2013
Ons grote zendingserfgoed
oktober 2013


Ons grote zendingserfgoed

Alle zendelingen, in verleden en heden, dienden en dienen in de hoop dat ze het leven van andere mensen beter konden en kunnen maken.

De zendelingen nu omarmen het grote erfgoed en vullen de aarde met de kennis van de Heer (zie Jesaja 11:9). Van Abraham tot Paulus tot Ammon tot Wilford Woodruff voorzien de zendelingen in de Schriften en de kerkgeschiedenis de hedendaagse zendelingen van geweldige voorbeelden.

Of we nu een zendingsactief lid zijn, ons voorbereiden op een voltijdzending, al op voltijdzending zijn of terug van zending zijn, we kunnen moed en inspiratie uit deze voorbeelden putten.

Ons zendingserfgoed in de Bijbel en de Parel van grote waarde

De oudtestamentische zendelingen, zoals Jona, waren geroepen om een stem tot waarschuwing tot het volk te verheffen (zie Ezechiël 3:17–19). Uit Jona’s voorbeeld leren wij hoe belangrijk bekering en gehoorzaamheid zijn. Uit het verhaal van Abraham leren we de afkomst en kracht van het Melchizedekse priesterschap.

De nieuwtestamentische zendelingen, zoals Petrus en Paulus, werkten uit alle macht om de leringen van Jezus Christus te behouden. Niettemin verviel de wereld na verloop van tijd tot afvalligheid. God heeft het evangelie hersteld door middel van de profeet Joseph Smith. Wij werken er nu, net zoals die zendelingen toen, aan om het evangelie van Jezus Christus te behouden en te verspreiden.

Afbeelding

Jona op het strand bij Nineve, Daniel A. Lewis. Jona bekeerde zich en begon te prediken dat Jehova overal regeert en zijn liefde niet tot één bepaald volk beperkt (zie Jona 1–4).

© 2002 Daniel A. Lewis.

Afbeelding

Petrus en Johannes voor de raad in Jeruzalem, Simon Vedder. Petrus en Johannes werden voor de raad geleid. De hogepriester ondervroeg hen: ‘Wij hebben u nadrukkelijk verboden in deze naam te leren; en zie, gij hebt Jeruzalem vervuld met uw leer […] Maar Petrus […] antwoordde en zei: Men moet Gode meer gehoorzamen dan de mensen’ (Handelingen 5:28–29).

Met dank aan het Museum voor kerkgeschiedenis

De apostel Paulus, Karel Skreta. Op zijn reizen door Klein-Azië en een groot deel van de wereld zoals die toen bekend was en in zijn brieven getuigde Paulus krachtig van de Heiland.

BPK, Berlin / Gemaeldegalerie Alte Meister, Staatliche Kunstsammlungen, Dres / Elke Estel / Hans-Peter Klut / Art Resource, NY

Afbeelding

Melchizedek zegent Abram [Abraham], Walter Rane. Melchizedek zegende Abram (zie Genesis 14:18–20) en verleende hem ook het priesterschap (zie LV 84:14). Ook is de Heer aan Abram verschenen: ‘Ik heb mij voorgenomen […] van u een dienaar te maken om mijn naam te dragen in een vreemd land. […] En gij zult een zegen zijn voor uw nakomelingen na u, zodat zij deze bediening en dit priesterschap in hun handen naar alle natiën zullen brengen’ (Abraham 2:6, 9).

Met dank aan het Museum voor kerkgeschiedenis

Ons zendingserfgoed in het Boek van Mormon

Alma, Amulek, de zoons van Mosiah, en de Lamaniet Samuël zijn slechts enkelen van de grote zendelingen die het goede voorbeeld in het Boek van Mormon geven. Zij zijn een voorbeeld in bekering, geloof, gehoorzaamheid en moed. Evenals zij kunnen we vertrouwen op de inspiratie en openbaring van God bij ons zendingswerk.

Afbeelding

Ammon voor koning Lamoni, Gary L. Kapp. Ammon, een van de zoons van koning Mosiah, redde de kudden van koning Lamoni. Toen de koning aan Ammon vroeg of God hem gestuurd had, zei Ammon dat hij door de Heilige Geest geroepen was om het evangelie te verkondigen ‘aan [Lamoni’s] volk, opdat zij tot de kennis zullen worden gebracht van hetgeen juist en waar is’ (Alma 18:34).

© Gary L. Kapp, kopiëren niet toegestaan

Afbeelding

Hij heeft mijn ziel blijde tijdingen gebracht, Walter Rane. De Lamaniet Samuël kreeg bezoek van een engel, die zijn ziel blijde tijdingen bracht omtrent de komst van de Heiland (zie Helaman 13:6–7). Het was onder meer zijn roeping om de stadsmuren van Zarahemla op te klimmen en de Nephieten vanaf die plek deze blijde tijdingen te verkondigen.

