2012
Hvordan Kristi disipler lever i en tid med krig og vold
September 2012


Hvordan Kristi disipler lever i en tid med krig og vold

Prinsipper fra Mormons bok hjelper oss å leve med tro og håp i vanskelige tider.

Vi lever i en tid med utbredt krig og vold. Nyhetskilder rapporterer om slike forferdelige hendelser hver dag. Herrens profet, president Thomas S. Monson, har sagt: “Vi har kommet til jorden i vanskelige tider.”1 Han bekrefter det president Gordon B. Hinckley (1910-2008) sa: “Vi lever i en tid da aggressive menn gjør fryktelige og avskyelige ting. Vi lever i en tid med krig.”2

Selv om dette er tankevekkende, burde det ikke være overraskende. Skriftene lærer oss at i de siste dager vil Satan “føre krig” (Johannes’ åpenbaring 12:17) mot de trofaste og at “fred skal bli borttatt fra jorden” (L&p 1:35).

Gud forutså vår tid og kalte profeten Joseph Smith til å frembringe Mormons bok for å hjelpe oss (se L&p 1:17, 29; 45:26). Av de 239 kapitlene i Mormons bok handler 174 (73 prosent) om krig, terrorisme, mord, politiske konspirasjoner, hemmelige forbund, trusler, familiefeider og andre fiendtligheter.

Hvorfor bevarte de som førte Mormons boks opptegnelser, så mange tilfeller av krig? President Ezra Taft Benson (1899-1994) svarte: “Mormons bok lærer oss hvordan Kristi disipler lever i krigstid.”3 Følgende er innsikt som kan veilede oss når vi lever i vanskelige tider.

Lydighet innbyr til befrielse

Mange ganger i Mormons bok befridde Herren sine disipler hvis de adlød hans bud.4 Nephi sa “Herrens milde barmhjertighet er over alle dem som han har utvalgt på grunn av deres tro, for å gjøre dem så mektige at de har makt til befrielse” (1 Nephi 1:20). Nephi skrev så hvordan Herren befridde hans far fra folk som forsøkte å drepe ham, befridde hans familie fra Jerusalems ødeleggelse, befridde ham og hans brødre fra Labans morderiske forsøk og befridde ham når Laman og Lemuel tydde til vold (se 1 Nephi 2:1-3; 3:28-30; 4; 7:16-19; 18:9-23).

Alma fortalte sin sønn Shiblon: “[Jeg vil] du skal huske at i samme grad som du setter din lit til Gud, skal du bli befridd fra dine prøvelser og dine vanskeligheter og dine plager” (Alma 38:5). Mormon sa også at “de som var trofaste i å holde Herrens befalinger, ble alltid befridd” (Alma 50:22). Eldste Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum bekreftet dette prinsippet da han sa: “Lydighet lar Guds velsignelser strømme uhindret. Han vil velsigne sine lydige barn med frihet fra trelldom og elendighet.”5

Mormons bok viser også at selv noen få rettferdige mennesker kan sikre fred og sikkerhet for en hel by (se Helaman 13:12-14).

Krig kan være en oppfordring til omvendelse

Når vi glemmer Gud, kaller han på oss. Til å begynne med bruker han milde midler som personlige tilskyndelser og profeter. Men hvis vi ikke reagerer, eskalerer han sin innsats. Til tider kan han tillate kriger og vold som en del av hans siste utvei for å hjelpe oss vende tilbake til ham.6

Mormon sa: “Og således ser vi at hvis Herren ikke refser sitt folk med mange lidelser, ja, hvis han ikke hjemsøker dem med død og med redsel og med hunger og med allslags pest, vil de ikke huske ham” (Helaman 12:3). Krig kan være en påminnelse om å omvende seg og vende tilbake til Gud.

