2013
Een Predik mijn evangelie-zendeling worden
oktober 2013


Een Predik mijn evangelie-zendeling worden

Naar een toespraak gehouden op 24 juni 2011 in een devotional aan het opleidingscentrum voor zendelingen in Provo.

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

Je kunt het! De Heer die jij vertegenwoordigt en dient, weet dat je het kunt. Ik weet dat je het kunt.

Een apostel is allereerst en altijd een zendeling. Daarom doet het mij zeer veel genoegen om jullie als mededienstknechten in dit schitterende werk in de laatste dagen toe te spreken.

Afbeelding
Elder missionaries teaching people outdoors.

Wat is een Predik mijn evangelie-zendeling?

Een Predik mijn evangelie-zendeling is een dienstknecht van de Heer, door profetie geroepen en door oplegging van handen gemachtigd, die het eeuwige en herstelde evangelie van de Heiland op diens manier verkondigt (zie LV 50:13–14, 17–24; LV 68:1).

Het allesomvattende doel van een zendeling, omschreven in Predik mijn evangelie is ‘anderen uitnodigen om tot Christus te komen, door met uw hulp het herstelde evangelie aan te nemen, met geloof in Jezus Christus en zijn verzoening, bekering, de doop, de gave van de Heilige Geest en volharding tot het einde toe.’1

De heilige taak om het evangelie met gezag te verkondigen en de heilsverordeningen te bedienen, bestaat al sinds Adam uit de hof van Eden werd verbannen en zal van kracht blijven totdat ‘de grote Jehova zegt dat het werk is volbracht’.2

Vereisten om een Predik mijn evangelie-zendeling te worden

Ik wil vijf basisvereisten bespreken die van iemand een Predik mijn evangelie-zendeling maken.

Vereiste 1: Predik mijn evangelie-zendelingen begrijpen dat ze Jezus Christus dienen en vertegenwoordigen.

Afbeelding
Jesus Christ with His arm around the shoulder of the Apostle Peter. Christ points to a large number of fish lying on the beach as He speaks to Peter. Two other men and a ship sit on the beach in the background.

Predik mijn evangelie-zendelingen weten en begrijpen wie zij vertegenwoordigen, waarom ze dienen en wat zij moeten doen. Voltijdzendelingen zijn geroepen en op de juiste wijze aangesteld als dienstknecht en vertegenwoordiger van de Heer Jezus Christus. Wij getuigen tot alle natie, geslacht, taal en volk van zijn naam, zijn bestaan, zijn goddelijkheid en van de zending van Jezus Christus (zie LV 133:37).

Wij hebben de Heer lief. Wij dienen Hem. Wij volgen Hem. Wij vertegenwoordigen Hem.

Zijn doeleinden moeten onze doeleinden zijn. Zijn interesses moeten onze interesses zijn. Zijn werk moet ons werk zijn. Zijn wegen moeten onze wegen zijn. Zijn wil moet in toenemende mate onze wil worden.

Als vertegenwoordiger van de Verlosser prediken wij de fundamentele leerstellingen en beginselen van zijn herstelde evangelie in eenvoud en duidelijkheid. Wij presenteren geen persoonlijke meningen of speculatieve leringen. Wij verkondigen en getuigen van eenvoudige herstelde waarheden op de wijze van de Heer en door de kracht van zijn Geest.

Predik mijn evangelie-zendelingen begrijpen dat de taak om de Heiland te vertegenwoordigen en van Hem te getuigen nooit eindigt. Gedenk Hem alsjeblieft bij alles wat je denkt, bij alles wat je doet, en bij alles wat je wilt worden. En vertegenwoordig Hem op gepaste wijze bij alle kinderen van onze hemelse Vader met wie je in contact komt.

Vereiste 2: Predik mijn evangelie-zendelingen nemen de geboden in acht.

Afbeelding
A young man in Fiji praying.

Een essentiële vereiste om een Predik mijn evangelie-zendeling te worden is de Heiland waardig navolgen.

Laat mij op een zo duidelijk mogelijke manier een paar eenvoudige waarheden noemen.

  • Wij zijn gemachtigde vertegenwoordigers van de Verlosser en Heiland van de wereld.

  • Wij zijn geroepen om zijn herstelde en eeuwige evangelie te verkondigen.