Met dank aan het Museum voor kerkgeschiedenis

Ons zendingserfgoed in de Leer en Verbonden

Na de herstelling van het evangelie waren zendelingen van essentieel belang. Zendelingen zoals Dan Jones, Orson Hyde en Parley P. Pratt verkondigden het Boek van Mormon en het evangelie van Jezus Christus. Sommigen, zoals Samuel, de broer van de profeet Joseph, dienden vlak bij huis. Anderen reisden naar verre oorden, zoals Thailand, de Sandwich-eilanden (Hawaï), Denemarken en Engeland om het evangelie te verkondigen.

Deze eerste zendelingen dienden vaak lange tijd en volbrachten vaak meerdere zendingen. Ze lieten ouders, vriendinnen, vrouwen, kinderen en kleinkinderen achter, net zoals wij. Zij zijn een voorbeeld voor ons nu, van geloof, moed, gehoorzaamheid, volharding en ijver.

Afbeelding

Mormoonse predikers, Arnold Friberg, gebaseerd op het origineel van Christen Dalsgaard. Dit tafereel van een zendeling uit de beginperiode van de kerk die het evangelie van Jezus Christus in een plattelandshuisje aan een Deens gezin predikt was typerend voor het zendingswerk in de negentiende eeuw. De zendelingen predikten ook op straat of in gehoorzalen.

© IRI, met dank aan Arnold Friberg

Afbeelding

Wilford Woodruff bereidt een doopdienst voor bij de boerderij van John Benbow, Richard A. Murray. De Heer leidde Wilford Woodruff in de jaren veertig van de negentiende eeuw naar de boerderij van John Benbow in Herefordshire (Engeland). ‘Er was daar een groep mensen die had gebeden om de orde van weleer’, schreef Wilford. ‘Het gevolg was dat ik in de daaropvolgende dertig dagen zeshonderd van die mensen doopte. […] In acht maanden heb ik in dat land achttienhonderd mensen in de kerk gebracht. Waarom? Omdat een groep mensen voorbereid was op het evangelie’ (‘Discourse’, Deseret Weekly, 7 november 1896, p. 643).

Bouwen op ons zendingserfgoed

Sinds president Thomas S. Monson in de oktoberconferentie van 2012 bekendmaakte dat jonge mannen en jonge vrouwen eerder op zending kunnen, zijn tienduizenden heiligen het zendingsveld ingegaan.

In de aprilconferentie van 2013 gaf ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen zijn getuigenis over het zendingswerk en moedigde ieder van ons aan om een belangrijk aandeel in dit zich ontvouwende wonder te hebben door mee te zoeken naar hen die openstaan voor het evangelie: ‘Zoals de Heer meer zendelingen heeft geïnspireerd om te dienen, zo opent Hij ook het hart en verstand van meer goede en eerlijke mensen om zijn zendelingen te ontvangen. U kent ze al of zult ze nog leren kennen. Ze bevinden zich in uw familie of wonen bij u in de buurt. Ze passeren u op straat, zitten bij u op school of hebben contact met u via het internet’ (‘Het is een wonder’, Liahona, mei 2013, p. 78).

Afbeelding

De eerste zendelingen doopten al in 1851 bewoners van de Sandwich-eilanden (Hawaï). Deze foto is veel later genomen.

Kopiëren niet toegestaan

Afbeelding

Op straat pionieren, Ken Spencer. Deze twee zendelingen bespreken het evangelie met een man voor een boekenwinkel in New Brunswick (New Jersey, VS).

Met dank aan het Museum voor kerkgeschiedenis

Afbeelding

Altijd een zendeling, Juei Ing Chen. De leden van de kerk in Taiwan, zoals alle zendingsactieve leden, proberen anderen te laten delen in de vreugde die zij uit het evangelie en de Schriften putten. De Schriften liggen op tafel; en op de ronde blauwe bak met boekrollen staat een afbeelding van de Taipeitempel (Taiwan).

© IRI, met dank aan Juei Ing Chen

Afbeelding

De Lamanieten zullen bloeien als een roos, Joselito Jesus Acevedo Garcia. Deze afbeelding geeft de geest van het zendingswerk onder Spaanssprekende mensen treffend weer. Twee zendelingen bereiden zich voor op hun zendingswerk terwijl de mensen in de buurt aan hun dagtaak beginnen. De Limatempel (Peru), te midden van kleine huisjes en inheemse dieren, vertegenwoordigt de groei van de kerk.

Met dank aan het Museum voor kerkgeschiedenis

Afbeelding

Mormoonse zendelingen in Sierra Leone, Emile Wilson. Op 1 juli 2007 is in Freetown het eerste zendingsgebied in Sierra Leone gesticht. Op 2 december 2012 is in Freetown de drieduizendste ring van de kerk gesticht.

Met dank aan het Museum voor kerkgeschiedenis