2012
Velsignet ved eksempel
September 2012


Velsignet ved eksempel

Bilde
Eldste O. Vincent Haleck

Akkurat som mine venner påvirket mitt liv, kan du bringe evangeliets lys til dine venners liv ved måten du lever på.

Nylig besøkte jeg en venn jeg kjente på videregående skole. Vi snakket om da vi først møttes, om gleden som kommer av å etterleve evangeliet, og om innflytelsen venner kan ha på vårt liv. Det var faktisk på grunn av mine venners eksempel at jeg sluttet meg til Kirken.

Jeg kom første gang til USA fra Amerikansk Samoa da jeg var 10, fordi min far ønsket at hans barn skulle få bedre utdanningsmuligheter enn han selv hadde. Jeg bodde i Seattle, Washington hos en tante og onkel. Da jeg var 14, flyttet jeg til California. Min bestemor, som jeg bodde hos, var tempelarbeider i Los Angeles California tempel, men jeg var ikke medlem av Kirken.

I mitt første år på videregående skole ble jeg valgt inn i elevrådet og la merke til flere av de andre medlemmene av rådet som skilte seg ut fra alle andre. De viste respekt for andre, var rene i tale og påkledning og hadde en verdighet og et lys om seg som fanget min oppmerksomhet. Vi ble venner, og de inviterte meg til GUF sammen med dem. Jeg likte de morsomme, sunne aktivitetene og ånden som jeg følte der, så jeg begynte å delta regelmessig. Bare noen få uker senere introduserte mine venner meg for misjonærene og Mormons bok. Jeg ble døpt ikke lenge etterpå og begynte et livslangt studium av Mormons bok.

Mine venner fulgte det råd som finnes i 1 Timoteus 4:12: “Vær et forbilde for de troende i tale, i ferd, i kjærlighet, i ånd, i tro, i renhet.” Som mine venner, kan vi være en innflytelse til det gode ved våre daglige handlinger for å etterleve evangeliet. Når vi lever slik at det gjenspeiler våre normer og trosoppfatninger, vil de som er forberedt til å motta evangeliet, legge merke til det og ønske å få vite mer.

Bilde
Abinadi Appearing before King Noah

Husk for eksempel historien om Alma som finnes i Mormons bok. Alma levde et komfortabelt liv som prest ved kong Noahs hoff. Da Abinadi bar sitt vitnesbyrd, trodde Alma ham, og med stor fare for seg selv skrev han ned Abinadis ord og underviste andre om Frelseren (se Mosiah 17:2-4).

“Og etter mange dager skjedde det at et betydelig antall var forsamlet på stedet Mormon for å høre Almas ord. Ja, alle var forsamlet som trodde på hans ord, for å høre ham. Og han underviste dem og forkynte for dem om omvendelse og forløsning og tro på Herren” (Mosiah 18:7; se også vers 1-6).

Senere, da Alma den yngre forårsaket problemer for Kirken, besvarte en engel Almas bønner: “Herren har hørt sitt folks bønner og sin tjener Almas, din fars, bønner også, for han har bedt i stor tro for deg om at du måtte bringes til kunnskap om sannheten” (Mosiah 27:14). Alma den yngre og hans venner omvendte seg, ble store misjonærer og gjorde inntrykk på tusener ved sitt eksempel på det gode.

“Og slik var de redskaper i Guds hender til å bringe mange til kunnskap om sannheten, ja, til kunnskap om sin Forløser.

Og hvor velsignet er de ikke! For de forkynte fred, de forkynte godt budskap om det gode, og de fortalte folket at Herren regjerer” (Mosiah 27:36-37).

Mine venner satte også et godt eksempel for meg da de valgte å reise på misjon. Selv om jeg møtte en del motstand, bestemte jeg meg også for å reise på misjon. Den avgjørelsen har formet resten av mitt liv. Da jeg arbeidet i Samoa Apia misjon, hadde misjonærene mye av ansvaret for prestedømsledelse, og jeg kunne se at Kirken på øyene trengte å bli styrket. Jeg bestemte meg for å gjøre min del – jeg ville tilbake til Samoa etter fullført misjon og utdannelse.

Etter avgangseksamen flyttet min hustru og jeg til Samoa, der vi oppdro våre barn og arbeidet for å styrke Kirken og samfunnet. Min far, som ikke er medlem av Kirken, var aktivt involvert i lokalt næringsliv og samfunnsanliggender. Hans motto var: “Hvis det er verdt å gjøre, er det verdt å gjøre rett.” Da mine søsken og jeg oppdaget evangeliet og etterlevde det etter beste evne, la han merke til endringene til det gode i våre liv. I 2000 overnattet president Gordon B. Hinckley (1910-2008) i min fars hjem på vei hjem etter innvielsen av Suva Fiji tempel. I løpet av dette besøket rørte Ånden ved min fars hjerte, og jeg fikk det privilegium å døpe ham da han var 80 år gammel. Han fant stor glede i evangeliet og var åpen og frimodig når det gjaldt å dele det med andre i løpet av de siste dagene av sitt liv.

Jeg vet hvor viktig det er å være et forbilde for de troende og hvilken lykke det bringer inn i vårt og andres liv. På grunn av mine venners gode eksempler og en profets kjærlighet, har familien min og jeg blitt velsignet med den glede som evangeliet bringer.

Hver dag påvirker vi andre ved våre handlinger. La oss sørge for å rekke ut en hånd til andre og dele sannheten i dette skriftstedet med dem, slik at det kan bringe lykke til deres liv også: “Husk at det er på vår Forløsers klippe som er Kristus, Guds Sønn, at dere må bygge deres grunnvoll, så djevelen, når han sender ut sine mektige vinder, ja, sine piler i hvirvelvinden, ja, når all hans hagl og hans mektige storm slår mot dere, skal det ikke ha noen makt over dere til å trekke dere ned i elendighetens og den evige pines avgrunn fordi klippen dere er bygget på, er en sikker grunnvoll, og hvis menneskene bygger på denne grunnvoll, kan de ikke falle” (Helaman 5:12).

T.v.: Abinadi hos kong Noah, av Arnold Friberg © IRI 1951; t.h.: Alma døper i Mormons vann, av Arnold Friberg © IRI 1951

Illustrasjon: Jerry Thompson © IRI