Gud gir lindring under krig

Når Guds disipler blir pålagt å gjennomgå konsekvensene av krig, gir Gud dem lindring. Da Alma og hans tilhengere ble tatt til fange, vendte de seg umiddelbart til Herren (se Mosiah 23:27-28 ), og han svarte raskt: “Og jeg vil også lette de byrder som er lagt på deres skuldre, så dere ikke engang kan føle dem på ryggen, ja, når dere er i trelldom, … så dere med sikkerhet kan vite at jeg, Gud Herren, ser til mitt folk i deres lidelser” (Mosiah 24:13-14).

Jakob fortalte de rene av hjertet på sin tid: “Se hen til Gud med fast besluttsomhet, og be til ham med overmåte stor tro. Han vil trøste dere i deres plager, og han vil tale deres sak og sende ned en rettferdig dom over dem som søker å ødelegge dere” (Jakobs bok 3:1).

Vår tids profeter bekrefter denne sannheten. Eldste Joseph B. Wirthlin (1917-2008) i De tolv apostlers quorum sa: “Selv om [Gud] ikke alltid griper inn i hendelsenes gang, har han lovet de trofaste fred også midt i deres prøvelser og motgang.”7

President Benson sa: “Selv om vi lever i farefulle tider, … hvis vi bare stoler på Gud og holder hans bud, har vi ingen grunn til å frykte.”8

Noen blir kalt til å stå som et vitne mot ugudelighet

Selv om Kristi disipler kan bli befridd fra krig, blir noen disipler kalt til å lide eller dø for å stå som et vitne mot de ugudelige. Dette er en ubehagelig realitet som ikke er lett å akseptere eller forstå. Eldste Neal A. Maxwell (1926-2004) i De tolv apostlers quorum minner oss på at “de trofaste ikke vil være fullstendig immune overfor det som skjer på denne planeten”.9 President Hinckley bekreftet at noen av oss “til og med kan bli kalt på til å måtte lide”.10

Mormons bok bevarer noen episoder med umenneskelige overgrep og villskap for å hjelpe oss å forstå hvorfor Herrens disipler, deriblant profeter og uskyldige kvinner og barn, noen ganger lider og dør i krig. For eksempel bandt kong Noahs ugudelige prester profeten Abinadi “og pisket ham med brennende kvister, ja, helt til han døde”. Før han døde vitnet Abinadi: “Hvis dere slår meg i hjel, vil dere utgyte uskyldig blod, og dette skal også stå som et vitnesbyrd mot dere på den siste dag” (Mosiah 17:10, 13).

I en annen forekomst av forferdelige drap i Mormons bok, brente de ugudelige lovkyndige og dommerne i Ammonihah religiøse konvertitters hustruer og barn. Alma og Amulek ble bragt til stedet for martyriet og tvunget til å bevitne denne nådeløse massakren.

“Da Amulek så hvilke smerter de kvinner og barn ble utsatt for som ble fortært av flammene, kjente også han smerte, og han sa til Alma: Hvordan kan vi være vitne til denne redselsfulle scene? La oss derfor rekke ut våre hender og bruke den Guds kraft som er i oss, og redde dem fra flammene.”

Alma svarte: “Ånden holder meg tilbake fra å rekke ut min hånd, for se, Herren tar dem opp til seg i herlighet, og han tillater at de gjør dette, eller at folket gjør dette med dem, ifølge sine hårde hjerter, så de straffedommer som han skal sende over dem i sin vrede, kan bli rettferdige. Og de uskyldiges blod skal stå som et vitne mot dem og rope kraftig mot dem på den siste dag” (Alma 14:10-11).

De rettferdige som dør i krig, inngår til Herrens hvile

Når vi sørger over tapet av trofaste kjære, forsikrer Mormons bok oss om at de har inngått til Herrens hvile og er lykkelige. Moroni gir oss denne tydelige bemerkningen: “For Herren tillater at de rettferdige blir drept så hans rettferdighet og dom kan komme over de ugudelige. Derfor behøver dere ikke tro at de rettferdige er tapt fordi de er drept, men se, de går inn til Herren sin Guds hvile” (Alma 60:13).