  • We kunnen niet met de smetten van de wereld behept zijn en tegelijkertijd Hem vertegenwoordigen en met macht in zijn heilige naam handelen.

  • We kunnen anderen niet helpen bij het overwinnen van de slavernij van zonde als we zelf in zonde verstrikt zijn (zie LV 88:86).

  • We kunnen anderen niet leren hoe ze zich moeten bekeren als we zelf niet hebben geleerd hoe we ons juist en volledig bekeren.

  • We kunnen alleen datgene met macht verkondigen en prediken wat wij zelf bereid zijn te doen en te worden.

  • God zal ons verantwoordelijk houden voor onze rechtschapen verlangens en waardige levenswandel om als zijn vertegenwoordiger te kunnen handelen.

Van ons wordt nu niet verwacht dat we volmaakt zijn. Maar ons is wel geboden rein te zijn en oprecht voor de Verlosser van Israël te wandelen. ‘Wees rein, gij die de vaten des Heren draagt’ (LV 38:42).

Bekering is een beginsel van hoop en genezing — niet van ontmoediging en wanhoop. Bekering stemt nederig — zij is niet beangstigend. Bekering is tegelijkertijd veeleisend en troostrijk, onbuigzaam en verzachtend. Bekering is een kostbare gave, mogelijk gemaakt door de verzoening van Christus, die we liefhebben, dienen en volgen.

Zelfs als je ernstige zonden hebt begaan, ben je of zul je door de verzoening van Jezus Christus en oprechte bekering weer rein en waardig worden.

Er zijn jongeren die zich nog volledig moeten bekeren. Daar is het nu de tijd voor. Ik smeek je de dag van je bekering niet uit te stellen.

Er zijn jongeren die zich hebben bekeerd en zich blijven bekeren, die zich afvragen of ze al het nodige hebben gedaan om door de Heer aanvaard te worden (zie LV 97:8). Denk er alsjeblieft aan dat de Heer van je eist dat je rein bent, maar niet volmaakt. De Heilige Geest die weer in je leven werkzaam is, is de duidelijkste aanwijzing dat je vergeving van de Heer hebt ontvangen, omdat ‘de Geest des Heren […] niet in onheilige tempels [woont]’ (Helaman 4:24). Zie ook in dat de opdracht om ‘alle mensen te vergeven’ (LV 64:10) ook inhoudt dat je jezelf vergeeft.

Predik mijn evangelie-zendelingen zijn discipelen van de Heer Jezus Christus die hun verbonden eren en zijn geboden onderhouden. Zorg dat je Hem altijd indachtig bent, en Hem rein en waardig kunt vertegenwoordigen.

Vereiste 3: Predik mijn evangelie-zendelingen verzamelen de woorden van het evangelie als een schat.

Afbeelding
Young man reading the scriptures.

Ik vraag je om ‘de woorden des levens steeds als een schat in [je] gedachten’ te verzamelen (LV 84:85). De woorden van het eeuwige leven verzamelen is meer dan ze bestuderen of uit het hoofd leren, net zoals zich vergasten aan de woorden van Christus (zie 2 Nephi 31:20; zie ook 2 Nephi 32:3) meer is dan een hapje proeven of een tussendoortje nuttigen. Verzamelen als een schat betekent voor mij zich concentreren en werken, ontdekken en in je opnemen, bepeinzen en bidden, toepassen en leren, hoogschatten en waarderen, genieten en vervuld raken.

Je weet dat de zoons van Mosiah — vier geweldige zendelingen, Ammon, Aäron, Omner en Himni genaamd — ‘sterk [waren] geworden in de kennis der waarheid, want het waren mannen met een zuiver begrip en zij hadden de Schriften zorgvuldig onderzocht’ (Alma 17:2).

Deze kloekmoedige zendelingen verzamelden de woorden van eeuwig leven voortdurend als een schat. Zij veronachtzaamden of bagatelliseerden hun individuele en gezamenlijke studie niet. Hun geestelijke begrip nestelde zich diep in hun ziel en de leerstellingen en beginselen van het evangelie werden door de macht van de Heilige Geest in hun hart bevestigd.

