrijpen dat ieder zijn leven kan leiden zoals hij of zij dat wil. Je kunt uitleggen dat Vader in de hemel het zo bedoeld heeft. Hij heeft ons onze keuzevrijheid gegeven, zodat we geestelijk kunnen groeien door juiste keuzes te maken. Maar onze hemelse Vader wist ook dat iedereen — uitgezonderd Jezus Christus — fouten zou maken. Daarom heeft Hij ons een Heiland gegeven. Dankzij de verzoening kunnen we ons bekeren, vergeving ontvangen, van onze fouten leren en verder gaan met ons leven.

Je kunt ook zeggen dat we hen die zich niet aan de normen van de kerk houden niet veroordelen. In plaats daarvan proberen we hen te helpen, hen te begrijpen, en geduld te tonen. Hoewel we de zonde niet goedkeuren, veroordelen we de zondaar niet (zie Johannes 8:11). Bekering is nog steeds mogelijk, voor ons allemaal.

Onderzoek de Schriften

Het antwoord op de vraag staat in de Schriften. Als mensen de geboden niet in acht nemen, moeten we niet met een oordeel klaarstaan (zie Matteüs 7:1). In Romeinen 3:23 staat: ‘Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods’ Het is echter wel zo dat de leden van de kerk moeten proberen om gehoorzaam te zijn.

Madison M. (13), Texas, VS

Onderwijs in de verzoening

Als mensen zoiets zeggen over een lid dat zich niet aan de regels houdt, dan doe ik daar niet aan mee, maar probeer ze iets over de verzoening te vertellen. Ik zeg ze dat we dan wel mormoon zijn, maar zeker niet volmaakt, en dat we de verzoening hebben, waardoor we ons van onze zonden kunnen bekeren en onze fouten kunnen rechtzetten. Dat leidt gewoonlijk tot veel meer vragen.

Jayde H. (16), Oregon, VS

De kerk leert ons goed te doen

Net als iedereen krijgen kerkleden met problemen en verleidingen te maken. We hebben allemaal zwakheden, maar dat wil niet zeggen dat de kerk niet waar is. Het is de Kerk van Jezus Christus, die mensen leert dat het evangelie waar is en hun de verhoging aanbiedt. Het is de natuurlijke mens die de geboden ongehoorzaam is (zie Mosiah 3:19), en dat kun je de kerk niet aanrekenen. De kerk leert ons goede werken te doen. Maar de keuze is aan ons.

Lavinia S. (19), Bulacan, Filippijnen

De normen zijn voor ons geluk

Dit vind ik een hele goede vraag, omdat ik een paar mensen ken die door verkeerde keuzes van het evangelie zijn afgedwaald. De Heer geeft ons geboden voor ons geluk en om ‘de onsterfelijkheid en het eeuwige leven van de mens tot stand te brengen’ (Mozes 1:39). De Heer wil dat we bij Hem terugkeren; Hij wil echter wel dat we daar zelf voor kiezen. Dat is de reden dat sommigen zich niet aan de normen houden. De normen zijn mij persoonlijk tot steun, omdat ik weet dat mijn hemelse Vader mij die gegeven heeft, zodat ik naar Hem kan terugkeren en daar gelukkig zijn. Zij zijn het bewijs dat Hij van ons houdt.

Morgane D. (18), Languedoc-Roussillon, Frankrijk

Wees een voorbeeld

De kerk is van groot belang om de geboden van onze hemelse Vader na te kunnen leven en eens naar Hem terug te keren. Maar ook al is iemand lid van de kerk, dan wil dat nog niet zeggen dat hij of zij altijd het goede doet. Kijk eens naar onze wereld. Die is vol met goddeloosheid en gruweldaden, zelfs al wordt die bewoond door mensen die in het voorsterfelijk leven besloten om Jezus Christus te volgen. Ik denk dat we het beste een goed voorbeeld voor onze vrienden kunnen zijn.

Kaden S. (15), Utah, VS

Bid voor ze en ga bij ze langs

De leden die zich niet aan de normen houden, hebben wellicht geen getuigenis van Jezus Christus. We behoren voor hen te bidden dat ze de leiding van de Geest verlangen en zelf een getuigenis krijgen. We behoren bij deze mensen langs te gaan en ze dichter bij Christus te brengen.

Andrea C. (13), Lima, Peru

Onze normen naleven

Net zoals dat in andere organisaties en godsdiensten het geval is, zijn er mensen die wel of niet toegewijd zijn. We behoren onze normen zo goed mogelijk na te leven en hopen en bidden dat anderen dat ook doen.

Maren S. (16), Arizona, VS