Etter et slag som førte til at “mange tusen legemer … smuldre[t] hen i hauger på jorden”, heriblant noen av Kristi trofaste disipler, forteller Mormons bok oss at de overlevende “virkelig sørge[t] over tapet av sine slektninger, [men de frydet] seg likevel og [var] henrykt i håpet om, ja, de til og med [visste] – ifølge Herrens løfter – at de [ville] bli oppreist for å leve ved Guds høyre hånd i en lykkens tilstand som aldri tar slutt” (Alma 28:11-12).

Fredsfyrsten

Mormons bok ble frembragt for å velsigne dem som lever i tider med krig og vold. Hendelsene og læresetningene som er nedtegnet i den, fremhever håp, formidler trøst og gir guddommelig perspektiv. Vi lærer at lydighet mot Gud befrir mange, at krig kan være en oppfordring til å komme tilbake til Gud og at Gud gir lindring for sine disipler som må gjennomgå lidelser. Vi lærer også at de rettferdige som blir kalt til å dø under krig eller vold, vil stå som et vitne mot de ugudelige, og at disse disiplene skal inngå til Herrens hvile.

Til syvende og sist lærer Mormons bok oss hvordan Kristi disipler kan få fred i sine hjerter, hjem og nasjoner. Den er det ypperste redskap til å bringe oss til Jesus Kristus, Fredsfyrsten.

Noter

  1. Thomas S. Monson, “Prestedømmets kraft”, Liahona, mai 2011, 66.

  2. Gordon B. Hinckley, “Vi lever i tidenes fylde”, Liahona, jan. 2002, 6.

  3. Ezra Taft Benson, “Mormons bok – sluttstenen i vår religion”, Lys over Norge, nov. 1986, 7.

  4. Det er minst 56 skriftsteder i Mormons bok som viser oss hvordan Herren befridde mennesker fra krig og andre farlige omstendigheter.

  5. Russell M. Nelson, “Møt fremtiden med tro”, Liahona, mai 2011, 34-35.

  6. Det er minst 35 skriftsteder, deriblant 11 i Mormons bok, som viser oss at Herren tillater krig og naturkatastrofer for å hjelpe oss å minnes ham.

  7. Joseph B. Wirthlin, “Finn en trygg havn”, Liahona, juli 2000, 71.

  8. Ezra Taft Benson, i Conference Report, okt. 1950, 146.

  9. Neal A. Maxwell, “Omfavnet i hans kjærlighets armer”, Liahona, nov. 2002, 17.

  10. Gordon B. Hinckley, “Tiden vi lever i”, Liahona, jan. 2002, 86.

Noen disipler, som Abinadi (avbildet over og under), blir kalt til å lide eller dø for å stå som et vitne mot de ugudelige.

Over: Nephi utholdt å være bundet i fire dager før Laman og Lemuel angret og løste ham (se 1 Nephi 18:9-21). T.h.: Ingen av de 2000 unge mennene i Helamans hær ble drept i kamp (se Alma 56:44-57).

T.v.: De behandlet meg meget brutalt, av Walter Rane, gjengitt med tillatelse fra Kirkehistorisk museum; t.h.: De satte sin lit til Gud, av Walter Rane, gjengitt med tillatelse fra Kirkehistorisk museum

Ether (over) og Moroni (side 34) så sine sivilisasjoner bli ødelagt på grunn av krig (se Ether 13:13-14; Moroni 1:1-4).

Øverst t.v.: Abinadi besegler sitt vitnesbyrd, av Ronald Crosby, kopiering ikke tillatt; nederst til venstre: Abinadi har vitnet, av Walter Rane, gjengitt med tillatelse fra Kirkehistorisk museum; t.h.: Vidunderlige var Ethers profetier, av Walter Rane, gjengitt med tillatelse fra Kirkehistorisk museum

Jeg er alene tilbake, av Walter Rane, gjengitt med tillatelse fra Kirkehistorisk museum