Als vertegenwoordiger van de Heiland hebben jij en ik de constante plicht om ijverig te werken en in ons hart en onze geest de fundamentele leerstellingen en beginselen van het herstelde evangelie te planten, in het bijzonder die welke in het Boek van Mormon staan. Doen we dat, dan is de beloofde zegen dat de Heilige Geest ‘[ons] alles in herinnering [zal] brengen’ (Johannes 14:26) en ons onderwijs en getuigenis kracht zal bijzetten. Maar de Geest kan alleen met en door ons werken als we Hem iets geven om mee te werken. Hij kan niets in onze herinnering brengen wat we niet hebben geleerd (zie Alma 31:5).

Predik mijn evangelie-zendelingen verzamelen de woorden van eeuwig leven voortdurend als een schat, zij verlaten zich op de kracht van het woord en zij dragen de kracht van het woord in zich. Zorg dat je Hem altijd indachtig bent, dat je waardig bent om Hem te vertegenwoordigen, en dat je je op de verzamelde kracht van het woord verlaat.

Vereiste 4: Predik mijn evangelie-zendelingen begrijpen dat de Heilige Geest de ultieme en ware leraar is.

Afbeelding
Sister missionaries reading scriptures.

De Heilige Geest is het derde lid van de Godheid. Hij getuigt van alle waarheid en is de ultieme en ware leraar. De lessen en getuigenissen die wij geven, bereiden een onderzoeker voor, want hij zal zelf moeten handelen en leren.

Een van de belangrijkste taken die we als zendeling hebben, is onze onderzoekers uit te nodigen hun morele keuzevrijheid te gebruiken en in overeenstemming met de leringen van de Heiland te handelen. Een onderzoeker die geestelijke toezeggingen doet en nakomt — bijvoorbeeld om een getuigenis van de waarheid bidden, het Boek van Mormon lezen en erover bidden, de kerk bezoeken, en de geboden in acht nemen — zal geloof moeten oefenen, moeten handelen en zich moeten veranderen.

Jij en ik kunnen, ongeacht hoe ijverig we dienen, geen waarheid in het hart van onderzoekers pompen of proppen. We kunnen de boodschap van de waarheid hoogstens tot het hart brengen (zie 2 Nephi 33:1). Uiteindelijk zal een onderzoeker in rechtschapenheid moeten handelen en daarmee de waarheid in zijn of haar eigen hart moeten toelaten. Alleen op deze manier kunnen bekeerlingen en eerlijke waarheidszoekers zich geestelijk ontwikkelen en zelf antwoord op hun vragen krijgen.

Aangezien het onze taak is om onderzoekers door geloof en door de macht van de Heilige Geest te helpen leren, gaat dit werk nooit over mij en gaat het nooit over jou. Wij dienen alles in onze macht te doen om onze zendingstaak uit te voeren en tegelijk ‘een stap opzij te doen’, zodat de Heilige Geest zijn heilige taak en werk kan verrichten. In feite is alles wat jij of ik als vertegenwoordiger van de Heiland doen om willens en wetens de aandacht op onszelf te vestigen — door de boodschap die we presenteren, door de methoden die we gebruiken, of in onze manier van doen — een vorm van priesterij die afdoet aan de doeltreffendheid van de Heilige Geest als leraar.

‘Predikt hij door de Geest der waarheid of op een andere wijze? En indien het op een andere wijze gebeurt, is het niet van God’ (LV 50:17–18).

Zorg dat je Hem altijd indachtig bent, en dat je waardig bent om Hem te vertegenwoordigen, zijn woord verzamelt en de ultieme en ware leraar, de Heilige Geest, toestaat van alle waarheid te getuigen.

Vereiste 5: Predik mijn evangelie-zendelingen begrijpen dat onderwijzen veel meer inhoudt dan praten en vertellen.

Afbeelding
Two elder missionaries visiting with a man in his home.

Toen de Heiland Zich op de Olijfberg bevond, verklaarde Hij: ‘Weest dan niet van tevoren bezorgd wat gij zeggen moet, maar zegt wat u in die ure gegeven wordt; want gij zijt het niet, die spreekt, maar de Heilige Geest’ (Marcus 13:11).

De Heiland instrueerde de zendelingen vroeg in het begin van deze bedeling als volgt: ‘‘Doet uw mond open en hij zal gevuld worden’ (LV 33:8, 10) en: ‘Verheft uw stem tot dit volk; spreekt de gedachten uit die Ik in uw hart zal leggen, en u zult niet worden beschaamd tegenover de mensen; want het zal u in het uur zelf, ja, op het moment zelf, worden ingegeven, wat gij zult zeggen’ (LV 100:5–6).

