2013
Vraag en antwoord
Februari 2013


Vraag & antwoord

‘Een van mijn vrienden heeft me echt gekwetst. Ik weet wel dat ik moet vergeven, maar hoe zet ik me over de pijn heen?’

Het kan moeilijk zijn om je vriend of vriendin te vergeven en je gekwetste gevoelens los te laten. Om te vergeven en je over gekwetste gevoelens heen te zetten heb je barmhartigheid nodig — van jezelf en van de Heer. Jouw taak is niet om je over de pijn heen te zetten, maar om te vergeven en barmhartig voor je vriend of vriendin te zijn (zie LV 64:8–10). Dan zal de Heer barmhartig voor jou zijn als je Hem om hulp vraagt. Ofwel, hij kan je gekwetste gevoelens door liefde en gemoedsrust vervangen.

Praat met je vriend of vriendin. Probeer te begrijpen wat er is gebeurd. Je komt er wellicht achter dat hij of zij je niet probeerde te kwetsen. Daardoor wordt het makkelijker om te vergeven en je over de pijn heen te zetten.

Blijf het ook proberen als het moeilijk is of lang duurt om te vergeven. Uiteindelijk moet hij of zij weten dat je hem of haar vergeven hebt en nog steeds bevriend wilt zijn. Je zult nooit de gemoedsrust van ware vergeving voelen als je wrok ten koste van je vriendschap koestert.

Bedenk dat we ons allemaal op de verzoening van de Heiland verlaten om vergeving van onze zonden te krijgen. Bid om te kunnen vergeven en geloof dat de Heer je zal helpen. Hij heeft de macht om de pijn in je hart te genezen.

Laat het oordeel aan de Heer over.

Laat de Heer over de schadelijke handelingen van anderen oordelen. Bedenk dat de Heer heeft gezegd: ‘Ik, de Heer, zal vergeven wie Ik vergeven wil, maar van u wordt het vereist alle mensen te vergeven’ (LV 64:10). Het is moeilijk om gekwetste gevoelens te vergeten, maar als je om hulp bidt, zul je beseffen dat door vergeving vreselijke wonden kunnen worden genezen, en haat door de gemoedsrust en liefde kan worden vervangen die alleen God kan geven.

Genessis H. (16), Antofagasta (Chili)

Vergeef iedereen

Toen de Heer Jezus Christus leed, bloedde Hij uit al zijn poriën, maar toch overwon Hij de pijn en had Hij aan het kruis de kracht om te vergeven; niet omdat Hij de pijn niet voelde, maar omdat Hij het enkel belangrijk vond om de wil van de Vader te doen. Zo is Gods wil ook het enige dat er voor ons toe zou moeten doen. Hij vereist van ons dat wij iedereen vergeven. Zelfs als onze wonden langzaam genezen, kunnen we ons over onze pijn heenzetten door te bidden en degenen die ons geschaad hebben te vergeven.

Ahou O. (17), Ivoorkust

Heb ze lief

Ik heb gemerkt dat je, als iemand je gekwetst heeft, het beste van die persoon kunt houden. Als iemand mij kwetst, probeer ik een compliment te geven en zo aardig mogelijk voor hem of haar te zijn. Als je dat doet, broedt de woede niet binnenin je. In plaats daarvan gaat het volledig voorbij. Je verstandhouding met de persoon die je heeft gekwetst wordt sterker.

Katie A. (18), Utah (VS)

Zie hem of haar door de ogen van de Heer

Jezus Christus heeft jouw pijn gevoeld, zodat je vergeving van je zonden kunt krijgen en je ook anderen kunt vergeven. Als je bidt om iemand door zijn ogen te kunnen zien, merk je dat je die persoon beter begrijpt. Na een aantal weken merk je dat je boosheid verdwijnt.

Kimberly B. (18), Nebraska (VS)

Bid om vergevensgezindheid

Bid tot je liefdevolle hemelse Vader dat jij en je vriend de moed zullen hebben om elkaar te vergeven. Een goede christen vergeeft iemand die hem of haar gekwetst heeft. Door vergeving worden zelfs diep gekwetste gevoelens genezen.

Lehi E. (16), Abu Dhabi (Verenigde Arabische Emiraten)

Heb naastenliefde

Nephi heeft gezegd: ‘De Here God heeft een gebod gegeven dat alle mensen liefde behoren te hebben, en wel naastenliefde’ (2 Nephi 26:30). Naastenliefde is voor mij de beste manier om me over de pijn heen te zetten als een van mijn vrienden mij gekwetst heeft. Naastenliefde betekent iemands zwakheden accepteren; geduld hebben met iemand die ons heeft teleurgesteld; of ons niet beledigd voelen als iemand iets doet wat tegen onze verwachtingen ingaat. Als we naastenliefde voor onze vrienden en vriendinnen hebben, worden we gezegend.

Liezel V. (21), Negros Occidental (Filipijnen)

Bid om te leren vergeven

Je moet bidden om anderen te leren vergeven en lief te hebben. Hoewel vergeving soms erg moeilijk is, is onze hemelse Vader altijd bereid om ons bij te staan. Denk aan het voorbeeld dat de Heiland heeft gesteld door iedereen te vergeven. In Kolossenzen 3:13 staat: ‘Verdraagt elkander en vergeeft elkander, indien de een tegen de ander een grief heeft; gelijk ook de Here u vergeven heeft, doet ook gij evenzo.’ Ware vergeving is een proces en het duurt soms lang. Maar als we werkelijk vergeven, voelen we ons verlicht en gelukkig. Ik weet dat je over de pijn heen kunt komen en waar geluk vinden als je je best doet.

Leonardo L. (20), Buenos Aires (Argentinië)

Vertrouw op de verzoening

Mijn hart is vervuld met vreugde als ik eraan denk dat de verzoenende macht van Jezus Christus onze pijn kan wegnemen. We hebben allemaal wel eens een pijnlijke ervaring, maar als we ons aan het woord van onze hemelse Vader vastklampen, kunnen we de nodige kracht ontvangen om te volharden. Zelfs toen de soldaten Jezus Christus aan het kruis nagelden, vroeg Hij zijn Vader om hen te vergeven. Zijn binnenste was vervuld met liefde en barmhartigheid voor alle mensen. Ik weet dat we, als we tot Hem komen en Hem om hulp vragen, door zijn oneindige liefde worden omgeven.

Virginia M. (20), Peru