2012
Hva er jeg verdt?
September 2012


Til vi ses igjen

Hva er jeg verdt?

Kjøperen avgjør om en vare er verdt prisen.

Etter fire år uten TV og seks til med gamle TV-er vi hadde fått av andre, bestemte min hustru og jeg oss endelig for å kjøpe en ny TV. På grunn av prisen sammenlignet vi nøye modeller, merker, funksjoner og pris før vil til slutt gjorde et kjøp. Interessant nok fikk jeg ikke bare en TV, men en viktig innsikt i å måle egenverd.

Vår erfaring lærer oss at vår verdi måles ved sammenligning – i forhold til våre søsken, klassekamerater, jevnaldrende og medarbeidere. Men selv om det er fornuftig å måle verdien ved sammenligning når vi skal kjøpe en TV, er vi TV-ene i livet.

Å sammenligne oss med andre for å måle vår verdi gir like mye mening som at én TV ser på de andre i butikken og ønsker at den var 40 tommer istedenfor 27. Det gir ingen mening, for “hvem av dere kan vel med all sin bekymring legge en eneste alen til sin livslengde” (Matteus 6:27) eller en tomme til sin skjermstørrelse? Apostelen Paulus advarte og sa at “når [noen] bruker seg selv som målestokk og sammenligner seg med seg selv, mangler de forstand” (2 Korinterbrev 10:12).

Vi skulle også ta lite hensyn til dem som sammenligner for oss og forteller oss hva de mener vi er verdt. Selv om forhandleren har kontroll over prisen på en TV, kan ikke han eller hun avgjøre dens verdi.

Her er nøkkelen: Det er kunden som ser på prisen, evaluerer produktet og avgjør om det er verdt kostnaden. Og i dette liv er det bare én Kjøper som betyr noe.

Vår Frelser, Jesus Kristus, evaluerte “produktet” – oss, både kollektivt og individuelt. Han kjente til dybden av de misgjerninger som ville være forbundet med den menneskelige familie.1 Han skjønte hvilken uhyggelig, uendelig pris han ville måtte betale “hvilken lidelse fikk [ham], ja, Gud, den største av alle, til å skjelve av smerte og til å blø fra hver pore og lide, både på legeme og ånd” (L&p 19:18).

Og selv om han visste alt dette, kom han likevel frem til at det var verdt det.

Uansett hvor kort jeg tror jeg kommer i forhold til andre, uansett hvor liten verdi andre ser i meg, følte Jesus at jeg var verdt prisen han måtte betale.

Å angripe vår egenverd er en av Satans mest snikende og lumske taktikker. Det er viktig for meg å tro at Guds Sønn døde ikke bare for verdens synder, men at han døde for mine synder. Hvis motstanderen kan få meg til å tro noe annet, kan min tvil hindre meg i å søke Frelserens nåde og forsoning og vende tilbake til hans nærhet.

Hvis du tviler på din verdi, gå til Kjøperen for å få den eneste produktevalueringen som teller. “Vi kan be i tillit til at vi kan føle Frelserens kjærlighet til oss,” sa president Henry B. Eyring, førsterådgiver i Det første presidentskap. “… Han elsket oss … høyt nok til å betale prisen for alle våre synder.”2

Å ha tro på denne kjærligheten gjør Forløseren i stand til å forandre vårt liv og bære hans kjøp hjem.

Noter

  1. Se Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith (2007), 400.

  2. Henry B. Eyring, “Et barn og en disippel”, Liahona, mai 2003, 31.

Kristi ansikt, av Heinrich Hofmann, gjengitt med tillatelse fra C. Harrison Conroy Co.