Deze Schriftteksten onderschrijven een veeleisend patroon dat nodig is om te prediken en onderzoekers de waarheid te leren. Predik mijn evangelie-zendelingen weten dat ze geen les onderwijzen; ze onderwijzen mensen. Ze brengen of presenteren niet louter uit het hoofd geleerde boodschappen over een evangelieonderwerp. Ze nodigen waarheidszoekers uit de grote verandering van hart te ervaren. Ze begrijpen dat alleen praten en vertellen geen onderwijs is.

In het evangelie onderwijzen naar voorbeeld van de Heer omvat observeren, luisteren en onderscheiden, hetgeen allemaal voorafgaat aan praten. De volgorde van deze vier nauw met elkaar verbonden processen is van belang. Let erop dat actief observeren en luisteren voorafgaat aan onderscheiden, en dat observeren, luisteren en waarnemen voorafgaan aan spreken. Door dit patroon te volgen, kunnen zendelingen met hun onderwijs de behoeften van onderzoekers vaststellen en lenigen.

Door te observeren, te luisteren en te onderscheiden, kan ons ‘in die ure […] het deel worden gegeven dat eenieder moet worden toegemeten’ (LV 84:85) — de waarheden waar we nadruk op leggen en de antwoorden die we geven om de specifieke behoeften van een bepaalde onderzoeker te lenigen. Alleen door te observeren, luisteren en onderscheiden, kunnen we door de Geest geleid worden en datgene zeggen en doen wat het nuttigst zal zijn voor wie we dienen.

Observeren is een essentiële voorbereiding om de geestelijke gave van onderscheid te ontvangen. Onderscheiden is met geestelijke ogen zien en met het hart voelen — de onjuistheid van een idee, de goedheid in een ander mens, of het volgende beginsel dat de onderzoeker ten goede zal komen, zien en voelen. Onderscheiden is met geestelijke oren horen en met het hart voelen — de onuitgesproken zorg in een uitspraak of vraag, de waarheid van een getuigenis of leerstelling, of de zekerheid en vrede die van de macht van de Heilige Geest afkomstig is, horen en voelen.

Predik mijn evangelie-zendelingen handelen met geloof en laten zich leiden door de Geest om hun onderzoekers de waarheid te leren. Zorg dat je Hem altijd indachtig bent; dat je waardig bent om Hem te vertegenwoordigen; dat je zijn woord verzamelt; dat je de Heilige Geest van alle waarheid laat getuigen; dat je observeert, luistert en onderscheidt terwijl je tot oprechte waarheidszoekers van Jezus Christus getuigt.

Je kunt het!

Afbeelding
Two elder missionaries walking along a dirt road.

Je leest deze boodschap en gelooft dat alle andere jongeren kunnen en zullen doen wat ik net besproken heb. Maar misschien vraag je je af of jij het wel kunt. Luister alsjeblieft. Je kunt het!

Als ik mijn hartenwens in vervulling kon laten gaan, zou ik een paar minuten met ieder van jullie afzonderlijk willen praten. Ik zou je de hand schudden, je naar mij toehalen en je in de ogen kijken, en zeggen: ‘Je kunt het! De Heer die je vertegenwoordigt en dient, weet dat je het kunt. Ik weet dat je het kunt. En als zijn dienstknecht beloof ik je dat Hij je zal helpen. Vergeet alsjeblieft nooit dat je het met zijn hulp en in zijn kracht kunt!’

Ik hou van je en bid dat jij, als je eraan werkt om te worden wat je moet worden, de stem en de leiding van de Heer zult herkennen en daar in geloof op zult reageren. Dan zul je waarlijk een krachtige en doeltreffende vertegenwoordiger van de Heer Jezus Christus worden.

FOTO-ILLUSTRATIES Publishing Services Department; HEBT GIJ MIJ MEER LIEF DAN DEZE? David Lindsley

Noten

  1. Predik mijn evangelie: handleiding voor zendingswerk (2004), p. 1.

  2. Leringen van kerkpresidenten: Joseph Smith (2007), p. 153.